15.07.2020, Krzysztof Korwin-Piotrowski
Poznałem Jacka Mikołajczyka w 2001 roku w Gliwickim Teatrze Muzycznym, gdzie przez 15 lat byłem szefem artystycznym za dyrekcji Pawła Gabary, a Jacek pracował jako kierownik literacki. Jego kreatywność, inteligencja, erudycja i miłość do gatunku, jakim jest musical, robiły wrażenie. Wyszukiwał ciekawe tytuły spektakli i pomagał załatwiać prawa do ich wystawienia. Szybko ujawnił swój talent jako tłumacz librett i tekstów piosenek, a od kilku lat robi też ogólnopolską karierę jako reżyser.
Jest absolwentem kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim oraz reżyserii teatru muzycznego na krakowskiej PWST i Akademii Muzycznej. Jego przedstawieniem dyplomowym był musical “Przebudzenie wiosny” Duncana Sheika, który wyreżyserował w krakowskiej PWST. Jest doktorem nauk humanistycznych i aktywnie działa naukowo. Był adiunktem w Instytucie Nauk o Kulturze i Studiów Interdyscyplinarnych Uniwersytetu Śląskiego, wykładał na University of Washington w Seattle (2012-2013) oraz na Wydziale “Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego (2014-2015). Był również stypendystą Fulbrighta. Obecnie prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie.
W 2017 roku komisja konkursowa pod przewodnictwem Hanny Gronkiewicz-Waltz wybrała Jacka Mikołajczyka jako nowego dyrektora Teatru Syrena. Zastąpił na tym stanowisku Wojciecha Malajkata.
Debiutował na profesjonalnej scenie jako reżyser w 2015 roku w Gliwickim Teatrze Muzycznym musicalem “Rodzina Addamsów” Andrew Lippy we własnym tłumaczeniu, za który otrzymał prestiżową nagrodę teatralną Złota Maska w kategorii najlepszy reżyser. Przedstawienie zostało też uznane za najlepszy spektakl muzyczny roku przez kapitułę Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury. Po tym sukcesie Jacek Mikołajczyk przeniósł “Rodzinę Addamsów” do Teatru Muzycznego w Poznaniu i Teatru Syrena w Warszawie.
Jacek Mikołajczyk przełożył m.in. musicale: “Zakonnica w przebraniu”, “Kobiety na skraju załamania nerwowego”, “Hair”, “Tarzan”, “Ragtime”, “Przebudzenie wiosny”, “42 ulica” i “High School Musical”. W Teatrze Muzycznym w Poznaniu wyreżyserował musicale “Zakonnica w przebraniu” i “Nine” we własnym tłumaczeniu, a w Teatrze Syrena – “Czarownice z Eastwick”, “next to normal” oraz “Rock of Ages” również we własnym przekładzie.
W 2010 roku opublikował książkę “Musical nad Wisłą”, pierwszą i dotąd jedyną monografię musicalu w Polsce. Jako ekspert i publicysta współpracuje z licznymi teatrami muzycznymi w Polsce. W Programie Drugim Polskiego Radia prowadzi z Marcinem Zawadą autorską audycję “Ten cały musical”.
Obecnie przygotowuje w Operze Nova w Bydgoszczy musical “Bulwar Zachodzącego Słońca” Webbera, który reżyseruje wspólnie z Tomaszem Steciukiem.