30-lecie pracy artystycznej Doroty Wójcik w łódzkim Teatrze Wielkim

26.10.2021, Krzysztof Korwin-Piotrowski

Dorota Wójcik wystąpi na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi 27 października o 18.30 jako tytułowa Halka w operze Moniuszki. Ta wspaniała sopranistka obchodzi 30-lecie pracy artystycznej. Jest związana na stałe z łódzką sceną, ale występowała między innymi na zagranicznych festiwalach oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej. Prowadzi również zajęcia ze studentami w Akademii Muzycznej w Łodzi. Jej talent, pracowitość, kreatywność i uroda, połączona z koleżeńskim zachowaniem, sprawiają, że jest artystką cenioną i lubianą.

Aria Eleny z opery “Nieszpory Sycylijskie” – Giuseppe Verdi

Zadebiutowała w Teatrze Wielkim w Łodzi w 1991 roku za dyrekcji Sławomira Pietrasa, występując jako Micaëla w Carmen Bizeta. Zaśpiewała tę partię wielokrotnie nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach europejskich i nawet za oceanem (Belgia, Francja, Holandia, Niemcy, Ameryka Południowa), spotykając się z entuzjastycznym odbiorem publiczności i krytyki.

Dorota Wójcik ukończyła z wyróżnieniem Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi. Była laureatką wielu konkurów wokalnych, takich jak: Europejski Festiwal Operowy im. Jana Kiepury (stypendium Ministerstwa Kultury i Sztuki), Międzynarodowy Konkurs Wokalistyki Operowej im. Adama Didura (III nagroda i 6 nagród specjalnych, m.in. za najlepsze wykonanie arii włoskiej – aria Desdemony), Festiwal Sztuki Wokalnej im. Ady Sari (IV nagroda), Konkurs Muzyki Kameralnej (II nagroda).

Nie chodziła do szkoły muzycznej, planowała studia z filologii rosyjskiej, ale nagle zmieniła zdanie i brała lekcje u prof. Haliny Romanowskiej, wybitnej śpiewaczki, która stworzyła na łódzkiej scenie kreacje Halki, Madame Butterfly czy Donny Anny. Dorota Wójcik ukończyła też mistrzowskie kursy wokalne prowadzone przez Teresę Żylis-Garę. W Teatrze Wielkim w Łodzi zaśpiewała główne partie w spektaklach operowych i operetkowych, wspaniale oceniane przez krytykę i publiczność.

Aria Lauretty “O mio babbino caro” z opery “Gianni Schicchi” – Giacomo Puccini

Stworzyła kreacje: Małgorzaty w Fauście Gounoda, Mimi w Cyganerii Pucciniego, Paminy w Czarodziejskim flecie Mozarta, Adiny w Napoju miłosnym Donizettiego (spektakl otrzymał Złotą Maskę – nagrodę dziennikarzy jako wydarzenie sezonu; z tym spektaklem odbyła tournée po Holandii i Niemczech), Hrabiny w Weselu Figara Mozarta, Noriny w Don Pasquale Donizettiego, Nannetty w Falstaffie Verdiego, Bess w Porgy and Bess Gershwina. Wystąpiła także w partii Elwiry w Purytanach Belliniego, jako Gilda w Rigoletcie i w partii tytułowej w Traviacie Verdiego (tournée po krajach Beneluksu). Kolejne premiery to: Lukrecja w Lukrecji Borgii Donizettiego, Kunegunda w Kandydzie Bernsteina, Antonia w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha (za tę rolę nagrodzona przez dziennikarzy Złotą Maską za najlepszą kreację wokalno-aktorską w sezonie 2007/2008), Tatiana w Eugeniuszu Onieginie Piotra Czajkowskiego w reżyserii Wiesława Ochmana i partia tytułowa w Rusałce Antonina Dvoraka w reż. Tomasza Cyza. W swoim repertuarze posiada ponad 20 partii operowych, jak również partie musicalowe i operetkowe.

Występowała w operach Moniuszki jako: Zuzia w Verbum nobile, Hanna w Strasznym dworze, Zofia w Halce, Bronia i Ewa w Hrabinie. Nagrała wokalizę Ave Maria Andrzeja Krauzego do filmu dokumentalnego poświęconemu kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu. Wykonuje również repertuar pieśniarski (nagrania radiowe) i oratoryjny w salach filharmonicznych: Requiem Dvořáka, Mozarta i Verdiego, Stworzenie świata Haendla, Missa Solemnis i Msza C-dur Beethovena, Stabat Mater, Rossiniego, Messa di Gloria e Credo  Donizettiego, Carmina burana Orffa, Magnificat Rottera, Requiem C.M. Webera.

scena pisania listu i arii Tatiany z opery „Eugeniusz Oniegin” – Piotr Czajkowski

Współpracowała z wieloma wybitnymi dyrygentami, takimi jak: A. Wicherek, K. Kord, W. Michniewski, T. Kozłowski, T. Wojciechowski, A. Straszyński, Ł. Borowicz, J. Bergman, E. Michnik, oraz reżyserami: M. Prus, W. Zawodziński, E. Gottschalk, L. Adamik, A. Freyer, G. Madia, M. Znaniecki. Brała udział w wielu wydarzeniach artystycznych, m.in. na zaproszenie Teresy Żylis-Gary wystąpiła wraz z nią we wspólnym koncercie w Monako przed księciem Albertem. Artystka koncertowała, m.in. w ramach Cecyliańskich Dni Muzyki Sakralnej w Radomiu, Festiwalu Muzyki Wokalnej „Viva il canto” w Cieszynie, Koncertów Roku w Łazienkach Królewskich w Warszawie oraz na festiwalach operowych w kraju i za granicą (Xanten, Salzburg). Występuje gościnnie w wielu teatrach operowych w Polsce, m.in. Operze Krakowskiej, Operze Wrocławskiej i Teatrze Wielkim – Operze Narodowej.

Miała wielokrotnie tournées zagraniczne, śpiewając na scenach Austrii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec i Portugalii. Otrzymała nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego. Od 2007r. jest wykładowcą-pedagogiem na Wydziale Wokalno-Aktorskim Akademii Muzycznej w Łodzi, gdzie uzyskała doktorat.

W 2013 roku została wyróżniona Odznaką Honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej, a w 2015 roku otrzymała Nagrodę Marszałka Województwa Łódzkiego za całokształt działalności czyli osiągnięcia artystyczne i pracę pedagogiczną.

Życzymy Dorocie Wójcik kolejnych wspaniałych kreacji na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi i wyjątkowych studentów w Akademii Muzycznej.

W jubileuszowym spektaklu Halki w reżyserii i scenografii Jarosława Kiliana, z okazji 30-lecia jej pracy artystycznej, wystąpią: Dorota Wójcik w partii tytułowej, Dominik Sutowicz jako Jontek, Robert Ulatowski – Stolnik, Hanna Okońska – Zofia, Andrzej Kostrzewski – Janusz, Rafał Pikała – Dziemba, Witold Tomczyk – Dudarz, Wojciech Strzelecki – Góral, Tomasz Jagodziński – Anioł. Towarzyszyć im będą: Chór, Balet i Orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi pod dyrekcją Andrzeja Knapa.