Horror z muzyką Brittena

Autor: Ewelina Kucharska

Jedna z najbardziej atrakcyjnych angielskich oper z muzyką Benjamina Brittena „The Turn of the Screw” w reżyserii Alessandro Talevi i wykonaniu Opera North jest dostępna od 21 lutego do 21 sierpnia na platformie OperaVision.

Horror Henry’ego Jamesa z 1898 roku to opowieść o duchach i przedziwnych zjawiskach, których doświadcza guwernantka opiekująca się dwójką dzieci – Florą i Milesem. Czy jej objawienia są prawdziwe, czy może są tylko wytworem jej wyobraźni?

Mrożący krew w żyłach thriller psychologiczny w połączeniu z piękną i niepokojąca muzyką Brittena mogą doprowadzić do granicy wytrzymałości…

Benjamin Britten: The turn of screw

O operze słów kilka

„The Turn of the Screw” to opera kameralna z librettem Myfanwy Piper, opartym na noweli Henrego Jamesa „W kleszczach lęku”. Utwór składa się z dwóch aktów, zawiera prolog i szesnaście scen, z których każda poprzedzona jest wariacją na temat dwunastostopniowego motywu muzycznego. Od strony muzycznej motyw ten jest wyraźnym ukłonem w stronę dokonań dodekafonicznych Arnolda Schönberga (istotą dodekafonii jest traktowanie dźwięków równoprawnie, porządkowanie ich w serię będącą odpowiednikiem skal systemu dur-moll). Britten w piękny sposób łączy tonalność i dysonans, budując przy tym atmosferę niepokoju, a kameralna obsada instrumentalna zapewnia poczucie intymności.

Duża część libretta opery nie ma podstaw w noweli Jamesa. Librecistka czerpała inspiracje między innymi z rymowanek, których odbicie widzimy w muzyce dla dzieci. Wers arii Petera Quinta i Miss Jessel „the ceremony of innocence is drowned” (tłum. ceremonia niewinności utonęła) zaczerpnięty został z wiersza „The Second Coming” Williama Butlera Yeatsa. Brutalny i proroczy język podkreśla cierpienia, z jakimi zmagali się Flora i Miles.

W rolach głównych występują Nicholas Watts w roli Petera Quinta i narratora, Sarah Tynan jako guwernantka, Eleanor Dennis jako Pani Jessel, Heather Shipp w roli Pana Grose’a. W role dzieci wcielają się Jennifer Clark (Flora) oraz Tim Gasiorek (Miles).

Oprawą muzyczną kieruje Leo McFall, kostiumy i scenografia są autorstwa Madeleine Boyd, a oprawę świetlną zapewnia Matthew Haskins.

Zachęcam do obejrzenia zwiastuna i krótkiego reportażu z przygotowań.