Casanova nie tylko w Warszawie

12.11.2020, Ewelina Kucharska

Od 14 do 16 listopada na platformie VOD Teatru Wielkiego – Opery Narodowej można będzie oglądać spektakl Krzysztofa Pastora Casanova w Warszawie w wykonaniu Polskiego Baletu Narodowego.

Stało się to, czego, jako ludzie związani z kulturą, najbardziej się obawialiśmy – ponownie zostały zamknięte kina, teatry, filharmonie. Jednak tym razem, po wiosennych doświadczeniach, instytucje były na to przygotowane o wiele lepiej. Codziennie transmitowane są na żywo koncerty i spektakle z różnych zakątków świata, aby poczuć namiastkę normalności i utrzymać kontakt z publicznością. Można nawet pokusić się o stwierdzenie, że jako publiczność dostajemy więcej niż mogliśmy oczekiwać.

Teatry muzyczne i operowe nie ograniczyły się do pokazywania widowni tego, co aktualnie dzieje się w ich budynkach. W oczekiwaniu na powrót do normalności, wiele instytucji zdecydowało się sięgnąć do swoich archiwów, a najciekawsze z przeszłych wydarzeń udostępnić teraz. Tak oto już 14 listopada na ekranach naszych komputerów będziemy mogli oglądać Casanovę w Warszawie na VOD Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Giacomo Casanovy raczej nikomu przedstawiać nie trzeba. Niewiele jednak osób wie o tym, że legendarny kochanek spędził kilka miesięcy w Warszawie, odwiedził także Lwów i Puławy. Na przełomie 1765 i 1766 roku gościł na dworze Stanisława Augusta Poniatowskiego, gdzie, do czasu, robił ogromne wrażenie na królu. Towarzyszył mu w oficjalnych uroczystościach i liczył na zrobienie kariery politycznej w Rzeczpospolitej. Jego plany legły jednak w gruzach po przegranym pojedynku z Franciszkiem Ksawerym Branickim. Legenda zaś głosi, że ów pojedynek wywiązał się z powodu kłótni. Oczywiście o kobietę.

Balet na podstawie tej historii powstał w 2015 roku, z okazji 250-lecia polskiej sceny publicznej. Dwuaktowe libretto, na podstawie pamiętników Casanovy, napisał Paweł Chynowski. Reżyserią i choreografią zajął się Krzysztof Pastor, zaś koncepcją muzyczną – Jakub Chrenowicz.

Vladimir Yaroshenko w roli Casanovy, Teatr Wielki – Opera Narodowa 2015, fot. Ewa Krasucka

Dlaczego mowa o „koncepcji muzycznej”? Ideą Krzysztofa Pastora i Pawła Chynowskiego od samego początku było nawiązanie do muzyki największego wśród twórców opery buffaWolfganga Amadeusza Mozarta. Czyja muzyka pasowałaby lepiej do zagmatwanych intryg, dworskich rozrywek, mezaliansów, flirtów i przebieranek? Twórcom zależało także na przedstawieniu muzyki tamtych czasów. Jak stwierdził Jakub Chrenowicz: W trosce o jednolitość i logikę przedstawienia oraz spójność, wynikającą z libretta, wybraliśmy muzykę Wolfganga Amadeusa Mozarta, którego twórczość nie tylko rozwijała się w tym okresie, ale wręcz towarzyszyła niekiedy karierom bohaterów baletu.

Maksim Woitiul jako hrabia Branicki i Vladimir Yaroshenko jako Casanova, Teatr Wielki -Opera Narodowa 2015, fot. Ewa Krasucka

Warto również dodać, że autorem scenografii i kostiumów jest włoski projektant Gianni Quaranta. Artysta tworzył m.in. dla mediolańskiego teatru La Scala czy weneckiego La Fenice. Jest także laureatem Oscara za scenografię do filmu Pokój z widokiem.

Gianni Quaranta ze statuetką Oscara, 1987

Balet Casanova w Warszawie będzie dostępny na platformie VOD od soboty 14 listopada od godziny 19:00 do poniedziałku 16 listopada do godziny 19:00. Szukając pozytywów w tej zwariowanej sytuacji – czyż to nie wspaniałe, że można oglądać dzieło w dowolnym, wybranym przez nas samych momencie?