29.10.2020, Krzysztof Korwin-Piotrowski
Z okazji Światowego Dnia Baletu, obchodzonego 29 października, zapraszam do obejrzenia i wysłuchania rozmowy z jednym z najwybitniejszych choreografów, jakich miałem zaszczyt poznać. Krzysztof Pastor, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego, był również znakomitym tancerzem, laureatem wielu prestiżowych nagród. Rozpoczynał swoją karierę w Polskim Teatrze Tańca Conrada Drzewieckiego w Poznaniu, ale po czterech latach wyjechał do Teatru Wielkiego w Łodzi. Szanował Drzewieckiego, jednak nie uważał go za swojego mistrza, chciał pójść własną artystyczną drogą. W latach 80. XX wieku przez 2 lata był solistą francuskiego Le Ballet de l’Opéra de Lyon, ale wielki rozwój jego międzynarodowej kariery rozpoczął się od współpracy ze słynnym Het Nationale Ballet (Holenderskim Baletem Narodowym) w Amsterdamie, z którym jest związany od 1985 roku do dziś.
Jako choreograf rozpoczął pracę w 1986 roku – ułożył dla siebie samego taniec do piosenki Brela “Ne me quitte pas” i wystąpił z sukcesem na Międzynarodowej Gali Baletowej w Teatrze Wielkim w Łodzi. Realizował swoje projekty oczywiście w Amsterdamie, ale również współpracując z Washington Ballet, moskiewskim Baletem Bolszoj, Scottish Ballet, Królewskim Baletem Szwedzkim, Baletem Opery Drezdeńskiej, Baletem Izraelskim, Królewskim Baletem Flamandzkim, Narodowym Baletem Litwy, Narodowym Baletem Łotwy, Donau Ballet, Narodowym Baletem Węgier, Teatrem Narodowym w Brnie, Państwowym Baletem w Ankarze, Australian Ballet, West Australian Ballet, Royal New Zealand Ballet, Hong Kong Ballet…
Około 30 lat spędził w różnych krajach świata. Po wielu latach nieobecności na polskich scenach, został w 2008 roku zaproszony do współpracy przez Waldemara Dąbrowskiego, by zrealizować na scenie Teatru Wielkiego w Warszawie własny spektakl baletowy “Tristan” do muzyki Richarda Wagnera, którego premiera odbyła się wcześniej w Królewskim Balecie Szwedzkim w Sztokholmie.
Na stronie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej możemy przeczytać:
“W następstwie pierwszych wizyt choreografa w Warszawie, dyrektor Waldemar Dąbrowski złożył mu propozycję objęcia dyrekcji baletu Opery Narodowej, z założeniem nadania zespołowi samodzielności artystycznej i podniesienia jego pozycji w Teatrze Wielkim do rangi Polskiego Baletu Narodowego. Artysta objął tę funkcję 18 marca 2009 r., zachowując jeszcze do czerwca 2017 roku swoje obowiązki choreografa-rezydenta Het Nationale Ballet w Amsterdamie. Od chwili objęcia dyrekcji PBN wystawił już w Warszawie swoje wcześniejsze balety: Kurt Weill (2009), In Light and Shadow (2010), Moving Rooms (2012), Romeo i Julia (2014), Burza oraz Bolero (2016), a także zrealizował nowe choreografie: I przejdą deszcze… (2011), Adagio&Scherzo (2014), Casanova w Warszawie (2015), oryginalną wersję Jeziora łabędziego (2017) oraz własną interpretację Koncertu f-moll Chopina (2018).”
Ponadto od października 2011 do końca sierpnia 2020 roku był dyrektorem artystycznym baletu Litewskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu w Wilnie. Bardzo podniósł poziom tamtego zespołu. Miał całkowitą swobodę artystyczną i dwa lata temu zaczął tam już przygotowywać swojego następcę, choreografa Martynasa Rimeikisa. Został uhonorowany wieloma nagrodami i odznaczeniami państwowymi jak Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, Złoty Medal „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” czy Honorowa Złota Gwiazda Ministerstwa Kultury Republiki Litewskiej.
Jego żona Simonetta Lysy była tancerką, poznali się w Het Nationale Ballet. Simonetta jest baletmistrzynią i asystentem choreografa, współpracując z Polskim Baletem Narodowym. Jego rodzice natomiast nie mieli nic wspólnego ze sztuką: matka była dentystką, a ojciec – epidemiologiem. Krzysztof Pastor jako 8-letni chłopiec grał na skrzypcach, ale szybko go to znudziło. W związku z tym, że miał bardzo dobry słuch i ogromną energię, ojciec postanowił zapisać go do Państwowej Szkoły Baletowej w Gdańsku… Pastor uwielbia wypoczywać w Toskanii, skąd pochodzi jego żona i chętnie spędza też wakacyjny czas, pływając kajakiem na Mazurach.
Jest jednym z najbardziej cenionych na świecie polskich choreografów, a Polski Balet Narodowy pod jego dyrekcją stał się zespołem uznanym na arenie międzynarodowej. Na ostatni weekend stycznia 2021 roku zostało zaplanowane na scenie TWON wznowienie jednego z najwybitniejszych spektakli Krzysztofa Pastora “Burza” według Williama Szekspira, zrealizowanego w koprodukcji z Het Nationale Ballet. Natomiast pod koniec lutego 2021 roku mają się odbyć 4 przedstawienia “Romea i Julii” na motywach tragedii Szekspira Krzysztofa Pastora, spektaklu zrealizowanego we współpracy z Joffrey Ballet w Chicago, a premiera światowa tej inscenizacji odbyła się w Scottish Ballet w Edynburgu. Miejmy nadzieję, że tym razem koronawirus na to pozwoli…
#WorldBalletDay