Noc Teatrów w Operze Krakowskiej

14.06.2021, Ewelina Kucharska

Sobotnia noc będzie wyjątkowa dla mieszkańców Krakowa, a to za sprawą 14. edycji Nocy Teatrów. W nocy z 19 na 20 czerwca miasto stanie się wielką sceną teatralną, a publiczność będzie miała okazję obejrzeć wybrane przez siebie spektakle z 63 przedstawień, które oferują zarówno teatry miejskie, jak i nieinstytucjonalne. Widzowie spragnieni kontaktu z naturą także znajdą coś dla siebie – meteorolodzy prognozują ciepły wieczór, a w programie Nocy Teatrów 2021 odnajdziemy 7 przedstawień plenerowych.

Podczas 14. edycji Nocy Teatrów nie zabraknie najważniejszego teatru muzycznego w mieście, czyli Opery Krakowskiej. Artyści przygotowali na tę okazję najpopularniejsze dzieło Carla Orffa – kantatę Carmina Burana. Sobotni spektakl w choreografii Emila Wesołowskiego i w interpretacji muzycznej maestra Tomasza Tokarczyka rozpocznie się o 20.00. Bezpłatne wejściówki można odebrać od 15 czerwca w kasach Opery Krakowskiej.

Carmina Burana, fot. Victor Korpusenko, Opera Krakowska

Carmina Burana to pochodzący z XIII wieku zbiór utworów poetyckich. Manuskrypt został odnaleziony w 1803 roku w opactwie benedyktynów w Bawarii. Zawiera ponad 250 pieśni, z których większość napisana jest po łacinie, jednak można odnaleźć także kompozycje w języku starofrancuskim i starodolnoniemieckim. Niektóre z nich zawierają zapis muzyczny w postaci neum (rodzaj notacji muzycznej stosowanej w średniowieczu).

Chociaż część zapisu nutowego została odczytana, Carl Orff nie skorzystał z niego. Gdy w 1937 roku postanowił skomponować kantatę sceniczną opartą na średniowiecznym zbiorze, napisał muzykę od nowa. Kompozytor wybrał 24 pieśni, które posłużyły mu jako libretto. Carmina Burana została podzielona na 3 części, a całość otwiera i zamyka słynny chór O Fortuna.

Tekst utworu jest apoteozą życia. Pierwsza część, zatytułowana Primo vere, mówi o budzeniu się wiosny, która rozbudza tęsknotę za miłością. Druga In taberna to pochwała przyjemności życia, zaś trzecia Cour d’Amours wysławia boginię miłości Wenus. Orff powraca do muzycznej tradycji średniowiecza, tworzy melodie proste, pozbawione chromatyki. Dzieło ma monumentalny charakter, a to za sprawą wielkiego aparatu wykonawczego, składającego się z orkiestry symfonicznej z rozbudowaną sekcją instrumentów perkusyjnych i dwoma fortepianami, chóru mieszanego, chóru chłopięcego i solistów.

Carmina Burana, fot. Victor Korpusenko, Opera Krakowska

Inscenizacja Opery Krakowskiej miała swoją premierę w 2018 roku. Tak jak prawykonanie dzieła, została pozytywnie przyjęta przez krytyków oraz publiczność. Zdaniem Anny Woźniakowskiej Emilowi Wesołowskiemu udało się wyczarować widowisko pełne życia, ruchu, tętniące namiętnością, radością samego istnienia. Oczywiście, te wszystkie emocje narzucała muzyka Orffa.

W spektaklu wystąpią Chór i Chór Dziecięcy Opery Krakowskiej, a także Orkiestra pod batutą Tomasza Tokarczyka. W rolach solistów usłyszymy sopranistkę Katarzynę Oleś-Blachę, tenora Adama Sobierajskiego oraz barytona Mariusza Godlewskiego. O aspekt wizualny dzieła zadbają tancerze Baletu Opery Krakowskiej oraz Bożena Pędziwiatr – autorka scenografii i kostiumów.

Carmina Burana, fot. Victor Korpusenko, Opera Krakowska