“Burza” Pastora online

28.01.2021, TWON, KKP

W piątek 29 stycznia o 19.00 na VOD Teatru Wielkiego – Opery Narodowej można będzie zobaczyć wspaniały spektakl baletowy Krzysztofa Pastora “Burza” według słynnego dramatu Williama Szekspira, w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego. Przedstawienie będzie dostępne przez 48 godzin.

Balet jest owocem myśli twórczej artystów kilku narodowości. Przy opracowaniu jego koncepcji Krzysztof Pastor pracował z holenderskim dramaturgiem Willemem Brulsem. Tkanką muzyczną baletu są utwory angielskich mistrzów XVI i XVII wieku: Henry’ego Purcella, Thomasa Tallisa, Roberta JohnsonaMatthew Locke’a oraz współczesnego kompozytora holenderskiego Michela van der Aa, zestawione w konsultacji z muzykologiem Janem Pieterem Kochem. Do spektaklu włączona została także tradycyjna muzyka irańska, improwizowana na bębnie obręczowym daf przez wirtuoza-perkusjonistę Abbasa Bakhtiariego, który w balecie symbolizuje jednocześnie postać starego Prospera. Współtwórcami przedstawienia są także: brytyjski dyrygent Matthew Rowe, francuski scenograf i reżyser świateł Jean Kalman oraz brytyjska projektantka kostiumów Tatyana van Walsum.

“Burza”, fot. Ewa Krasucka

Krzysztof Pastor zaprosił do współpracy nad swoim spektaklem artystów wizualnych urodzonych w Iranie – Shirin Neshat i Shoję Azari, twórców nagrodzonego na festiwalu w Wenecji filmu „Kobiety bez mężczyzn”. Jak mówi Shoja Azari, polityczny aspekt tego projektu polega na tym, że przychodzimy z innego świata, nie z Europy Zachodniej, że reinterpretujemy Szekspira w nowym ujęciu, umieszczamy go w naszym kontekście historycznym. Nazywana „poetką wizualną” Shirin Neshat, autorka między innymi kaligrafii zapisywanej na ciele, bardzo interesuje się językiem ciała jako sposobem opowiadania historii, pasjonuje ją choreografia w znaczeniu estetyki i kompozycji. Połączenie choreografii, obrazów, przekazu Szekspirowskiego oraz niezwykłej muzyki daje niepokojący i inspirujący spektakl. Premiera odbyła się na scenie TW-ON 9 kwietnia 2016 roku, a prapremiera – 18 czerwca 2014 roku w Dutch National Opera & Ballet w Amsterdamie.

Tutaj można obejrzeć rozmowę Krzysztofa Korwina-Piotrowskiego z Krzysztofem Pastorem, nagraną przez Orfeo TV w Salonie Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie.

OBSADA
Prospero – Vladimir Yaroshenko
Miranda – Yuka Ebihara
Ariel – Patryk Walczak
Caliban – Paweł Koncewoj
Ferdinand – Maksim Woitiul
Stephano – Bartosz Zyśk
Trinculo – Kurusz Wojeński
Stary Prospero – Abbas Bakhtiari (wirtuoz bębna daf)
Głos – Jan Frycz

REALIZATORZY
Choreografia – Krzysztof Pastor
Muzyka – Henry Purcell, Thomas Tallis, Robert Johnson, Matthew Locke, Michel van der Aa oraz irańska muzyka tradycyjna
Dyrygent – Matthew Rowe
Projekcje wideo – Shirin Neshat, Shoja Azari
Scenografia i światła – Jean Kalman
Kostiumy – Tatyana van Walsum
Dramaturg – Willem Bruls
Polski Balet Narodowy i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
oraz
Kacper Szelążek (kontratenor) i The Tallis Scholars (nagranie)
Sola instrumentalne: Krzysztof Szmańda (perkusjonalia), Sylwia Konopka-Brych (skrzypce), Siebe Henstra (klawesyn), Anna Kowalska (teorba)

SCENARIUSZ MUZYCZNY
Prolog
Thomas Tallis Spem in alium (The Tallis Scholars, director: Peter Philips, CDGIM 203)
AKT I
Scena 1
Henry Purcell The Tempest, Overture (fragment, Z. 631) Michel van der Aa Circle Chord
Henry Purcell The Tempest, Overture (fragment, Z. 631) Henry Purcell In Nomine for six voices (Z. 746)
Henry Purcell The Fairy Queen, Prelude to Act 1 (Z. 629) Henry Purcell The Fairy Queen, Hornpipe (Z. 629)
Henry Purcell Fantasia in G minor for three voices (Z. 734) Henry Purcell Overture in D minor (Z. 771)
Henry Purcell Overture in G minor (Z. 772)
Scena 2
Henry Purcell Sonata in D major, Adagio (Z. 850)
Robert Johnson Full Fathom Five
Henry Purcell Fantasia No. 8 in four parts (Z. 739, fragment) Michel van der Aa Imprint (fragment)
Henry Purcell Come ye Sons of Art, Ode (Z. 323)
Henry Purcell The Fairy Queen, Act 3, No. 21 (Z. 629)
Henry Purcell The Fairy Queen, Prelude to Act 3 (Z. 629) Michel van der Aa Imprint (fragment)
AKT II
Scena 3
Henry Purcell Hail, Bright Cecilia, No. 1, Symphony – Canzona – Adagio (Z. 328) Michel van der Aa Imprint (fragment)
Henry Purcell Hail, Bright Cecilia, No. 1, Grave (Z. 328)
Henry Purcell The Fairy Queen, Act 5, Chaconne (Z. 629)
Henry Purcell King Arthur, Act 5, Symphony (Z. 628)
Henry Purcell The Fairy Queen, Act 4, No. 33, Entry of Phoebus (Z. 629) Robert Johnson / Michel van der Aa Where the Bee Sucks
Michel van der Aa Imprint (fragment)
Henry Purcell Funeral Music for Queen Mary, Canzona (Z. 860)
Henry Purcell Funeral Music for Queen Mary, Funeral March (Z. 860)
Scena 4
Matthew Locke The Tempest, Curtain Tune (Z. 631)
Henry Purcell Fantasia No. 5 in four parts (Z. 736, fragment)
Michel van der Aa Imprint (fragment)
Henry Purcell Funeral Music for Queen Mary, Funeral March (Z. 860)
Epilog
Michel van der Aa Circle Chord

Realizacja: Ewa Krasucka (z wykorzystaniem fragmentów spektaklu w wykonaniu Het Nationale Ballet)