Macias_Janusz_Halka_poziome

Operowa i reżyserska kariera Zbigniewa Maciasa

24.07.2020, Krzysztof Korwin-Piotrowski

Zbigniew Macias – to postać wyjątkowa: profesjonalista w każdym calu. Jako wybitny śpiewak operowy zrobił karierę bez fleszy fotoreporterów i kamer telewizyjnych. Jako reżyser największych dotąd hitów musicalowych Teatru Muzycznego w Łodzi zdobył nagrody i uznanie krytyków oraz wielotysięcznej publiczności. Przez ponad 20 lat był solistą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, a także śpiewał na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu, Teatru Wielkiego w Łodzi, Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Bałtyckiej w Gdańsku i Teatru Muzycznego w Łodzi.

W programie z cyklu “Muzyka moja miłość” rozmawia z Krzysztofem Korwinem-Piotrowskim o swojej niezwykłej karierze.

Zdobył laury w konkursach wokalnych, m.in.: Festiwalu Arii i Pieśni im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju, Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w `s-Hertogenbosch oraz Konkursie im. Marii Callas w Atenach.

Scarpia w "Tosce" G. Pucciniego, Teatr Wielki - Opera Narodowa w Warszawie
Scarpia w “Tosce” G. Pucciniego, Teatr Wielki – Opera Narodowa w Warszawie

Występował na prestiżowych festiwalach operowych: w Xanten w Niemczech, Bregenz w Austrii, Carcassonne we Francji, Wexford w Irlandii, Pekinie w Chinach oraz Festiwalu im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju za dyrekcji Bogusława Kaczyńskiego.

Orestes w "Elektrze" M. Theodorakisa, Teatr Wielki w Poznaniu
Orestes w “Elektrze” M. Theodorakisa, Teatr Wielki w Poznaniu

Przez wiele lat był dyrektorem artystycznym Teatru Muzycznego w Łodzi. Występował tam m.in. w rolach: Tewjego w dwóch realizacjach musicalu Skrzypek na dachu J. Bocka,

Tewje w "Skrzypku na dachu" J. Bocka, Teatr Muzyczny w Łodzi
Tewje w “Skrzypku na dachu” J. Bocka, Teatr Muzyczny w Łodzi

Zorby w musicalu Zorba J. Kandera, Jowisza w Orfeuszu w piekle J. Offenbacha oraz Don Kichota w musicalu Człowiek z La Manchy M. Leigha – za tę rolę został uhonorowany nagrodą Złota Maska (1998 r.).

Cervantes - Don Kichot w "Człowieku z La Manchy" M. Leigha, Teatr Muzyczny w Łodzi
Cervantes – Don Kichot w “Człowieku z La Manchy” M. Leigha, Teatr Muzyczny w Łodzi

Jego repertuar obejmuje ponad pięćdziesiąt partii operowych, które wykonywał na całym niemal świecie: w krajach europejskich, Stanach Zjednoczonych, Azji i Afryce.

Falstaff w "Falstaffie" G. Verdiego, Teatr Wielki w Łodzi
Falstaff w “Falstaffie” G. Verdiego, Teatr Wielki w Łodzi

Są to m.in. partie: Escamillo w Carmen G. Bizeta, Hrabia de Sirieux w Fedorze U.Giordana, Alfio w Rycerskości wieśniaczej P. Mascagniego, Janusz w Halce i Miecznik w Strasznym dworze S. Moniuszki, Figaro w Weselu Figara i tytułowy Don Giovanni W. A. Mozarta, Apostoł Piotr w Quo vadis F. Nowowiejskiego, Sharpless w Madame Butterfly i Scarpia w Tosce G. Pucciniego, Bartolo w Cyruliku sewilskim G. Rossiniego, von Faninal w Kawalerze srebrnej róży i Jochanaan w Salome R. Straussa, Orestes w Elektrze M. Theodorakisa (prapremiera). Zaśpiewał wiele partii w operach G. Verdiego: Amonasro w Aidzie, Don Carlos w Ernanim, Anckarström (Renato) w Balu maskowym, Rodrigo w Don Carlosie, Germont w Traviacie, a także Amfortas w Parsifalu R. Wagnera. Kreował również tytułowe partie w operach: Falstaff, Nabucco i Rigoletto G. Verdiego oraz Holender tułacz R. Wagnera.

Nabucco w "Nabucco" G. Verdiego, Teatr Wielki w Łodzi
Nabucco w “Nabucco” G. Verdiego, Teatr Wielki w Łodzi

Partię Nabucco śpiewał m.in. w Pekinie, Germonta – w Tokio, Osace i Lizbonie, Don Giovanniego – w Sao Paulo, Sharplessa – w Pretorii i Kapsztadzie, Miecznika – w Buffalo, Scarpii – w Carcasonne, Amfortasa – w Bregenz (obok René Kollo jako Parsifala), Jochanaana – w Luksemburgu.

Ma również bogaty repertuar koncertowy – śpiewa pieśni F. Schuberta, R. Schumanna, H. Wolfa, M. Ravela, P. Czajkowskiego i S. Rachmaninowa oraz partie barytonowe w oratoriach i kantatach J.S. Bacha, J. Haydna, G.F. Haendla, J. Brahmsa i C. Orffa.

Janusz w "Halce" S. Moniuszki, Teatr Wielki - Opera Narodowa
Janusz w “Halce” S. Moniuszki, Teatr Wielki – Opera Narodowa

Ukończył studia wokalne w Akademii Muzycznej w Łodzi. Występował z orkiestrami Polskiego Radia i Telewizji w Łodzi, w Krakowie i w Warszawie. Nagrał pięć płyt solowych: Opera Arias, Taki piękny wieczór…, Ballady żeglarskie, Kochałem panią oraz Od Bodo do Sinatry. Wziął udział (z zespołem Opery Narodowej w Warszawie) w nagraniach płytowych oper Halka i Straszny Dwór S. Moniuszki (złote płyty), z zespołem Teatru Wielkiego w Łodzi – Aida G. Verdiego, z zespołem Teatru Roma w Warszawie – musicalu Koty A. Lloyda Webbera (kolejna złota płyta).

Jako reżyser jest twórcą inscenizacji musicalu Skrzypek na dachu J. Bocka w Nowym Teatrze w Słupsku, a w Teatrze Muzycznym w Łodzi operetek F. Lehára: Kraina uśmiechu i Wesoła wdówka, musicalu L. Bernsteina Wonderful Town i rock-opery Jesus Christ Superstar A. Lloyda Webbera, a także dwóch najsłynniejszych musicali Claude-Michel Schönberga: Les Misérables. oraz Miss Sajgon.

Za inscenizację Jesus Christ Superstar otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury dla najlepszego reżysera (2015 r.), zaś spektakle Les Miserables (2017 r.) oraz Miss Sajgon (2019 r.) otrzymały prestiżową nagrodę Energia Kultury.

W 2002 r. został uhonorowany tytułem Zasłużony dla Miasta Łodzi, w 2005 r. otrzymał z rąk Prezydenta RP Srebrny Krzyż Zasługi, w 2006 r. otrzymał Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, w 2012 r. otrzymał Medal Pro publico bono im. Sabriny Nowickiej oraz statuetkę Ariona przyznaną przez Związek Artystów Scen Polskich. W 2018 r. otrzymał Srebrny Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.