4.06.2020, Krzysztof Korwin-Piotrowski
Teatr Wielki – Opera Narodowa proponuje Państwu w sezonie 2020/21: 6 premier, ponad 400 godzin muzyki, ponad 200 wydarzeń na scenach teatru, 25 tytułów spektakli operowych i baletowych, koncerty i recitale z udziałem gwiazd sceny operowej, programy edukacyjne, wystawy w Galerii Opera i Muzeum Teatralnym. Akademia Operowa będzie realizować cykle koncertów Akademia Operowa zaprasza oraz Mistrzowie i młode talenty.
Patrick Fournillier obejmuje stanowisko Dyrektora muzycznego TW-ON. Kształcił się w Paryżu, jest absolwentem Konserwatorium w Strasburgu oraz Salzburg Mozarteum. Został laureatem I nagrody na międzynarodowym konkursie dyrygenckim w Salzburgu. Od lat występuje w najważniejszych teatrach operowych Francji, Włoch i Hiszpanii. Światowej publiczności znany jest m.in. z realizacji Don Kichota i Carmen w Teatro Regio, Werthera w Opéra des Flandres, Łucji z Lammermooru, Semiramidy i Carmen w Deutsche Oper Berlin, Aidy w Amsterdamie i Mannheim, Cyrano de Bergerac w mediolańskiej La Scali. Jako dyrygent wielu koncertów symfonicznych w Europie, Egipcie i USA często jest zapraszany przez Grand Théâtre de Génève, Zurich Opernhaus, Teatr Narodowy w Zagrzebiu, Welsh National Opera, Montreal Opera oraz Seattle Opera. W 2010 roku zadebiutował w nowojorskiej Metropolitan Opera, prowadząc Opowieści Hoffmanna oraz w San Francisco Opera, gdzie dyrygował Cyranem. W ostatnich latach poprowadził m.in.: Traviatę na festiwalu w Rawennie, w Parmie z Fondazione Arturo Toscanini, w Stuttgarcie i Turynie; Werthera w Bayerische Staatsoper; Potępienie Fausta w Dreźnie; Cyrana w Paryżu i Walencji; Wesele Figara w Washington Opera; Turandot w Stuttgarcie, Manon Lescaut w Stuttgarcie, Dreźnie i Warszawie.
Z zespołem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w ostatnich sezonach Patrick Fournillier przygotował premierę Pelleasa i Melizandy oraz poprowadził spektakle Rigoletta i Toski, a także wziął udział w gościnnych spektaklach Aidy w Operze Dubajskiej.
W nowym sezonie artystycznym zadyryguje siedmioma produkcjami, operami: Fidelio, Cyganeria, Werther, Tosca, Carmen, Traviata oraz baletem Mayerling.
PREMIERY OPEROWE I BALETOWE
W sezonie 2020/21 publiczność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej będzie miała możliwość zobaczenia aż sześciu tytułów premierowych, w tym dwóch, które zostały odwołane z powodu pandemii.
Korsarz
Premiera: 17 września 2020. Kolejne spektakle: 18, 19, 20, 23, 24 września 2020 oraz 8, 9, 10 i 11 kwietnia 2021.
Premiera miała się odbyć 20 marca. Niezwykle malownicze dzieło oparte na poemacie George’a Byrona, obfitujące w wyjątkowe kompozycje taneczne, nawiązuje do paryskiej wersji choreograficznej Josepha Maziliera z 1856 roku. Na scenie Opery Narodowej zobaczymy ten balet w wiedeńskiej wersji Manuela Legris. Akcja rozpoczyna się od prologu na wybrzeżu:
Po udanej kampanii morskiej Konrad i jego korsarze przybijają do lądu. Tymczasem na nabrzeżu właściciel targu Lanquedem ze swymi zbirami poluje na nowe niewolnice. Spodziewa się spotkać młode kobiety z sąsiedniego, wrogiego miasta, które lubią tu spacerować. Wśród beztroskich dziewcząt są również szlachetne panny Medora i Gulnara. I wszystkie zostają schwytane. Handlarz wybiera spośród nich Medorę i Gulnarę, które zabiera na targ.
Francuski choreograf, dyrektor Wiener Staatsballett, przedstawiając własne neoklasyczne opracowanie tego dzieła, bazował na realizacji Mariusa Petipy z Teatru Maryjskiego w Petersburgu.
Werther
Premiera: 8 października 2020. Kolejne spektakle: 10, 14, 16 i 18 października 2020.
Pierwszą premierą operową sezonu 2020/21 będzie Werther Jules’a Masseneta, który z powodu pandemii również musiał zostać przeniesiony. Spektakl zobaczymy w inscenizacji Willy’ego Deckera, we wznowieniu Stefana Heinrichsa. Partię tytułową zaśpiewa koreański tenor Ho-Yoon Chung, który warszawskiej publiczności znany jest z ubiegłorocznego wystawienia Rigoletto Giuseppe Verdiego w reżyserii Gilberto Deflo. Widzów Werthera, scenicznego arcydzieła, zachwyci z pewnością przepiękną arią z III aktu Pourquoi me réveiller.
Partnerować mu będzie Iryna Zhytynska, kreująca mezzosopranową partię Charlotty.
W nowym sezonie artystycznym nie zabraknie premier, które powstały we współpracy TW-ON ze światowymi teatrami operowymi.
Cardillac
Premiera: 15 stycznia 2021. Kolejne spektakle: 17, 22 i 24 stycznia 2021.
Pierwszy z nich, to wyczekiwana przez publiczność nowa propozycja dyrektora artystycznego TW-ON, Mariusza Trelińskiego, który tym razem wyreżyseruje operę Cardillac Paula Hindemitha. Reżyser od lat tworzy nierozłączny duet ze scenografem Borisem Kudličką, co stanowi niemal gwarancję dbałości o najwyższy poziom artystyczny dramatu, tym razem przeniesionego z XVII-wiecznego Paryża we współczesność, a nawet nieodległą przyszłość. Dzieło powstało w koprodukcji z Oper Köln oraz Teatro Real w Madrycie i będzie to pierwsze od 1962 roku wystawienie dzieła Hendemitha na warszawskiej scenie operowej i jednocześnie pierwsza inscenizacja Cardillaca na niej. Cardillac to jedna z najciekawszych pozycji operowych XX wieku, nawiązująca do poetyki kina noir, oparta na utworze E.T.A. Hoffmanna Panna de Scudéry. Opowieść z czasów Ludwika XIV.
Partię tytułową wykona wybitny bas-baryton Tomasz Konieczny. Będzie można go również usłyszeć w inscenizacji Halki w reż. Mariusza Trelińskiego, która była premierą sezonu 2019/20, koprodukcją z Theater an der Wien.
Fidelio
Premiera: 26 marca 2021. Kolejne spektakle: 28 i 30 marca / 1 kwietnia 2021.
Opera Ludwiga van Beethovena. Jest to druga, po Diabłach z Loudun Krzysztofa Pendereckiego, koprodukcja Teatru Wielkiego – Opery Narodowej z The Royal Danish Theatre w Kopenhadze. Dyrektor artystyczny Royal Danish Opera – John Fulljames, będący reżyserem spektaklu, postrzega dzieło jako manifest wolności, wierności i sprawiedliwości. Ukazuje triumf tych wartości nad despotyzmem i okrucieństwem losu.
Cyganeria
Premiera: 17 czerwca 2021. Kolejne spektakle: 18, 19, 20, 25, 26 i 27 czerwca 2021.
Po sukcesie Toski Giacoma Pucciniego w inscenizacji Barbary Wysockiej wśród realizatorów premierowego repertuaru nie mogło zabraknąć nazwiska reżyserki.
Znana operowej publiczności z takich inscenizacji jak: Zagłada domu Usherów Philipa Glassa, Medeamaterial Pascala Dusapina, Moby Dick Eugeniusza Knapika oraz Eros i Psyche Ludomira Różyckiego, po raz drugi sięgnie do dorobku Giacoma Pucciniego. Jak mówi Wysocka: „Cyganeria” to opowieść o wielkich emocjach, rozstaniach i powrotach, o bezwzględnym przeznaczeniu i utracie. Co będzie w tej inscenizacji najważniejsze? Obraz społeczności artystów w pejzażu wielkiego miasta, temat choroby jako „nocnej strony życia” i historia miłości, która nie zawsze zwycięża i czasem jednak przegrywa z chorobą i śmiercią. Scenografię spektaklu zaprojektuje Barbara Hanicka.
Premiera: 21 maja 2021. Kolejne spektakle: 22, 23, 25, 26 i 27 maja 2021.
Drugą propozycję baletową w nadchodzącym sezonie stanowi należący do klasyki XX wieku Mayerling, dramat oparty na wydarzeniach historycznych, ukazujący tragedię księcia Rudolfa, jedynego syna Sissi i cesarza Austro-Węgier Franciszka Józefa. W poprzednich sezonach prezentowaliśmy Państwu dzieła trzech najwybitniejszych choreografów baletowych XX wieku: Kopciuszka Fredericka Ashtona, Poskromienie złośnicy Johna Cranko oraz Damę kameliową i Sen nocy letniej w choreografii Johna Neumeiera. Po raz pierwszy na polskiej scenie widzowie Mayerling zobaczą dzieło czwartego z najznamienitszych – Kennetha MacMillana, twórcy dziesięciu pełnospektaklowych baletów i kilkudziesięciu jednoaktówek z autorską choreografią. W spektaklu usłyszymy muzykę Franza Liszta, w tym słynną Symfonię faustowską pod batutą Patricka Fournilliera.
Halka S. Moniuszki, reżyseria: Mariusz Treliński,
Dama kameliowa, choreografia: John Neumeier, muzyka: Fryderyk Chopin,
Tosca G. Pucciniego, reżyseria: Barbara Wysocka,
Czarodziejski flet W. A. Mozarta, reżyseria: Susanne Andrade i Barrie Kosky,
Śpiąca królewna, choreografia: Jurij Grigorowicz, muzyka: Piotr Czajkowski,
Madame Butterfly G. Pucciniego, reżyseria: Mariusz Treliński,
Dziadek do orzechów i król myszy, choreografia: Toer van Schayk, Wayne Eagling, muzyka: Piotr Czajkowski,
Burza, choreografia: Krzysztof Pastor, muzyka: Henry Purcell, Thomas Tallis, Robert Johnson, Matthew Locke, Michel van der Aa oraz irańska muzyka tradycyjna,
Straszny dwór S. Moniuszki, reżyseria: David Pountney,
Carmen G. Bizeta, reżyseria: Andrzej Chyra,
Carmina Burana (Mgnienie Oka) C. Orffa,
Romeo i Julia, choreografia: Krzysztof Pastor, muzyka: Siergiej Prokofiew,
Aida G. Verdiego, reżyseria: Roberto Laganà Manoli,
Zagubione dusze, reżyseria: Bronisława Niżyńska, Krzysztof Pastor, Wayne McGregor, muzyka: Igor Strawiński, Max Richter,
Rigoletto G. Verdiego, reżyseria: Gilberto Deflo,
Traviata G. Verdiego, reżyseria: Mariusz Treliński.
PRELUDIA PREMIEROWE
Tradycyjnie już premiery poprzedzone zostaną koncertami, które wprowadzą widza w arkana muzyki kompozytorów sezonu. Znany i sprawdzony cykl Preludiów Premierowych to okazja do wysłuchania znakomitych koncertów kameralnych w akustyce Sal Redutowych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.
KONCERTY i RECITALE
Nie zabraknie również koncertów na dużej scenie. 12 września 2020 roku Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprasza na wieczór z charyzmatycznym polskim kontratenorem Jakubem Józefem Orlińskim, cenionym za barwę głosu, odwagę zmierzenia się z barokowym repertuarem oraz pokorę wobec muzyki. Koncert w Teatrze Wielkim będzie w pewnym sensie powrotem do początków kariery artysty, absolwenta Akademii Operowej działającej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Słynnemu śpiewakowi będą towarzyszyć na scenie: pianista Michał Biel, związany z Juilliard School w Nowym Jorku i Capella Regia Polona, związana z Polską Operą Królewską.
Miłośnicy docenianego na całym świecie talentu Piotra Beczały, będą mogli podziwiać tenora podczas koncertu 10 lutego 2021 roku. Artysta wystąpi w towarzystwie Orkiestry i Chóru Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Laureat operowego Oscara oraz Erwin Piscator Award 2020, zaśpiewa utwory ze swych najnowszych płyt. Nie zabraknie arii Moniuszkowskich, Wagnerowskiego Lohengrina oraz znakomitej arii Nessun dorma z opery Turandot Giacoma Pucciniego.
Niespełna dwa lata temu mogliśmy wysłuchać urodzinowego koncertu dedykowanego jednemu z najznakomitszych kompozytorów XX wieku – Krzysztofowi Pendereckiemu, który zmarł 29 marca tego roku w Krakowie.
Teatr Wielki – Opera Narodowa pragnie oddać hołd Jego życiu i twórczości, która niewątpliwie stanowi nasze dobro narodowe, a także pożegnać się z Mistrzem podczas koncertu w dniu Jego urodzin 23 listopada 2020 roku – Krzysztof Penderecki in memoriam.
W ramach szeroko pojmowanej edukacji muzycznej, Teatr Wielki – Opera Narodowa proponuje kilkanaście programów skierowanych zarówno do najmłodszych widzów, jak i towarzyszących im dorosłych uczestników: lekcje teatralne, wypełnione muzyką i ciekawymi anegdotami spotkania z instrumentalistami orkiestry Teatru Wielkiego, niedzielne poranki w Operze łączące opowieści o kompozytorach z ich muzyką, kursy pianistyczne, rodzinne zabawy w Wielkim. Szczególnie emocjonującym wydarzeniem jest cykl 24 godziny w teatrze, umożliwiający dzieciom spędzenie doby w gmachu Opery, podczas której uczestniczą w wieczornym spektaklu, następnie odbywają do późna rozmowy o teatrze, a rankiem biorą udział w specjalnie dla nich przygotowanej lekcji baletowej.
Dorosłym w ramach edukacji TW-ON proponuje warsztaty wokalne. Najbardziej wytrwali i utalentowani uczestnicy warsztatów zapraszani są do chóru amatorskiego. Tych zaś, którzy wyrażą życzenie pogłębienia swej wiedzy, Teatr zaprasza tradycyjnie na Uniwersytet Wiedzy Operowej: cykl dziewięciu wykładów poruszających najważniejsze zagadnienia związane ze sztuką operową.
Zapraszamy do Sal Północnych Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, w których znajduje się znana już Państwu przestrzeń Galerii Opera. Miłośnicy sztuk plastycznych będą mogli obcować z malarstwem Jana Cybisa, rzeźbą Barbary Falender, autora kwadrygi na frontonie Teatru i współzałożyciela Galerii Opera – Adama Myjaka, a także Jarosława Modzelewskiego. Przypomnimy też wspaniałą polską szkołę plakatu na przykładach prac wykonanych dla Opery Warszawskiej przez takich twórców jak m.in: Jan Lenica, Tadeusz Gronowski, Rafał Olbiński i Andrzej Pągowski.
Informacje praktyczne:
Repertuar na www.teatrwielki.pl
– od 15 czerwca sprzedaż biletów na spektakle w repertuarze do 31 grudnia 2020,
– od 1 października sprzedaż abonamentów na spektakle w repertuarze od 1 stycznia 2021,
– od 19 października sprzedaż biletów na spektakle w repertuarze od 1 stycznia 2021.
Źródło: Teatr Wielki – Opera Narodowa.