„Romeo i Julia” Krzysztofa Pastora na OperaVision

16.04.2021, Adam Kozal

Romeo i Julia, fot. Marta Wódz, Opera Vision

To wyjątkowa okazja. Od 16 kwietnia do 15 września 2021 roku na prestiżowej platformie Opera Vision można będzie oglądać balet Siergieja Prokofiewa Romeo i Julia w oryginalnej inscenizacji naszego wybitnego choreografa Krzysztofa Pastora, dyrektora Polskiego Baletu Narodowego.

Do wątku Romea i Julii choreografowie sięgają od wieków, a od kiedy swoją muzyką udramatyzował go dla baletu Prokofiew, dziesiątki twórców podążyło za jego partyturą. Krzysztof Pastor z holenderskim dramaturgiem Willemem Brulsem dołączyli do tych, którzy ambitnie odrzucili renesansowy kostium opowieści, nadając jej jeszcze bardziej dojmujący wydźwięk dla współczesnego widza. Miłość i śmierć, które dominują w dramacie, pokazali w kontekście społecznego konfliktu, jaki jest mocą sprawczą tragedii. Pozostali wierni Szekspirowi, ale jego historię wpisali we włoskie tło społeczne XX wieku, tak charakterystyczne dla naszych wspólnych europejskich doświadczeń.

Romeo i Julia, fot. Marta Wódz, Opera Vision

Akcja ich przedstawienia rozpoczyna się w faszystowskich Włoszech Mussoliniego, kontynuowana jest w czasach terroryzmu Czerwonych Brygad, a kończy się w latach rządów Berlusconiego. Podziały społeczne wciąż odradzają się i eskalują konflikty – polityczne, etniczne, religijne i wszelkie inne. A na ich tle zawsze rozgrywa się jakaś tragedia miłosna młodych, których ponadczasowym symbolem pozostają Romeo i Julia.

Krzysztof Pastor stworzył swój spektakl najpierw dla Scottish Ballet, który pokazywał go m.in. na scenach Edynburga, Glasgow i Londynu. Później zrealizował go także z Polskim Baletem Narodowym, z Joffrey Ballet oraz w Litewskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu. To jedno z najważniejszych osiągnięć polskiego choreografa, a jego walory podkreślają m.in. takie opinie:

Nigdy wcześniej ta historia nie była tak surowa. Inscenizacja jest tak minimalistyczna, że przemawia każdy najdrobniejszy szczegół dramatu – Rachel Ward, „The Telegraph”

Romeo i Julia, fot. Ewa Krasucka, Opera Vision

Konflikt polityczny to znak rozpoznawczy, którym Krzysztof Pastor naznaczył nowego Romea i Julię – Laura Molzahn, „Chicago Tribune”

Realizując choreografię Krzysztofa Pastora, Joffrey Ballet pokazuje cudownie namiętną reinterpretację Szekspirowskiego Romea i Julii. Kiedy słyszymy słowo passion, myślimy zazwyczaj o doznaniach romantycznych lub seksualnych. Tymczasem jego źródło to łacińskie pati, co oznacza »cierpieć«. I do tego znaczenia odwołuje się Joffrey Ballet, aby opowiedzieć historię rodzin, które tracą życie zapomniawszy już, o co walczą – Anna Dorn, „Patch”

To jest tak, jakby Pastor dał możliwość Prokofiewowi zaprotestować przeciw tyranii Stalina, czego kompozytor nie mógł zrobić w 1940 roku – Lawrence Bommer, „Stage and Cinema”

Od czasu West Side Story Jerome’a Robbinsa opowieść Szekspira o gorączce młodzieńczej miłości i obłędzie skłóconego wewnętrznie społeczeństwa nie była pokazana z taką świeżością i prawdą bez upiększeń. Mistrzowskie osiągnięcie na każdym poziomie – Hedy Weiss, „Chicago Sun-Times”.

Romeo i Julia Balet w trzech aktach

Romeo i Julia, fot. Marta Wódz, Opera Vision

Obsada

Julia Capuleti: Yuka Ebihara
Romeo Montecchi: Patryk Walczak
Mercutio: Dawid Trzensimiech
Tybalt Maksim: Woitiul Lord
Pan Capuleti: Marco Esposito
Pani Capuleti: Ana Kipshidze
Benvolio: Rinaldo Venuti
Ojciec Laurenty: Carlos Martín Pérez
1. Przyjaciółka Julii: Emilia Stachurska
2. Przyjaciółka Julii: Mai Kageyama
Parys: Kristóf Szabó

Realizatorzy

Libretto: Krzysztof Pastor i Willem Bruls według Williama Szekspira
Muzyka: Siergiej Prokofiew
Choreografia: Krzysztof Pastor
Dramaturg: Willem Bruls
Dyrygent: Andriy Yurkevych
Scenografia i kostiumy: Tatyana van Walsum
Światła: Bert Dalhuysen
Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Premiera: 7/03/2014, Polski Balet Narodowy, Warszawa