17.09.2020, KKP
Polski Balet Narodowy zaprasza 17, 18, 19, 20, 23 i 24 września 2020 roku na spektakl “Korsarz”. Przedstawienia grane są o 19.00 z wyjątkiem niedzieli, kiedy zapraszamy na 18.00. Premiera warszawska miała się odbyć 20 marca, ale została przesunięta na wrzesień z powodu pandemii. Jest to balet w trzech aktach z prologiem i epilogiem. Libretto napisali: Manuel Legris i Jean-François Vazelle według George’a Byrona, Julesa-Henriego Vernoy de Saint-Georges i Josepha Maziliera. Premiera tej inscenizacji odbyła się 20 marca 2016 roku w Wiener Staatsballett w Wiedniu, a premiera polska tej inscenizacji została zaplanowana na 17 września 2020 roku w Polskim Balecie Narodowym, w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
Spotkania wprowadzające z udziałem gości specjalnych, prowadzone przez Macieja Krawca odbywają się w Foyer Głównym 45 minut przed rozpoczęciem spektaklu (wstęp za okazaniem biletu na przedstawienie).
Goście:
17/9 – Vladimir Yaroshenko, pierwszy tancerz PBN
18/9 – Rinaldo Venuti, solista PBN
19/9 – Patryk Walczak, pierwszy solista PBN
20/9 – Melissa Abel, solistka PBN
23/9 – Yuka Ebihara, pierwsza tancerka PBN
24/9 – Krzysztof Pastor, dyrektor PBN
Pełne perypetii i niezwykłych przygód dzieje miłości Conrada i Medory opisane przez George’a Byrona w orientalnej powieści poetyckiej Korsarz (1814) pobudzały wyobraźnię kolejnych pokoleń czytelników, stały się też kanwą licznych baletowych adaptacji, z których najchętniej graną i przerabianą była francuska wersja w choreografii Josepha Maziliera i z muzyką Adolphe’a-Charlesa Adama, autora słynnego baletu romantycznego Giselle.
Korsarz Maziliera i Adama, balet-pantomima w trzech aktach, miał premierę w 1856 roku w Théâtre Impérial de l’Opéra w Paryżu, a już rok później grano go w Teatrze Wielkim w Warszawie w adaptacji Romana Turczynowicza, gdzie cieszył się olbrzymią popularnością, podobnie zresztą jak w całej Europie. W Teatrze Maryjskim w Petersburgu Korsarza pokazał Marius Petipa, również biorąc za podstawę choreografię Maziliera.
Do tego właśnie słynnego baletu powrócił cztery lata temu francuski choreograf Manuel Legris, dyrektor Wiener Staatsballett, przedstawiając w Wiedniu autorskie, neoklasyczne opracowanie. Legris, który przez długie lata był solistą Opery Paryskiej i faworytem samego Rudolfa Nuriejewa, przyznaje, że Korsarz, mimo iż powstał dla Paryża, od dawna nie był tam grany. Jednak choreograf, zachwycony muzyką Adama, postanowił odnowić to dzieło w Wiedniu. Uprościł jednak libretto J.-H. Vernoy de Saint-Georges’a, które było tak wielowątkowe, że można by z niego wykroić 10 innych tytułów baletowych.
Na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej można oglądać Korsarza w wiedeńskiej wersji Manuela Legris.
Spektaklowi towarzyszy książka dla dzieci i młodzieży (6-13 lat) pt. Korsarz. Seria Bajki Baletowe w ciekawy i przystępny sposób wprowadza młodego czytelnika w świat baletu.