Agnieszka_Zwierko_zdjęcie_prywatne_1

Agnieszka Zwierko

8.08.2020, Krzysztof Korwin-Piotrowski

Znam Agnieszkę Zwierko od kilkunastu lat i podziwiam tę artystkę za konsekwencję w realizowaniu celów. Śpiewa na scenach operowych od 30 lat. Nie miała łatwej drogi kariery, ale kiedy już wystąpiła w takich wymarzonych dla każdego śpiewaka operach jak Teatro alla Scala w Mediolanie czy Royal Opera House Covent Garden w Londynie – jej sen o międzynarodowej sławie się spełnił. Od 10 lat jej drugim domem jest Berlin. W Komische Oper stała się ulubioną artystką publiczności i dyrekcji teatru.

Chiwrja – SOROCHINSKAYA YARMARKA Modesta Musorgskiego, Komische Oper w Berlinie

Będzie z tą sceną związana jeszcze przez kolejne 5 lat.

Jej rozpoznawalną na świecie partią jest Ježibaba – dziwaczna postać z mitologii słowiańskiej, odgrywająca ważną rolę w operze Antonina Dvořáka “Rusałka”. Widziałem Zwierko w tej kreacji na scenie Teatru Narodowego Morawsko – Śląskiego w Ostrawie. Byłem zachwycony. Potem świat się nią zachwycił. Gdziekolwiek jeździła na przesłuchania i śpiewała arię Ježibaby, od razu dyrektorzy chcieli ją mieć na scenie. Tak było również w Royal Opera House w 2012, gdzie wystąpiła w tej roli w spektaklu pod dyrekcją wybitnego artysty Yannicka Nézet – Séguin. To spotkanie zaowocowało wieloletnią przyjaźnią.

Publiczność czeska i słowacka pokochała tę artystkę, a ona czuła się przez wiele lat jak w domu w teatrach Ostrawy, Pragi, Koszyc i Bańskiej Bystrzycy.

La Cieca – GIOCONDA  Ponchiellego, aria “Voce di donna…” , Państwowa Opera w Bańskiej Bystrzycy

Występowała w światowym i narodowym repertuarze. Poznała dzięki temu język i kulturę tych krajów, a przede wszystkim fantastyczny repertuar i twórczość nie tylko Dvořáka, ale też za mało znanego na świecie Leoša Janáčka. Stworzyła kolejną kreację w “Jenufie” jako Kostelniczka, którą zaśpiewała w 2007 roku w mediolańskiej La Scali.

Kostelniczka – JENUFA Janáčka, Teatro alla Scala

Agnieszka Zwierko, to kobieta, która mocno stąpa po ziemi. Skończyła studia na Wydziale Elektroniki Politechniki Warszawskiej oraz na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie, a więc ma 2 zawody. Ukończyła szkoły muzyczne I i II stopnia w Warszawie w klasach Fortepianu i Śpiewu Solowego. W roku 2015 otrzymała tytuł Doktora Sztuki Muzycznej w dziedzinie artystycznej Wokalistyka. Od sezonu 2017/2018 podjęła współpracę jako profesor śpiewu w białostockiej filii Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Od 1990 roku współpracuje z teatrami operowymi i filharmoniami w Polsce (Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie, Teatr Wielki w Łodzi, Teatr Wielki w Poznaniu, Oper Krakowska, Filharmonia Narodowa w Warszawie, Filharmonia Krakowska, Filharmonia Poznańska, Filharmonia Białostocka, Filharmonia Opolska).

Za granicami kraju zadebiutowała w roku 2000. Była gościem takich scen jak: Teatro Regio w Turynie, Wexford Opera Festival, Aphrodite Opera Festival, Beijing Music Festival, Royal Opera w Kopenhadze, Leipziger Oper, Słowacka Opera Narodowa w Bratysławie, Państwowa Opera w Pradze, Teatr Narodowy Morawsko – Śląski w Ostrawie, Państwowy Teatr w Koszycach, Państwowa Opera w Bańskiej Bystrzycy, Teatro Massimo w Palermo, Teatro Massimo Bellini w Catanii, Semperoper w Dreźnie, Teatro alla Scala w Mediolanie, Palacio Euskalduna w Bilbao, Teatro Cervantes w Maladze, Opera de Oviedo, Gran Teatre del Liceu w Barcelonie, Opera Lyra w Ottawie, Accademia di Santa Cecilia w Rzymie, Musashino Concert Hall w Tokyo, Teatro Colon w Buenos Aires, Komische Oper Berlin, Staatsoper Berlin, Royal Opera House Covent Garden w Londynie, Opéra de Montréal, Theater an der Wien, Théâtre Royal de la Monnaie w Brukseli, Teatro Real Madrid, Glyndebourne on Tour, Glyndebourne Opera Festival…

Wśród znakomitych dyrygentów, z którymi współpracowała należy wymienić takie osobistości muzyczne jak Andrzej Straszyński, Jacek Kaspszyk, Wojciech Michniewski, Gabriel Chmura, Robert Jindra, Oliver Dohnanyi, Jan Latham – Koenig, Lothar Koenigs, Patrick Lange, Henrik Nanasi, Carlo Montanaro, Donato Renzetti, Bruno Campanella, Evelino Pidò, Renato Palumbo, Antonio Pappano, Michael Schønwandt, Josep Pons, Ivor Bolton, Alain Altinoglu, Guillermo García Calvo, Duncan Ward, John Williams, Yannick Nézet – Séguin.

Doświadczenie sceniczne zdobywała pod okiem takich reżyserów, jak m.in Marek Weiss – Grzesiński, Janusz Kijowski, Stanisław Brejdygant, Krzysztof Warlikowski, Michael Tarant, Yannis Kokkos, Giulio Ciabatti, Lamberto Puggelli, Roberto Laganà Manoli, Stéphane Braunschweig, David Pountney, Jossie Wieler, Ivo Van Hove, Christof Loy, Barrie Kosky, Alain Gauthier, Laurent Pelly, Carlos Wagner, Damiano Michieletto, Fiona Shaw.

Tagi: