Nowy sezon w Operze na Zamku

9.07.2020, KKP

Opera na Zamku w Szczecinie otrzymała aż 6 nominacji z 10 zgłoszeń w prestiżowym ogólnopolskim konkursie XIV Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepuryw tym najważniejszą – za najlepszy spektakl – polską prapremierę „Procesu” Philipa Glassa w reżyserii Pii Partum, pod kierownictwem muzycznym dyrektora artystycznego Opery na Zamku, Jerzego Wołosiuka

Mimo bardzo trudnej sytuacji związanej z epidemią koronawirusa sezon 2019/2020 kończy się więc optymistycznie, ponieważ pokazuje, że szczecińska opera jest jednym z najlepszych teatrów w Polsce. Pełna lista nominowanych znajduje się TUTAJ.

Na konferencji prasowej dyrekcja przedstawiła plany na nowy sezon artystyczny.

JACEK JEKIEL – dyrektor Opery na Zamku w Szczecinie:

Pozdrawiam wszystkich ludzi kultury w Polsce i na świecie oraz artystów Opery na Zamku. Długo zastanawialiśmy się z Jerzym Wołosiukiem, czy ogłaszać, co ogłaszać… Wszyscy mamy ten sam problem. Pierwszy raz w moim życiu nieustannie zastanawiam się, co będzie za kilka miesięcy. Mam nadzieję, że będzie dobrze, że koronawirus odpuści i będziemy mogli w końcu przyjąć wszystkich na 100%. Na razie stosujemy się do obowiązujących standardów. Chciałbym też przy okazji podziękować wszystkim artystom nominowanym w konkursie XIV Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury. Nie miałem okazji zrobić tego wprost. Jest to rzeczywiście ogromne wyróżnienie, jesteśmy na drugim miejscu po Teatrze Wielkim w Poznaniu, ex aequo z Operą Krakowską. Ogromna w tym zasługa wszystkich artystów, ale największa – Jerzego Wołosiuka, bo to jego wskazania, jego pomysły, często realizowane przez masę wybitnych artystów z całego świata. Gramy w Lidze Mistrzów, a co to oznacza, to każdy kibic na świecie wie.

Jacek Jekiel, fot. P. Wolski, Opera na Zamku

Chciałbym przekazać kilka słów otuchy widzom, żeby wiedzieli, że ten bój o kulturę trwa nieustannie i to, czy kultura zwycięży i nie podda się tej mało kulturalnej obecnej sytuacji, to zależy od Państwa – czy nam zaufacie, czy nasze wybory podzielicie, czy będziecie obserwować z uwagą to, co robimy. Chcielibyśmy Was powitać w pełni przygotowani do wszystkich działań artystycznych. Mam nadzieję, że ten poziom, który narzuciliśmy nie tylko sobie, ale też innym częściom naszego kraju, będzie dominował przez kolejne miesiące. Sztuka jest po to, by się nie poddać. Zrobimy w tym kierunku wszystko, bo taka jest nasza misja.

Proces”, fot. P. Nykowski, Opera na Zamku

JERZY WOŁOSIUK – dyrektor artystyczny Opery na Zamku w Szczecinie:

Gratuluję wszystkim artystom Opery na Zamku, realizatorom, nominowanym w konkursie, ale również tym, którzy u nas w teatrze produkowali dekoracje czy kostiumy, wpływali na to, jak ten spektakl („Proces” Ph. Glassa – dop. MJK) był pokazywany na scenie i jak był promowany, bo to też szalenie istotne. Od 2017 roku corocznie Opera na Zamku pojawia się w najbardziej prestiżowej kategorii: najlepszy spektakl. Najpierw było „Dokręcanie śruby”, później „Crazy for You”, „Guru” i w tym roku „Proces”. Jesteśmy jedynym teatrem muzycznym w Polsce, który był nominowany cztery lata z rzędu do tej najważniejszej nagrody, więc jest to satysfakcjonujące dla nas i „nakręcające” do pracy.

W najbliższym sezonie planowane są dwie pogodne premiery. Pierwsza to „My Fair Lady”, przełożona z maja 2020 roku na 16 stycznia 2021 roku. Tutaj nic się nie zmieniło, ani pomysł, ani realizatorzy. Kolejna to premiera baletowa „Don Kichota” 24 kwietnia 2021, nawiązująca trochę do tradycji, jednak w oryginalny sposób wystawiona. Nie mogę w tym momencie niestety jeszcze przedstawić nazwiska choreografa, ponieważ kontrakt nie jest jeszcze sfinalizowany, ale jesteśmy bardzo blisko.

Nie będzie można od początku kupić biletów na cały sezon, gdyż musimy uważać, ale liczymy na to, że obostrzenia będą zdejmowane. Bilety można kupić od 7 lipca – na wrzesień i październik, 1 września będzie uruchomiona sprzedaż na spektakle do końca 2020 roku. W zależności od tego, czy obostrzenia będą zdjęte, najpóźniej 5 listopada uruchomimy sprzedaż biletów na cały sezon. Mam nadzieję, że już we wrześniu będzie wiadomo, że gramy dla 100-procentowej widowni. Obowiązuje nas wciąż przepis o połowie widzów na widowni, czyli lokowanie widzów w tzw. kratkę. Natomiast w naszym systemie jest specjalna nakładka, która umożliwia osobom mieszkającym razem kupowanie miejsc obok siebie.

od prawej strony: Anna Bańkowska, Jacek Jekiel, Jerzy Wołosiuk, fot. P. Wolski, Opera na Zamku

ANNA BAŃKOWSKA – Zarząd Województwa Zachodniopomorskiego:

Chciałabym przede wszystkim serdecznie pogratulować za wspaniałe nominacje w konkursie XIV Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury. Warto zwrócić uwagę, że do tego konkursu zgłosiło się aż 25 teatrów, zgłoszeń było 160, my mieliśmy 10, a w tym 6 nominacji! Gratuluję. Chciałabym teraz podsumować, co się wydarzyło w Operze na Zamku od momentu, kiedy ogłoszono w Polsce epidemię. Ostatnia premiera, która miała miejsce w tym roku, to piękny spektakl „Romeo i Julia”, który spotkał się z olbrzymim aplauzem. Wszyscy czekaliśmy na dalsze spektakle. Niestety 13 marca w całej Polsce całe życie zamarło, nie tylko kulturalne. Cóż zatem działo się w Operze? Nie sposób wymienić wszystkich działań, które Opera, pracownie, artyści podjęli w tym czasie. Zwrócę uwagę na najważniejsze. Od połowy marca pracownia krawiecka szyła maseczki, nakrycia na głowę, wspierała szpitale. Opera na Zamku kupiła szpitalom kilkanaście tysięcy pakietów ochronnych różnego rodzaju. Podczas epidemii w sieci Opera na Zamku również wyjątkowo aktywnie działała.

Mowa tu o transmisjach opery „Guru” Laurenta Petitgirarda, baletach: „Na kwaterunku” Stanisława Moniuszki i „Pieśni o ziemi” Romana Palestra, które nadal można oglądać w serwisie YouTube.

Były i są cykle rozmów z artystami „Artyści podczas epidemii” czy „Szczerze o operze, czyli pytania do…”, publikowane w sieci. 1 maja teatr przystąpił do ogólnopolskiej akcji „Light the Sky”, w podziękowaniu wszystkim pracownikom służby zdrowia. Na niebie nad naszym zamkiem zostało wyświetlone serce. Ale była to też manifestacja, w jakiej sytuacji znaleźli się ludzie kultury. W czerwcu powoli wracaliśmy do życia. 13 czerwca udało się zorganizować tradycyjny koncert na Cmentarzu Centralnym „Tym, którzy nie powrócili z morza”. Niestety w związku z restrykcjami mogło tam być jedynie 150 osób, ale na stronie Facebooka wyświetleń było wiele tysięcy. Dlatego bardzo się cieszymy, że Opera na Zamku potrafiła tak aktywnie działać w Internecie.

Jak informuje rzeczniczka prasowa Opery na Zamku w Szczecinie Magdalena Jagiełło-Kmieciak, pełny repertuar dostępny jest już na stronie Opery – www.opera.szczecin.pl

Nowy sezon rozpocznie się 12 września spektaklem „Dzieci z dworca ZOO”.

“Dzieci z dworca ZOO”, fot. S. Pińczuk

Ogólne informacje dotyczące sprzedaży biletów

Zgodnie z obowiązującymi wytycznymi sprzedaż obejmuje tylko połowę miejsc na widowni. Dla członków najbliższej rodziny istnieje możliwość zakupu miejsc obok siebie.

Rekomendujemy zakup biletów online – poprzez stronę www.opera.szczecin.pl

Rezerwacja biletów możliwa jest wyłącznie telefonicznie:

– dział marketingu tel.: 91 43 48 106, od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-14.00;

– kasa opery tel.: 91 43 48 104, 91 43 48 106, od wtorku do czwartku w godz. 12.00-17.00;

Zarezerwowane bilety należy opłacić w ciągu 7 dni od dokonania rezerwacji, ale nie później niż 21 dni przed wydarzeniem.

Kasa opery czynna jest w lipcu i sierpniu od wtorku do czwartku w godz. 12.00-17.00.