11.03.2021, Ewelina Kucharska
Aktualizacja: Zgodnie z najnowszymi wytycznymi Ministerstwa Zdrowia teatry i filharmonie w województwie mazowieckim zostaną zamknięte w dniach 15-28 marca. Filharmonia Narodowa odwołuje wszystkie koncerty z udziałem publiczności w tych dniach. Koncerty w ramach 25. Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena w dniach od 20 do 23 marca odbywać się będą bez udziału publiczności (transmisje on-line).
Od kiedy pamiętam dużą uwagę zwracałam na swoje doświadczenia słuchowe. Kiedy myślę o świętach Bożego Narodzenia od razu przychodzą mi na myśl przeróżne kolędy i piosenki o śniegu, których w grudniu nie sposób nie usłyszeć w radiu czy galerii handlowej. Nie inaczej jest ze zbliżającymi się świętami – gdy o nich myślę, pierwsze skojarzenia, które przychodzą mi na myśl to te dźwiękowe, z tą małą różnicą, że Wielkanoc kojarzy mi się z Beethovenem.
Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena traktuję jak prezent od losu i jedną z niewielu wymówek, która działa, gdy chcę uciec przed domowymi obowiązkami w przedświątecznym czasie. Oczywiście, to tylko dodatek do jednego z moich ulubionych festiwali, chociaż przyznam, że rok temu ogarnął mnie smutek na myśl, że koncerty odbędą się dopiero jesienią. Chociaż od poprzedniej Wielkanocy nie upłynął rok, nie potrafię o niej dużo powiedzieć, bo nie zapadła mi w pamięć. Doskonale pamiętam za to święta dwa lata temu – ciepłe, kwietniowe wieczory przy akompaniamencie monumentalnej I Symfonii Mahlera czy kwartetów smyczkowych Beethovena.

25. Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena rusza już w sobotę, 20 marca, a zakończy się jak zawsze po prawie dwóch tygodniach, w Wielki Piątek, 2 kwietnia. W tym roku hasłem przewodnim festiwalu jest Beethoven i Penderecki. Sfera sacrum, co doskonale widać w programie koncertów. Podczas Inauguracji usłyszymy Adagietto z Raju utraconego oraz Agnus Dei z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego oraz Wielką Mszę C-dur op. 86 Ludwiga van Beethovena. Dzieła te odwołują się bezpośrednio do strefy sacrum, ze względu na swoją formę, ale także przeżycie duchowe, jakiego możemy doświadczyć słuchając tych kompozycji. W sobotni wieczór Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi meastro Andrzej Boreyko, a publiczność będzie miała okazję usłyszeć wybitnych solistów: Natalię Rubiś, Karolinę Sikorę, Johna Irvina oraz Łukasza Koniecznego.
Tegoroczny program festiwalu został stworzony w taki sposób, że każdy ma szansę znaleźć coś dla siebie – od utworów Domenico Scarlattiego, Jana Sebastiana Bacha, Josepha Haydna, przez kompozycje kameralne i orkiestrowe Beethovena, romantyczne dzieła Chopina, Rachmaninowa, Liszta i Sibeliusa, aż po XX-wieczne prace Ligetiego, Hindemitha oraz Messiaena. Dziewięć koncertów odbędzie się w warszawskiej Filharmonii Narodowej, a trzy w salach koncertowych Filharmonii Poznańskiej (26 marca), Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach (27 marca) oraz wrocławskiego Narodowego Forum Muzyki (30 marca).

Podczas finałowego koncertu, oprócz wspaniałych utworów Krzysztofa Pendereckiego (Sinfonietta nr 3), Maurice’a Ravela (Le Tombeau de Couperin) czy Arvo Pärta (La Sindone), będziemy mieli okazję usłyszeć europejskie prawykonanie kompozycji Libera me Kanczelego. O wrażenia muzyczne zadbają instrumentaliści Filharmonii Narodowej pod batutą niezawodnego Andrzeja Boreyki, Chór Męski Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Bartosza Michałowskiego, a także sopranistka Magdalena Schabowska-Krawczyk.
Organizatorzy przypominają, że zgodnie z tradycją Wielkanocnego Festiwalu nurt koncertowy uzupełnią cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej w Krakowie i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.
