Miłosny thriller na walentynki

13.02.2021, Dominika Olender

Miłość nie jedno ma oblicze. Bywa szczęśliwa, bywa też źródłem cierpień. Wyzwala w nas plejadę emocji, o które czasem sami siebie nie podejrzewamy. W walentynki przede wszystkim oglądamy jej pozytywne odsłony: czy to w komediach romantycznych, na scenie teatralnej i operowej, czy na koncertach prezentujących najpiękniejsze piosenki o miłości. W tym roku za sprawą Opery Narodowej możemy obejrzeć jej ciemniejszą, aczkolwiek poruszającą odsłonę.

W niedzielę, 14 lutego, od godziny 11:00 zostanie udostępniona przez dwadzieścia cztery godziny na platformie VOD Teatru Wielkiego – Opery Narodowej inscenizacja Toski Giacomo Pucciniego w reżyserii Barbary Wysockiej.

Tosca, Materiały promocyjne TWON-u, fot. Krzysztof Bieliński

Miłość, zazdrość, intryga, tortury, podejrzenie zdrady, a w tle wojna: to cała Tosca. Libretto napisane przez Luigiego Lllicę oraz Giuseppe Giacosę powstało na kanwie sztuki La Tosca Victoriena Sardou z 1887 roku. Akcja opery toczy się w Rzymie w czerwcu 1800 roku. Towarzyszymy bohaterom, niczym w greckiej tragedii antycznej, tylko przez dwadzieścia cztery godziny.

Zakochana w malarzu Mario Cavaradossim Tosca podejrzewa go o zdradę, a jej wątpliwości podsyca baron Scarpia — prefekt policji rzymskiej, potajemnie darzący dziewczynę uczuciem. Przeczucia tytułowej bohaterki nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości, bo roztargnienie Mario wynika z udzielenia schronienia Cesaremu Angelottiemu — zbiegowi z Zamku św. Anioła. Ukochany Toski zostaje pojmany i uwięziony przez demonicznego barona za wsparcie okazane uciekinierowi. Prefekt policji, by za wszelką cenę znaleźć Angelottiego, wzywa śpiewaczkę i wymusza na niej ujawnienie informacji o miejscu pobytu zbiega. Wściekły, zdradzony Mario słysząc wiadomość o zwycięstwie Napoleona, śpiewa pieśń na cześć wolności, czym ściąga na siebie wyrok śmierci. Scarpia proponuje głównej bohaterce układ, dzięki któremu może ona ocalić malarza. Niestety, próba ratunku kończy się fiaskiem, a Tosca skacze w przepaść (w warszawskiej inscenizacji strzela do siebie z pistoletu).

Tosca, Materiały promocyjne TWON-u, fot. Krzysztof Bieliński

Prapremiera dzieła miała miejsce 14 stycznia 1900 roku w Rzymie w Teatro Costanzi (dzisiaj Teatro dell’Opera di Roma) i początkowo nie została przyjęta z entuzjazmem. Jak to często bywa, nie był to zły omen. Dzisiaj jest to jedna z najpopularniejszych oper świata. Spektakl Barbary Wysokiej osadza historię Toski w latach ołowiu (wł. Anni di piombo) — w okresie wzmożonego terroryzmu we Włoszech, lat 70. XX w., czasach pełnych przemocy, działalności czerwonych brygad, zamachów bombowych.

materiały promocyjne TWON-u, fot. Krzysztof Bieliński

Opera będzie dostępna na stronie VOD Opery Narodowej przez dobę od 14 lutego od godziny 11:00.

OBSADA

Tosca – Ewa Vesin

Cavaradossi – Mickael Spadaccini

Scarpia – Krzysztof Szumański

Angelotti – Jasin Rammal-Rykała

Zakrystian – José Fardilha

Spoletta – Mateusz Zajdel

Sciarrone – Adam Kruszewski

REALIZATORZY

Dyrygent – Tadeusz Kozłowski

Reżyseria – Barbara Wysocka

Scenografia – Barbara Hanicka

Kostiumy – Julia Kornacka

Choreografia – Jacek Przybyłowicz

Reżyseria świateł – Marc Heinz

Projekcje video – Lea Mattausch, Artur Sienicki

Projekty charakteryzacji i fryzur – Mateusz Stępniak

Przygotowanie chóru – Mirosław Janowski

Przygotowanie chóru dziecięcego – Danuta Chmurska

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego