11.10.2021, Krzysztof Korwin-Piotrowski
Carmen Georgesa Bizeta w reżyserii Wiesława Ochmana można będzie zobaczyć gościnnie w Teatrze Śląskim w Katowicach we wtorek 12 października o 18.00.
Carmen to jedna z najlepszych oper w historii muzyki. Porywa publiczność na całym świecie niezwykłym połączeniem scen komediowych z tragicznymi. To werystyczne dzieło pokazuje prawdę o ludzkich zachowaniach w sytuacjach ekstremalnych, przedstawia siłę namiętności i chorobliwej zazdrości, która prowadzi do zbrodni. Carmen uwodzi wszystkich, ma niesamowity temperament, jest dumna, wolna i nieokiełznana.
Dyrektor Łukasz Goik dba o odpowiedni dobór śpiewaków i obsada ostatnich spektakli Carmen w Operze Śląskiej zapowiada się imponująco. W tytułowej partii zobaczymy i usłyszymy wspaniałą Annę Borucką, laureatkę wielu konkursów, solistkę Opery Śląskiej, współpracującą również m.in. z Teatrem Wielkim – Operą Narodową, Operą Nova w Bydgoszczy i Operą Krakowską. Jako baskijski żołnierz Don José, zakochany do szaleństwa w robotnicy z fabryki cygar, wystąpi świetny tenor Dominik Sutowicz, związany na stałe z Teatrem Wielkim w Łodzi (śpiewał między innymi na scenach operowych w Niemczech, Austrii i Finlandii).
W toreadora Escamilla wcieli się Kamil Zdebel, którego karierę śledzę od dawna, ponieważ jako student Akademii Muzycznej w Katowicach (w klasie prof. Jana Ballarina) debiutował za mojej dyrekcji artystycznej na scenie Gliwickiego Teatru Muzycznego w partii Cascady w “Wesołej wdówce” Lehara, w reżyserii Marii Sartovej. Jest etatowym solistą Opery Śląskiej, gdzie wspaniale się rozwija, występując w bardzo dużej ilości spektakli. Warto w tym miejscu wspomnieć, że 3 lata temu debiutował w partii Moralesa w Carmen na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie, gdzie podziwiałem go również jako Jontka w wersji wileńskiej Halki Moniuszki.
Natomiast pożegnanie z tytułem Carmen w inscenizacji Wiesława Ochmana odbędzie się na deskach Opery Śląskiej w Bytomiu 23 i 24 października o 18.00. Tym razem w tytułowej partii wystąpi Katarzyna Haras, która już zmierzyła się z tą postacią na deskach Opery Wrocławskiej.
Haras jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Alicji Słowakiewicz-Wolańskiej, a debiutowała w 2008 roku partią Rozyny w operze komicznej Rossiniego Cyrulik Sewilski na Festiwalu Operowym w Amarante w Portugalii, pod batutą Jose Ferreiry-Lobo, z Orquestra de Norte.
24 października w Don Joségo wcieli się egipski tenor Ragaa Eldin Morsy, który w 2008 roku debiutował w Operze Kairskiej. Ukończył studia w konserwatorium w Kairze oraz w wyższej szkole muzycznej w Paryżu.
Był uczestnikiem kursów mistrzowskich Rolando Villazona. Śpiewał partie tenorowe w Deutsche Oper w Berlinie, Teatro Lirico w Cagliari, Teatro Regio w Parmie czy Teatro Carlo Felice w Genui. Miał koncerty w Europie, Azji i Afryce.
12 i 23 października partię Micaeli zaśpiewa ukraińska sopranistka Ruslana Koval, absolwentka Narodowej Akademii Muzycznej w Kijowie, gdzie studiowała w klasie Marii Stefiuk. W latach 2014-2017 była uczestniczką Programu dla Młodych Talentów Teatru Bolszoj w Moskwie. W 2017 roku zadebiutowała jako Gilda w Operze w Wuppertalu. Była finalistką Konkursu Królowej Sonii w Norwegii oraz słynnych Operaliów. Występowała m.in. jako Violetta w Traviacie na festiwalu we włoskim Cuneo oraz Królowa Nocy w Czarodziejskim flecie na Festiwalu Murten Classics w Szwajcarii.
A w ostatnim spektaklu 24 października w Micaelę wcieli się niezwykle utalentowana, dysponująca pięknym głosem, urodą i temperamentem scenicznym Gabriela Gołaszewska, laureatka Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury dla najlepszej śpiewaczki operowej oraz I nagrody na XVIII Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej Ady Sari w Nowym Sączu w 2019 roku, w którym przewodniczącą jury jest Małgorzata Walewska.
Ta opera w reżyserii Wiesława Ochmana jest w repertuarze Opery Śląskiej od 15 lat. Wznowionymi obecnie spektaklami dyryguje bardzo dobry francuski artysta Franck Chastrusse Colombier, kierownik muzyczny Opery Śląskiej. Znakomicie dobrana obsada gwarantuje wspaniałe muzyczne doznania.
REALIZATORZY:
Reżyseria i inscenizacja: Wiesław Ochman
Kierownictwo muzyczne wznowienia: Franck Chastrusse Colombier
Choreografia: Jarosław Świtała
Scenografia i kostiumy: Allan Rzepka
Kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
Kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik
Asystent dyrygenta: Jan Stańczyk
Asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak, Anna Przedpełska
Korepetytor wokalny: Jacek Laszczkowski
Korepetytorzy solistów: Larisa Czaban, Roman Marchenko
SOLIŚCI:
Carmen – Anna Borucka 12.10, Katarzyna Haras 23.10, 24.10
Don José – Dominik Sutowicz 12.10, 23.10, Ragaa Eldin Morsy 24.10
Toreador – Kamil Zdebel 12.10, 24.10, Adam Woźniak 23.10
Micaela – Ruslana Koval 12.10, 23.10, Gabriela Gołaszewska 24.10
Frasquita – Ewelina Szybilska 12.10, Leokadia Duży 23.10, 24.10
Mercedes – Renata Dobosz 12.10, 24.10, Joanna Kściuczyk-Jędrusik 23.10
Zuniga – Bogdan Kurowski 12.10, 24.10, Zbigniew Wunsch 23.10
Remendado – Adam Sobierajski 12.10, Piotr Rachocki 23.10, 24.10
Dancairo – Michał Bagniewski 12.10, 23.10, 24.10
Morales – Adam Woźniak 12.10, 24.10, Kamil Zdebel 23.10
Lillas Pastia – Witold Dewor 12.10, 24.10, Janusz Wenz 23.10
Soliści, Chór, Balet i Orkiestra pod dyrekcją Francka Chastrusse Colombiera.