04.01.2021, Magdalena Jagiełło-Kmieciak
Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza serdecznie 11 stycznia o 20.00 na pełen uczuć recital rosyjskiej liryki. Motywem przewodnim będzie miłość i tak dobrze nam wszystkim znane różne jej oblicza. Całość – 13 utworów – w dźwiękach najlepszych kompozytorów – pianistów rosyjskich: Rachmaninowa, Czajkowskiego i Rimskiego-Korsakowa oraz utwór-niespodzianka na koniec spotkania.
Godzinny recital Pieśni wschodnie będzie można obejrzeć online, na kanale YouTube oraz za pośrednictwem strony internetowej Opery na Zamku. Tego wieczoru sopranistka Victoria Vatutina wraz z pianistką Olgą Bilas zagoszczą u Państwa w domach, by poruszyć nawet najbardziej skryte emocje. O tych emocjach i ich sile zaklętej w muzyce i śpiewie opowiadają autorki w rozmowie z Magdaleną Jagiełło-Kmieciak.
Magdalena Jagiełło-Kmieciak:
Czym urzekła Panie właśnie rosyjska liryka wokalna?
Victoria Vatutina:
To połączenie głębokiej poezji z wyjątkowo piękną muzyką. Cechuje ją bardzo wysoka temperatura emocjonalna, a zarazem intymność i szlachetna prostota. Można by powiedzieć, że to studium wewnętrznego świata człowieka, jego wrażliwości, przemiany uczuciowej, ułomności, bezbronności. Za motyw przewodni wybrałyśmy miłość, bo miłość obnaża naszą intymność, podsyca emocje, a wywoływanie emocji to najcenniejsze narzędzie twórcze.
Teraz szczególnie potrzeba nam dużo empatii i miłości, prawda?
Spróbujemy przy pomocy trzech kompozytorów przyjrzeć się różnym przejawom miłości, przejść trudną drogę – początek, euforię, zwątpienie, obojętność, nawet śmierć – aż do odrodzenia i nadziei. Każdy kompozytor używa różnych środków ekspresji, ale łączy je wyjątkowa przenikliwość, uwaga wobec każdego słowa, intuicja i – przede wszystkim – talent.
Pochodzą Panie z Ukrainy. Rozumiem, że kultura i sztuka na szczęście zawsze zwyciężają nad politycznymi konfliktami?
Zastanawiałyśmy się, jak zostanie odebrany wybór kompozytorów rosyjskich przez naszych rodaków, Ukraińców. Doszłyśmy do wniosku, że przedstawimy ten program, bo ma wysoką wartość artystyczną, stoi ponad wymiarami narodowościowymi i geograficznymi. Na dodatek zaśpiewamy go dla audytorium internetowego, więc zakładamy, że międzynarodowego. Do Rosji nie pojechałybyśmy jednak z żadnym programem, bo ta toczy wojnę przeciwko naszej ojczyźnie.
Co znajdziemy w programie koncertu?
Program recitalu zbudowałyśmy dookoła twórczości trzech kompozytorów – Rachmaninowa, Czajkowskiego i Rimskiego-Korsakowa. Mamy też niespodziankę na koniec!
Podczas tego koncertu pianistka ma bardzo trudną rolę. Dlaczego?
Olga Bilas:
Czajkowski i Rachmaninow to dwaj geniusze rosyjskiej muzyki romantycznej, którą zauroczyłam się od pierwszych dźwięków. Moim marzeniem od dziecka było wykonanie suity na fortepian z Dziadka do orzechów. To wyjątkowo czarująca muzyka, która pozwala zagłębić się w świat piękna, bajki, klimatu świątecznego. Zadanie to nie było jednak proste, ponieważ „przełożenie” jej na fortepian wykonane przez pianistę światowej sławy Michaiła Pletniowa, jest technicznie bardzo trudne i wymagające. Z tym zadaniem postanowiłam się zmierzyć się po 23 latach spędzonych przy fortepianie. Pianista w operze jest osobą, na której spoczywa ogromna odpowiedzialność przygotowania solistów, a jednocześnie zawsze zostaje w cieniu. Koncert daje możliwość, o której marzy każdy muzyk – być na scenie.
Victoria Vatutina – sopran
Absolwentka Akademii Muzycznej we Lwowie, laureatka Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Sztuka XXI wieku” w Kijowie. Zadebiutowała w 2006 r. w Operze Wrocławskiej partią Violetty Valéry w „Traviacie” Verdiego. W latach 2007–2017 była solistką Opery Nova w Bydgoszczy, obecnie jest związana z Operą na Zamku w Szczecinie.
Występuje m.in. w takich operach, jak: „Così fan tutte” (Fiordiligi), „Czarodziejski flet” (Pamina), „Wesele Figara” (Zuzanna), „Cyrulik sewilski” (Rozyna), „Napój miłosny” (Adina), „Rigoletto” (Gilda), „Bal maskowy” (Oscar), „Cyganeria” (Mimi, Musetta), „Gianni Schicchi” (Lauretta), „Carmen” (Micaëla).
Olga Bilas – pianistka
Absolwentka Akademii Muzycznej we Lwowie, laureatka konkursów międzynarodowych. Wielokrotnie występowała jako solistka i kameralistka na scenie Filharmonii Lwowskiej. Od 2017 roku korepetytorka w Operze na Zamku w Szczecinie.
Fot: archiwum prywatne V. Vatutiny