02.07.2021, OK, EK
Już w najbliższy weekend na deskach Opery Krakowskiej ponownie zagości koncertowa wersja Otella – niekwestionowanego arcydzieła opery seria G. Verdiego na podstawie sztuki W. Szekspira. Spektakl w reżyserii Laco Adamika i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka odbędzie się 2 i 4 lipca o 18.30. Operowa scena będzie miejscem starcia chorobliwej zazdrości (Otello – Tomasz Kuk), niewinnej miłości (Desdemona – Agnieszka Kuk) i uciekającej się do intryg żądzy zemsty (Jago – Leszek Skrla). Która z tych sił odniesie zwycięstwo?

Arcydzieło opery tragicznej i tryumf 74-letniego kompozytora, który po sukcesie Aidy na 16. lat wycofał się z operowej areny przekonany, że w tym gatunku nie ma już nic nowego do powiedzenia. Wielki come back Verdiego na scenę mediolańskiej La Scali w 1887 roku świat muzyki zawdzięcza w głównej mierze Arrigowi Boito, kompozytorowi Mefistofelesa i jednocześnie znakomitemu libreciście. Jego propozycji stworzenia opery według Otella Szekspira Verdi nie tylko nie odrzucił, ale nawet nadzorował każdą scenę powstającego materiału literackiego. Boito zagęścił akcję, uwydatnił motywy działań postaci nie gubiąc sensu szekspirowskiego dzieła – dramatu wielkich namiętności: unicestwionej miłości przez chorobliwą zazdrość, podsycaną intrygami i kłamstwem, powodowanymi obsesją zemsty i żądzą władzy. Verdi napisał znakomitą muzykę, w której dał dowód niebywałej wyobraźni i warsztatowej wirtuozerii. Stworzył dzieło oryginalne, nowatorskie. Zamiast uwertury zaproponował takty szalejącej burzy określające z góry temperaturę zdarzeń i uczuć, wprowadził monologi o charakterze deklamacyjnym, które nie są ani arią, ani recytatywem pozostając wierne tradycji belcanta. Wykorzystał odkrywczo instrumenty, zwłaszcza dęte.

Utwory Giuseppe Verdiego nie schodziły przez dziesięciolecia z afisza Opery Krakowskiej, od premiery Rigoletta otwierającego działalność teatru w 1954 roku. Potem Rigoletto miało jeszcze cztery realizacje (1964, 1983, 1989, 2004), Traviata została wystawiona pięciokrotnie (1961, 1973, 1980, 1986, 2011). W repertuarze znalazły się także: Don Carlos (1972), Nabucco (1992), Bal maskowy (1996), Makbet (2001), Aida (2003), Trubadur (2013) oraz wykonanie Requiem (2010). Otello jest pierwszą realizacją tego dzieła w dziejach naszej sceny.

Inscenizację przygotowuje Laco Adamik, mający w bogatym dorobku reżysera operowego realizacje dzieł Giuseppe Verdiego, by przypomnieć Makbeta, Aidę, Nabucco czy Trubadura. Towarzyszy mu niezmiennie jako scenograf Barbara Kędzierska. Niezwykle wymagającą stronę muzyczną utworu wziął na siebie Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny krakowskiej sceny. W tytułowej partii wystąpią dwaj cenieni tenorzy, znani publiczności z występów na największych polskich scenach operowych: Tomasz Kuk, należący do zespołu Opery Krakowskiej i gościnnie Dominik Sutowicz, który na naszej scenie kreował partię Manrica w Trubadurze i partię Hoffmanna w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha.

Realizatorzy:
Laco Adamik
Maria Balcerek
Barbara Kędzierska
Dariusz Pawelec
Tomasz Tokarczyk
Przygotowanie chóru: Janusz Wierzgacz, Joanna Wójtowicz
Asystent reżysera: Agnieszka Sztencel
Inspicjenci: Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon

Obsada:
OTELLO | Tomasz Kuk
JAGO | Leszek Skrla
DESDEMONA | Agnieszka Kuk
EMILIA | Agnieszka Cząstka-Niezgódka
CASSIO | Jarosław Bielecki
LODOVICO | Wołodymyr Pańkiw
RODERIGO | Krzysztof Kozarek
MONTANO | Sebastian Marszałowicz
HEROLD | Michał Kutnik
Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka