16.02.2021, Dominika Olender
od 18 do 21 lutego o godzinie 19:00 na platformie PLAYKraków można będzie usłyszeć i zobaczyć operę “Balet Pań Niewdzięcznych” Monteverdiego.
„Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy — pogodnie życzliwie”. Słowa Safony stały się mottem tegorocznego festiwalu Opera Rara trwającego od początku lutego. Cytat z twórczości poetki, zdaniem organizatorów, świetnie odzwierciedla naszą rzeczywistość, w której oczy stały się głównym wyrazicielem emocji, przejmując funkcje pełnione dotychczas przez mięśnie mimiczne twarzy. Podczas festiwalu na krakowskiej scenie i w domach internautów zawitały m.in.: Sigismondo Gioacchina Rossiniego, Vanda Antonína Dvořáka, Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella. Spektaklem wieńczącym festiwal będzie utwór Il ballo delle Ingrate Claudia Monteverdiego, uzupełniony kompozycjami Teoniki Rożynek w reżyserii Magdy Szpecht. Na czele Capelli Cracoviensis stanie klawesynista Marcin Świątkiewicz.

Claudio Monteverdi napisał Il ballo delle Ingrate („Balet Pań Niewdzięcznych”) na uroczystości weselne syna Francesca Gonzagi, Vincenza, wraz z operą L’Ariadna, z której zachował się jedynie lament. Libretto do obydwu pozycji napisał Ottavio Rinuccini. Premiera Baletu Pań Niewdzięcznych odbyła się 4 czerwca 1608 roku z czynnym udziałem tańczących w przedstawieniu Gonzagów, jednak utwór został opublikowany dopiero w VIII księdze madrygałów Madrigali guerrieri, et amorosi Monteverdiego z 1638 roku.
Akcja libretta toczy się przy wejściu do zaświatów, gdzie Wenus i Kupidyn skarżą się Plutonowi na mantuańskie kobiety, obojętne na strzały amora. Pan Podziemi ściąga duchy tytułowych Pań Niewdzięcznych, za życia odrzucających miłość, by pokazać, jaki los czeka w Zaświatach niewiasty postępujące tak samo jak one. Po śpiewanym przez Plutona moralitecie zjawy opuszczają scenę i wracają do Hadesu. Jedna z pokutujących odchodząc śpiewa lament, żegnając się ze słońcem.

Treść libretta nie przystaje do naszej dzisiejszej rzeczywistości. Pokazane w nim relacje damsko-męskie kłują w oczy swoją nierównością. To kobieta jest „niewdzięczna”, to kobieta cierpi wiekuiste męki w czeluściach piekielnych z powodu braku podporządkowania się miłosnym zachciankom mężczyzn. Z tą zastaną literacką rzeczywistością musiała rozprawić się reżyserka Magda Szpecht, a wyniki jej pracy można zobaczyć podczas spektakli transmitowanych cztery dni z rzędu: od 18 do 21 lutego o godzinie 19:00 na platformie PLAYKraków. Bilety w cenie 10 zł do nabycia dwie godziny przed spektaklem.
Claudio Monteverdi / Teoniki Rożynek
reż. Magda Szpecht
Festival Ensemble
Jolanta Kowalska – sopran, Amor
Ilona Szczepańska – alt, Ingrata
Vincenzo Capezzuto – Wenus
Piotr Windak – tenor
Marek Opaska – baryton, Pluton
Zofia Wojniakiewicz – skrzypce
Beata Nawrocka – skrzypce
Jacek Dumanowski – altówka
Mariusz Grochowski – altówka
Konrad Górka – wiolonczela
Andreas Arend – teorba
Marcin Świątkiewicz – klawesyn
Jan Simon scenografia – kostiumy
Ada Bystrzycka – światło
Magdalena Piotrowska – dźwięk