Muzyka i malarstwo – wyjątkowy koncert inscenizowany „Sekretne życie obrazów”

14.01.2021, Ewelina Kucharska, aktualizacja 19.01.2021

W sobotę 16 stycznia odbył się inscenizowany koncert „Sekretne życie obrazów”. Wydarzenie to jest wynikiem współpracy Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Polskiej Opery Królewskiej. Wydarzenie można oglądać nadal na VOD Teatru Wielkiego oraz kanale TWON w serwisie YouTube.

Zdjęcie z próby do koncertu “Sekretne życie obrazów”, fot. Krzysztof Bieliński, Polska Opera Królewska

Zacznijmy od omówienia samego pomysłu. Zestawianie znanych arii, zaczerpniętych z różnych dzieł różnych kompozytorów nie jest niczym nadzwyczajnym. Już w XVII wieku rozwinęła się odmiana opery nazywana pasticcio, co w tłumaczeniu oznacza „bałagan” lub… „pasztet”. Nazwa ta zawsze mnie śmieszyła, jednak trzeba przyznać, że doskonale oddaje istotę gatunku. Pasticcio polegało bowiem na tworzeniu dzieła, w którym zawarte były utwory innych autorów, często użyte bez ich zgody. Zapożyczone fragmenty można było modyfikować, jednak zazwyczaj pozostawiano je bez większych zmian, aby publiczność była zadowolona. Do znanych powszechnie arii dodawano nowe kompozycje, a całość łączyło libretto.

Przygotowania do koncertu “Sekretne życie obrazów”, fot. Karpati&Zarewicz, Polska Opera Królewska

Współcześnie popularną praktyką jest tworzenie koncertów, podczas których prezentowane są  najbardziej znane i lubiane arie operowe, jednak „Sekretne życie obrazów” wyróżnia się na tle podobnych wydarzeń. Po pierwsze – jest wynikiem współpracy dwóch wielkich instytucji kultury, o czym mogłabym napisać osobny artykuł. Na wielkie brawa zasługują wszelkie tego typu inicjatywy w tym trudnym, nie tylko dla kultury, czasie.

“Sekretne życie obrazów”, fot. Krzysztof Bieliński, Polska Opera Królewska

Kolejnym powodem, dla którego koncert „Sekretne życie obrazów” uważam za godny uwagi jest repertuar. O problemie „typowego repertuaru filharmonii” pisałam trochę przy okazji wykonania dzieł Haendla i Hummla. TWON i Polska Opera Królewska przedstawią dzieła barokowych twórców, które pomimo rozpoznawalności nie goszczą często na deskach teatrów. Nie przedłużając, przejdę do ostatniej kwestii – koncertu inscenizowanego. Rzadko spotykamy tę formę koncertu, gdyż wymaga zatrudnienia scenarzysty, operatora świateł czy choreografa, jednak sam pomysł nie jest niczym nadzwyczajnym. Niesamowite jest jednak połączenie koncertu arii operowych z obrazami mistrzów barokowego malarstwa.

“Sekretne życie obrazów”, fot. Krzysztof Bieliński, Polska Opera Królewska

W programie znajdują się arie z oper największych barokowych twórców – Monteverdiego, Vivaldiego oraz Haendla. Twórcy określili je zgrabnie muzycznymi obrazami wyjętymi z większej całości. Muzyczny kolaż stał się podstawą do opowiedzenia krótkich scen uchwyconych w dziełach Vermeera, Rembrandta i Fragonarda. Jestem bardzo ciekawa, jakie historie opowiedzą nam artyści kompozycjami takimi jak Armatae face et anguibus (Judyta triumfująca Vivaldiego) czy  L’alma mia fra le tempeste (Agrippina Haendla).

Aria Armatae face et anguibus z Judyty Triumfującej Vivaldiego w wykonaniu Cecilii Bartoli.

Scenariusz spektaklu stworzyła Ewa Rucińska, która zajęła się także reżyserią koncertu. Kierownictwo muzyczne nad śpiewakami Akademii Operowej oraz Zespołem Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona objął Krzysztof Garstka, którego w sobotę usłyszymy także przy klawesynie. Choreografią zajęła się Ilona Molka, za projekcje video odpowiedzialny jest Piotr Majewski, a Elżbieta Tolak jest autorką kostiumów.

Przygotowania do koncertu “Sekretne życie obrazów”, fot. Karpati&Zarewicz, Polska Opera Królewska

Serdecznie zapraszam Państwa na ten wyjątkowy koncert – już w sobotę o godzinie 19:00. Do zobaczenia!

WYKONAWCY:

Inna Fedoriiy sopran

Magda Górniak sopran

Katarzyna Drelich sopran

Justyna Ołów mezzosopran

Nataliia Kukhar mezzosopran

Paula Kluczna-Lula mezzosopran

Zuzanna Nalewajek mezzosopran

Katarzyna Szymkowiak mezzosopran

Jakub Foltak konratenor

Mykhailo Kushlyk tenor

Paweł Horodyski bas

Yevhen Rakhmanin bas

Karol Skwara bas

W roli Mima: Gregor Giselbrecht

Przygotowania do koncertu “Sekretne życie obrazów”, fot. Karpati&Zarewicz, Polska Opera Królewska

PROGRAM:

Haendel

Rodelinda, uwertura

Monteverdi

Powrót Ulissesa do ojczyzny, aria Neptuna Superbo è l’huom

Haendel

Rinaldo, aria Armidy Furie terribili

Ariodante, aria Ariodantego Dopo notte

Rinaldo, aria Armidy Molto voglio, molto spero

Ariodante, duet Ginevry i Ariodantego Bramo aver mille vite

duet Lurcania i Dalindy Dite spera

Orlando, aria Zoroastra Lascia amor

Ariodante, aria Lurcania Il tuo sangue

Rinaldo, aria Argantego Sibilar gli angui d’Aletto

Alcina, aria Alciny Si son quella

Agrippina, aria Agrippiny  L’alma mia fra le tempeste

Orlando, aria Zoroastra Sorge infausta una procella

Ariodante aria Ariodantego Scherza infida

arioso Ginevry Vezzi lusinghe e brio

Monteverdi

Koronacja Poppei, duet Poppei i Nerona Pur ti miro, Pur ti godo

Haendel

Rinaldo, aria Rinalda Cara sposa

Vivaldi

Judyta triumfująca, Armatae face et anguibus

Przygotowania do koncertu “Sekretne życie obrazów”, fot. Karpati&Zarewicz, Polska Opera Królewska
“Sekretne życie obrazów”, fot. Krzysztof Bieliński, Polska Opera Królewska

Zdjęcie na górze strony: Justyna Ołów, fot. Krzysztof Bieliński, Teatr Wielki – Opera Narodowa