Teatr Wielki – Opera Narodowa wspólnie z Teatrem Wielkim w Poznaniu zapraszają do oglądania opery Legenda Bałtyku Feliksa Nowowiejskiego w serwisie vod.teatrwielki.pl.
Opera miała premierę w Teatrze Wielkim w Poznaniu 8 grudnia 2017 r. Spektakl powrócił na poznańską scenę po blisko 100 latach od światowej premiery.
Nie zawsze łatwo odpowiedzieć na pytanie, dlaczego niektóre dzieła popadają w zapomnienie. Czy w przypadku “Legendy Bałtyku” Feliksa Nowowiejskiego zadecydowała data powstania kompozycji? Jest to dzieło mistrzowskie, łączące w sobie wachlarz znakomitych rozwiązań muzycznych: od harmonii i instrumentacji na nowoczesnych wzorach Wagnera i tzw. szkoły nowoniemieckiej, poprzez kontrapunkty i modalizmy w dawnym stylu aż po inspiracje muzyką ludową, traktowaną już w nowym, modernistycznym duchu – a wszystko to podporządkowane spójnej, nadrzędnej idei scenicznej.
W polskiej literaturze operowej nie ma dzieł porównywalnych zbyt wiele. “Legenda Bałtyku” powstała jednak w 1924 roku, a więc po Święcie wiosny i przełomowych utworach Schönberga. Czy tutaj tkwi klucz: w wierze w jakiś imperatyw postępu w muzyce, który nie pozwala kompozytorowi „spóźnić się” o kilka lat? Przez niemal stulecie w taki sposób pisano historię muzyki. Czy dziś, kiedy chcemy już pisać tę historię inaczej – nie jako historię innowacji, ale jako historię różnorodności i historii muzycznej wartości – :Legenda Bałtyku” nie zaczyna się domagać wielkiego powrotu?
Przenieśmy się nad brzeg Bałtyku i spójrzmy na prasłowiański świat legend oczami reżysera i choreografa spektaklu Roberta Bondary, wieloletniego artysty Polskiego Baletu Narodowego, odznaczonego Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” , laureata m.in. Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury w kategorii „Choreograf Roku” (2011) a także „Najlepszy Choreograf” za balet Świtezianka zrealizowany dla Polskiego Baletu Narodowego oraz „Najlepszy Reżyser” za operę Legenda Bałtyku w Teatrze Wielkim w Poznaniu, która została również nagrodzona w kategorii „Najlepszy Spektakl Roku”.
Fragmenty recenzji znajdują się TUTAJ.