13.02.2021, Dominika Olender
Miłość nie jedno ma oblicze. Bywa szczęśliwa, bywa też źródłem cierpień. Wyzwala w nas plejadę emocji, o które czasem sami siebie nie podejrzewamy. W walentynki przede wszystkim oglądamy jej pozytywne odsłony: czy to w komediach romantycznych, na scenie teatralnej i operowej, czy na koncertach prezentujących najpiękniejsze piosenki o miłości. W tym roku za sprawą Opery Narodowej możemy obejrzeć jej ciemniejszą, aczkolwiek poruszającą odsłonę.
W niedzielę, 14 lutego, od godziny 11:00 zostanie udostępniona przez dwadzieścia cztery godziny na platformie VOD Teatru Wielkiego – Opery Narodowej inscenizacja Toski Giacomo Pucciniego w reżyserii Barbary Wysockiej.
Miłość, zazdrość, intryga, tortury, podejrzenie zdrady, a w tle wojna: to cała Tosca. Libretto napisane przez Luigiego Lllicę oraz Giuseppe Giacosę powstało na kanwie sztuki La Tosca Victoriena Sardou z 1887 roku. Akcja opery toczy się w Rzymie w czerwcu 1800 roku. Towarzyszymy bohaterom, niczym w greckiej tragedii antycznej, tylko przez dwadzieścia cztery godziny.
Zakochana w malarzu Mario Cavaradossim Tosca podejrzewa go o zdradę, a jej wątpliwości podsyca baron Scarpia — prefekt policji rzymskiej, potajemnie darzący dziewczynę uczuciem. Przeczucia tytułowej bohaterki nie mają odzwierciedlenia w rzeczywistości, bo roztargnienie Mario wynika z udzielenia schronienia Cesaremu Angelottiemu — zbiegowi z Zamku św. Anioła. Ukochany Toski zostaje pojmany i uwięziony przez demonicznego barona za wsparcie okazane uciekinierowi. Prefekt policji, by za wszelką cenę znaleźć Angelottiego, wzywa śpiewaczkę i wymusza na niej ujawnienie informacji o miejscu pobytu zbiega. Wściekły, zdradzony Mario słysząc wiadomość o zwycięstwie Napoleona, śpiewa pieśń na cześć wolności, czym ściąga na siebie wyrok śmierci. Scarpia proponuje głównej bohaterce układ, dzięki któremu może ona ocalić malarza. Niestety, próba ratunku kończy się fiaskiem, a Tosca skacze w przepaść (w warszawskiej inscenizacji strzela do siebie z pistoletu).
Prapremiera dzieła miała miejsce 14 stycznia 1900 roku w Rzymie w Teatro Costanzi (dzisiaj Teatro dell’Opera di Roma) i początkowo nie została przyjęta z entuzjazmem. Jak to często bywa, nie był to zły omen. Dzisiaj jest to jedna z najpopularniejszych oper świata. Spektakl Barbary Wysokiej osadza historię Toski w latach ołowiu (wł. Anni di piombo) — w okresie wzmożonego terroryzmu we Włoszech, lat 70. XX w., czasach pełnych przemocy, działalności czerwonych brygad, zamachów bombowych.
Opera będzie dostępna na stronie VOD Opery Narodowej przez dobę od 14 lutego od godziny 11:00.
OBSADA
Tosca – Ewa Vesin
Cavaradossi – Mickael Spadaccini
Scarpia – Krzysztof Szumański
Angelotti – Jasin Rammal-Rykała
Zakrystian – José Fardilha
Spoletta – Mateusz Zajdel
Sciarrone – Adam Kruszewski
REALIZATORZY
Dyrygent – Tadeusz Kozłowski
Reżyseria – Barbara Wysocka
Scenografia – Barbara Hanicka
Kostiumy – Julia Kornacka
Choreografia – Jacek Przybyłowicz
Reżyseria świateł – Marc Heinz
Projekcje video – Lea Mattausch, Artur Sienicki
Projekty charakteryzacji i fryzur – Mateusz Stępniak
Przygotowanie chóru – Mirosław Janowski
Przygotowanie chóru dziecięcego – Danuta Chmurska
Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego