Zaczarowany_Świat_Operetki_i_Musicalu_Biała_Podlaska_kolaż

Zaczarowany świat operetki i musicalu – inauguracja cyklu

14 lutego o godzinie 18.00, w sali widowiskowej Bialskiego Centrum Kultury im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej zostanie zainaugurowany cykl koncertów „Zaczarowany świat operetki i musicalu” według scenariusza Krzysztofa Korwina-Piotrowskiego, dyrektora artystycznego Fundacji Orfeo im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie. Wystąpią gwiazdy scen operowych i muzycznych: Magdalena Pilarz-Bobrowska – sopran, Krzysztof Marciniak – tenor, dyrektor artystyczny Teatru Wielkiego w Łodzi, Ewa Łobaczewska – aktorka musicalowa i Sandra Bożewicz – studentka kierunku musical na Akademii Muzycznej w Gdańsku. Na fortepianie grać będzie ceniony warszawski pianista Adam Sychowski. Całość swoją narracją będzie spajać Krzysztof Korwin-Piotrowski.

Na koncert pod tytułem “Od Zemsty nietoperza do Upiora w operze” zapraszają: Prezydent Białej Podlaskiej Michał Litwiniuk, Dyrektor Bialskiego Centrum Kultury Zbigniew Kapela i Prezes Fundacji Orfeo im. Bogusława Kaczyńskiego Zbigniew Napierała.

To wydarzenie artystyczne zostanie poprzedzone krótką konferencją prasową dotyczącą organizacji Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej, którego dyrektorem artystycznym jest Krzysztof Korwin-Piotrowski.

Podczas koncertu inaugurującego nowy cykl i będącego uwerturą do Festiwalu, zabrzmią melodie z operetek Straussa, Lehara i Kalmana oraz musicali takich jak: Jekyll&Hyde, Tarzan, My Fair Lady, Amelia, Rodzina Addamsów i oczywiście zapowiadany Upiór w operze.

Magdalena Pilarz-Bobrowska, fot. Becapri

Sopranistka Magdalena Pilarz- Bobrowska od młodych lat współpracowała z Estradą Krakowską, a jako 3-letnia dziewczynka zadebiutowała przed kamerami TVP, śpiewając piosenkę. Przeszła długą drogę kształcenia od przedszkola muzycznego, poprzez podstawową szkołę muzyczną, liceum muzyczne, po Akademię Muzyczną w Krakowie. Ukończyła wydział Wokalno-Aktorski, w klasie ad. Izabeli Jasińskiej-Buszewicz. Uczestniczyła w Kursach Mistrzowskich organizowanych przez prof. Ryszarda Karczykowskiego oraz Alison Pearce. Nawiązała również współpracę koncertową z Krystyną Tyburowską, Wiesławem Ochmanem, Jackiem Ozimkowskim oraz Jackiem Wójcickim.

Konsekwentna praca nad warsztatem wokalnym znalazła uznanie w opinii znawców gatunku – w 2004 r. zdobyła I Nagrodę w I Ogólnopolskim Konkursie Wykonawstwa Muzyki Operetkowej i Musicalowej im. Iwony Borowickiej w Krakowie. W listopadzie 2006 r. zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Poznaniu, śpiewając partię Micaeli w operze Carmen G. Bizeta, pod dyr. Aleksandra Grefa w reż. Marka Weiss-Grzesińskiego. W 2007 r. wystąpiła w Koncercie Galowym z okazji 50–lecia pracy artystycznej Wiesława Ochmana w Operze Śląskiej w Bytomiu. W 2009r. wzięła udział w Koncercie charytatywnym na rzecz Rozwoju Kliniki Kardiochirurgii Dziecięcej w Filharmonii Krakowskiej z orkiestrą „Wiener Solisten” pod dyr. Piotra Gładkiego. Dwukrotnie wystąpiła na Koncertach w Londynie: w 2012 r. na inauguracji Salonu Literackiego Związku Pisarzy Polskich na Obczyźnie oraz w 2019r. podczas jubileuszowego – 25 Salonu Literackiego, (gdzie towarzyszył jej wybitny pianista Peter Bradley – Fulgoni).

 Na swoim koncie ma szereg występów charakteryzujących się zróżnicowanym repertuarem – od muzyki oratoryjnej, operowej, po utwory operetkowe i musicalowe. Występowała m.in. w Sali Kongresowej i Sali Koncertowej Pałacu Kultury i Nauki w Warszawie, Filharmonii Rzeszowskiej, Teatrze Polskim we Wrocławiu, Operze Śląskiej w Bytomiu, na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, na Zamku Królewskim na Wawelu w Krakowie, w Bazylice Mariackiej w Krakowie czy Teatrze im. J Słowackiego w Krakowie, Teatrze Bagatela w Krakowie, Filharmonii Krakowskiej oraz Operze Krakowskiej. Śpiewała na festiwalach takich jak: Festiwal Wokalny w Nałęczowie, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Wokalnej w Cieszynie, Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej w Wygiełzowie-Lipowcu, Europejski Festiwal Muzyczny „Gloria” w Białymstoku, czy Europejski Festiwal im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju – na zaproszenie Bogusława Kaczyńskiego. Współpracowała m.in. z takimi dyrygentami jak: Jacek Kraszewski, Zygmunt Rychert, Sławomir Chrzanowski, Jan Miłosz-Zarzycki, Aleksander Gref, Tadeusz Serafin, Krzysztof Dziewięcki, Piotr Warzecha, Antonii Duda, Przemysław Neumann, Wojciech Rodek, Igor Dohovic.

Przez 6 lat prowadziła zajęcia z emisji głosu w Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Obecnie uczy Emisji Głosu w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej II stopnia w Krakowie. Od 2011 do 2015 r. współpracowała z Gliwickim Teatrem Muzycznym, gdzie kreowała tytułową rolę Hanny Glawari w operetce „Wesoła Wdówka” Franza Lehara. Występuje na scenach i estradach w wielu miastach Polski.

Więcej informacji, a także galeria zdjęć i nagrania audio są dostępne na stronie http://bobrowska.com.

Ewa Łobaczewska, fot. Urszula Łobaczewska

Ewa Łobaczewska jest dyplomowaną aktorką scen muzycznych, absolwentką Studium Wokalno-Aktorskiego w Białymstoku (tytuł nadany w 2015 roku z wyróżnieniem) oraz Uniwersytetu w Białymstoku na kierunku filologia angielska. Odtwórczyni między innymi ról: Marii Rainer w musicalu Dźwięki muzyki (Gliwicki Teatr Muzyczny, reż. M. Sartova), Emmy Carew w Jekyll & Hyde (Teatr Muzyczny w Poznaniu, reż. S. Gonciarz), Anny Fabisiakówny w spektaklu muzycznym Tango Surrealo, czyli nieaktualny przewodnik po miłości, Zosi w bajce muzycznej Kot w butach (obydwa – Opera i Filharmonia Podlaska, reż. B. Bielenia), Luisy Contini oraz Claudii Nardi w musicalu Nine w Teatrze Muzycznym w Poznaniu (reż. J. Mikołajczyk). Laureatka Złotej Maski 2014 w kategorii najlepsza rola wokalno-aktorska za kreację guwernantki Marii Rainer w Dźwiękach muzyki w Gliwickim Teatrze Muzycznym. Laureatka konkursów i festiwali, między innymi: Festiwalu Piosenki i Ballady Filmowej w Toruniu, Festiwalu Piosenki Musicalowej im. Georga Gershwina. Czynnie koncertuje z orkiestrami symfonicznymi w całej Polsce, wykonując repertuar musicalowy i rozrywkowy. Wokalistka Studia Accantus, z którym brała udział w koncertach z cyklu “Accantus Symfonicznie”.

Pod skrzydłami “Broadway w Polsce” Jakuba Wociala występuje w kameralnych koncertach musicalowych prezentujących całą paletę musicalowych songów od klasyki gatunku do najnowszych, nieznanych jeszcze w Polsce utworów.

Solistka w widowisku „Broadway Exclusive” w warszawskim Teatrze Rampa. W 2016 roku stworzyła monodram muzyczny Ach, wreszcie to już!, składający się z utworów M. Yestona i R. J. Browna. W 2018 r. została stypendystką Prezydenta Miasta Białegostoku w dziedzinie twórczości artystycznej i upowszechniania kultury. Występowała obok takich artystów jak Maria Sadowska, Alicja Węgorzewska, Grażyna Łobaszewska i Olga Bończyk.

Krzysztof Marciniak, fot. Ewa Ryszkowska

Krzysztof Marciniak rozpoczął karierę wokalną w roku 1982, zdobywając pierwsze miejsce na Konkursie Wokalnym organizowanym przez Akademię Muzyczną w Łodzi. W roku 1988 ukończył Wydział Wokalno-Aktorski tej uczelni w klasie prof. Adama Dulińskiego i uzyskał dyplom z wynikiem bardzo dobrym.

Już w czasie studiów występował w przedstawieniach premierowych w Teatrze Wielkim w Łodzi m.in. jako Damazy w Strasznym dworze Stanisława Moniuszki, Bojomir w Zamku na Czorsztynie Karola Kurpińskiego czy w tytułowej roli Dyrektora teatru Wolfganga Amadeusza Mozarta. W roku 1988 związał się z Operą i Operetką w Szczecinie i do 1992 roku był czołowym solistą tego teatru. W roku 1992 wrócił do rodzinnego miasta i został pierwszym tenorem Teatru Muzycznego w Łodzi.

Najważniejsze role operetkowe: to Edwin w Księżniczce czardasza, Su-Czong w Krainie uśmiechu, Tassilo w Hrabinie Maricy, Barinkay w Baronie cygańskim,Alfred w Zemście nietoperza, Camille w Wesołej wdówce oraz inne główne role w operetkach: Błękitna maska Raymonda, Polska krew Nedbala, Popłoch wśród dziewcząt Milutina czy Wiktoria i jej huzar Ábraháma. W roku 1994 otrzymał propozycję przygotowania partii Alfreda w operze Traviata Giuseppe Verdiego w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Po premierze był przez rok solistą tej sceny. W roku 1995 na stałe związał się z Teatrem Wielkim w Łodzi i do tej pory jest jego solistą.

Uczestniczył w licznych tournées zagranicznych z teatrami, z którymi współpracował. Występował na najważniejszych scenach muzycznych Europy – Berlina, Frankfurtu, Stuttgartu, Monachium, Zurichu, Salzburga, Brukseli i Amsterdamu. Uczestniczył w wielu festiwalach muzycznych, między innymi na Europejskim Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju na zaproszenie Bogusława Kaczyńskiego, a także w Kudowie-Zdroju i Ciechocinku.

W repertuarze operowym artysty są m.in. takie partie jak: Tamino w Czarodziejskim flecie, Ismael w Nabucco, Macduff/Malcolm w Makbecie, Dr Cajus w Falstaffie, Leński w Eugeniuszu Onieginie, tytułowy Janek w dziele Władysława Żeleńskiego, Damazy w Strasznym dworze, Góral w Halce, tytułowy Casanova w operze Ludomira Różyckiego czy Opat di Chazeuil w Adrianie Lecouvreur.

Sandra Bożewicz

Sandra Bożewicz pochodzi z Podlasia. Kocha teatr, muzykę i taniec. Śpiewa od dziecka, ale prawdziwa miłość do śpiewu i musicalu zaczęła się dwa lata temu w Białymstoku, gdy jako licealistka trafiła na zajęcia wokalne do Songbird Studio Głosu Ewy Łobaczewskiej.

Od października 2019 roku spełnia swoje wielkie marzenie o scenach musicalowych jako studentka pierwszego roku Akademii Muzycznej w Gdańsku na kierunku musical. Być może za kilka lat będzie można ją ujrzeć na deskach teatrów muzycznych w całej Polsce.

Krzysztof Korwin-Piotrowski

Krzysztof Korwin-Piotrowski – scenarzysta, reżyser i producent telewizyjny i teatralny, dyrektor artystyczny Fundacji ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego w Warszawie oraz Sceny ORFEO, dyrektor artystyczny Festiwalu im. Bogusława Kaczyńskiego w Białej Podlaskiej, wykładowca na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego, teatrolog, dziennikarz, menedżer kultury, kurator wystaw, komentator muzyczny i konferansjer.

Kierownik artystyczny Gliwickiego Teatru Muzycznego od 2001 do 2016 roku. Autor scenariuszy spektakli: „Mickiewicz”, „Anna Karenina” wg Lwa Tołstoja, „Wakacje Don Żuana” na motywach „Mieszczanina szlachcicem” Moliera. Reżyser musicalu „Karol” o życiu Jana Pawła II wg scenariusza Michała Kaczmarczyka (9.000 widzów w Tauron Arenie w Krakowie 25 lutego 2017 roku). Realizator (z Anną Siwczyk) widowisk muzycznych prezentowanych w wielu miastach Polski, m.in. w Sali Kongresowej w Warszawie: „Wiedeń moich marzeń” i „Europa moich marzeń”. Współautor (z Marcinem Herichem) scenariusza i inscenizacji widowiska plenerowego – produkcji festiwalowej „Tsunami”. Reżyser musicalu Janusza Kohuta „Szczęśliwi ludzie” w Bielskim Centrum Kultury. Współtwórca (z Anną Siwczyk) inscenizacji spektaklu „Merlin”, którego premiera do muzyki Jürgena Schmitta odbyła się w ramach Festiwalu Muzyki Współczesnej na scenie Theater Bibrastrasse w Würzburgu.

Twórca około 400 audycji, emitowanych od 1992 r. na antenie regionalnej (TVP Katowice) i ogólnopolskiej. Scenarzysta i reżyser widowisk telewizyjnych oraz filmów dokumentalnych, m.in.: „Oskarowe kostiumy Barbary Ptak” (TVP 2), „Warszawa Jana Nowaka-Jeziorańskiego” (TVP 1), „Gliwickie lata Tadeusza Różewicza” (TVP 2), „Z Gliwic do Paryża – Wojtek Pszoniak” (TVP 2), „Roland Topor – mistrz czarnego nonSENSU” (TVP Kultura), „Czarownik z Janowa – Teofil Ociepka (TVP Polonia), „Wenezuelska Polonia” (TVP Polonia), „Kinderlager Pogrzebin” (TVP Katowice). Za „Gliwickie lata Tadeusza Różewicza” otrzymał II nagrodę na VI Polonijnym Festiwalu Multimedialnym „Polskie Ojczyzny 2011” w Częstochowie. Film był prezentowany między innymi w TVP 2, TVP Kultura, TVP Polonia, w Stacji Naukowej Polskiej Akademii Nauk w Wiedniu, w Teatrze Studio am Salzufer w Berlinie, w Teatrze Dramatycznym w Warszawie (z okazji 50-lecia prapremiery „Kartoteki”) i na Uniwersytecie Alberty w Edmonton (Kanada) i w Nowym Jorku.

Przez 3 sezony artystyczne (2016-2019) pracował w Teatrze Wielkim w Łodzi jako koordynator konkursu i prapremiery opery „Człowiek z Manufaktury” Rafała Janiaka z librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk o historii Łodzi, działalności „króla bawełny” Izraela Poznańskiego i fabryki „Poltex” (prapremiera światowa 2 lutego 2019, premiera wersji plenerowej na Rynku Włókniarek Łódzkich 18 maja 2019, Nagroda Artystyczna „Złota Maska” 2019 za wydarzenie roku: megawidowisko plenerowe). Był również autorem projekcji filmowych do spektaklu i asystentem reżysera Waldemara Zawodzińskiego.

Do kwietnia 2019 r. pracował w Oddziale Teatralno-Filmowym Muzeum Historii Katowic, gdzie zainicjował, organizował i prowadził cykle spotkań „Salon sztuk” i „Silesia Press Cafe” (z Marią Trepińską). Był kuratorem pierwszej w Polsce wystawy „Smaki sławy Bogusława Kaczyńskiego”, poświęconej wybitnemu popularyzatorowi opery.

Prowadził koncerty m.in. w Sali Kongresowej w Warszawie. Współpracował jako komentator muzyczny z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Kwartetem Śląskim, festiwalem „Mikołowskie Dni Muzyki”, „Easy Jazz Festival” i „Silesian Jazz Meeting”. Przez kilkanaście lat prowadził koncerty Żorskiej Orkiestry Rozrywkową Lothara Dziwoki.

W 2011 roku został uhonorowany przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Brązowym Medalem “Zasłużony Kulturze Gloria Artis” i otrzymał Nagrodę Prezydenta Miasta Gliwice w dziedzinie twórczości artystycznej za reżyserię filmów dokumentalnych o Tadeuszu Różewiczu i Wojciechu Pszoniaku. W 2015 roku wygrał plebiscyt „Dziennika Zachodniego” Lider Roku w Gliwicach za artystyczne propagowanie pamięci wybitnych gliwiczan, W 2018 r. otrzymał nagrodę specjalną w ogólnopolskim konkursie „Audycja Historyczna Roku” oraz II nagrodę w konkursie „Silesia Press” za reżyserię filmu „Kinderlager Pogrzebin”, a także III nagrodę na Polonijnym Festiwalu Multimedialnym „Losy Polaków” w Warszawie za scenariusz i reżyserię fabularyzowanego filmu dokumentalnego „Śląskie kobiety – polskie twierdze”.

Adam Sychowicz, fot. Ewelina Kliczkowska

Pianista Adam Sychowski ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Jerzego Sterczyńskiego. Od 1997 roku nieprzerwanie realizuje koncerty edukacyjne Filharmonii Narodowej. Występuje także w spektaklach tematycznych Teatru Buffo, gdzie m.in. wspólnie z Januszem Stokłosą gra duety fortepianowe. Współpracował z Teatrem Komedia oraz orkiestrą Concentus Pro Arte, obecnie zaś występuje w spektaklach Teatru IMKA. Dokonał szeregu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej (m.in. muzyka do filmów Mój Nikifor i Plac Zbawiciela). Brał udział w produkcjach telewizyjnych „Róże Gali”, „Przebojowa Noc”, „Złota Sobota”, a także w pierwszym na świecie musicalu w 3D o Poli Negri Polita.

Adam Sychowski współpracuje z wieloma instrumentalistami i wokalistami. Towarzyszył m.in. Gwendolyn Bradley podczas jej koncertów w Polsce oraz Roxanie Briban podczas uroczystego koncertu z okazji Dnia Narodowego Rumunii na Zamku Królewskim w Warszawie. Pianista kieruje także zespołem Intermezzo.


Tagi: