20.04.2021, Dominika Olender
W niedzielę 18 kwietnia 2021 roku miała rozpocząć się wiosenna część 9. Festiwalu Prawykonań Polska muzyka najnowsza, organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia. Z uwagi na wprowadzone obostrzenia niektóre wydarzenia zostały przeniesione. Pozostałe dwa koncerty, które odbędą się 23 i 25 kwietnia 2021 roku, będzie można obejrzeć online: na profilu NOSPR na Facebooku, kanale YouTube oraz stronie internetowej NOSPR albo posłuchać na antenie radiowej Dwójki.
Podczas tegorocznej edycji festiwalu zwrócono się ku zagadnieniu teatralności muzyki, analizowania powiązań między elementami oraz postaciami tworzącymi sceniczne widowisko. W programie koncertu 23 kwietnia 2021 roku usłyszymy trzy prapremiery: Adama Bałdycha, Lidii Zielińskiej oraz Marty Śniady. Adam Bałdych zabierze nas w przeszłość, a to za sprawą zawartych w utworze Teodor inspiracji tętniących buntem i awangardowymi poszukiwaniami lat 80. Lidia Zielińska planując w 2019 roku Pustynnienie chciała oddać trapiące ludzi lęki, myśli o nieuchronnościach. Parę miesięcy później nasz pędzący świat zatrzymał się, a to, przed czym uciekaliśmy, uderzyło w nas pełną mocą. Ta wymuszona introspekcja doprowadziła kompozytorkę do możliwości wyrażenia grubymi kreskami wściekłości na głupotę, chciwość i wszelkie zaniechania. Ostatnim prawykonaniem tego dnia będzie dzieło Marty Śniady Soft Music for Sensitive Gals (łagodna muzyka dla wrażliwych dziewczyn).
25 kwietnia to dzień kolejnych trzech premier. Tym razem proporcja została odwrócona i usłyszymy jedno dzieło autorstwa kobiety, Joanny Woźny, i dwa dzieła, które wyszły spod pióra mężczyzn: Artura Zagajewskiego i Mikołaja Laskowskiego. W Inner Piece Joanna Woźny przeciwstawiła solistów aparatowi orkiestry na wzór barokowego concerto grosso oraz wykorzystała dźwiękowe zapożyczenia z trzech utworów autorstwa trzech wybitnych twórców muzyki nowej: Karlheinza Stockhausena, Arnolda Schönberga oraz Edgara Varèse’a. Dzieło Mikołaja Laskowskiego na orkiestrę symfoniczną, elektronikę i wideo zgłębia ideę somaestetyki (estetyki związanej z ciałem), ucieleśniania dźwięku. Punktem wyjścia dla koncepcji kompozytora były: dźwiękowe opracowanie i artystyczna transformacja codziennych, powtarzalnych czynności oraz związanych z nimi dźwięków, jak i zapośredniczonych przez nie i projektowanych na nie pragnień. Czeka nas słuchowe odczuwanie, uwrażliwiające na potencjał brzmieniowy otaczającego nas świata. Utwór Artura Zagajewskiego und nur dieser Wind (i tylko ten wiatr) powstawał od września 2020 roku do stycznia 2021 roku.
Koncerty 23 i 25 kwietnia 2021 roku będzie można obejrzeć online za darmo na profilu NOSPR na Facebooku, kanale YouTube oraz stronie internetowej NOSPR. Na antenie radiowej Dwójki będzie możliwość wysłuchania koncertu.