Banaszak i Marciniak – zmiany w Teatrze Wielkim

7.01.2022, Krzysztof Korwin-Piotrowski

1 stycznia 2022 roku znakomity dyrygent Adam Banaszak został nominowany na stanowisko zastępcy dyrektora ds. artystycznych Teatru Wielkiego w Łodzi. Jest to wynik świetnie układającej się współpracy z dyrektorem Dariuszem Stachurą i zespołem artystycznym łódzkiej sceny w trudnym okresie pandemii.

Banaszak zrealizował dotąd od strony muzycznej w Teatrze Wielkim w Łodzi premiery: Wesela Figara W.A. Mozarta, Chopina G. Orefice, Głosu ludzkiego F. Poulenca, Trouble in Tahiti L. Bernsteina, a także dyrygował spektaklami Nabucco Don Carlosa G. Verdiego.

Natomiast 22 i 23 stycznia poprowadzi koncerty jubileuszowe z okazji 55-lecia Teatru Wielkiego w Łodzi wspólnie z Tadeuszem Kozłowskim, Wojciechem Michniewskim i Andrzejem Knapem.

Adam Banaszak, fot. Joanna Miklaszewska

Do grudnia 2021 roku Banaszak pełnił funkcję kierownika muzycznego Opery Wrocławskiej, a wcześniej (2013-2015) był kierownikiem muzycznym Teatru Muzycznego w Poznaniu. Prowadził także spektakle w Operze Krakowskiej, Operze Śląskiej w Bytomiu, Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku. Jest doktorem sztuki w dyscyplinie dyrygentura i wykładowcą Wydziału Wokalnego Akademii Muzycznej we Wrocławiu. Zrealizował muzycznie prawykonanie opery Pawła Mykietyna “Czarodziejska góra”. Dzieło Mykietyna zrealizowane w formie scenicznej przez stołeczny Nowy Teatr widziałem podczas festiwalu “Warszawska Jesień” – było wydarzeniem artystycznym roku ze względu na bardzo ciekawą strukturę muzyczną, świetną reżyserię Andrzeja Chyry, libretto Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk i doskonałą obsadę (m.in. Agata Zubel, Urszula Kryger, Jadwiga Rappé, Szymon Komasa, Łukasz Konieczny).

Adam Banaszak, fot. Joanna Miklaszewska

Banaszak jest młody i pełen temperamentu oraz pomysłów, orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi prowadzona przez niego gra z dobrą energią. Artysta ma także zobowiązania w Operze Wrocławskiej, gdzie repertuar jest ogłoszony do końca sezonu (warto brać przykład!). Ostatnio prowadził tam galę noworoczną i koncert operetkowy. Będzie we Wrocławiu realizować jako kierownik muzyczny premierę “Don Juana” Glucka w lutym 2022 (choreografia i reżyseria Giorgio Madia) oraz poprowadzi spektakle “Cosi fan tutte”, “Kopciuszka”, “Coppelii” i opery Zygmunta Krauzego “Yemaya – Królowa Mórz” (realizował w 2019 roku prawykonanie tego dzieła, skierowanego do publiczności familijnej, z librettem Małgorzaty Sikorskiej-Miszczuk). Otrzymał też zaproszenia od filharmonii w Rzeszowie, Opolu, Lublinie, Toruniu, Elblągu i Poznaniu.

Krzysztof Marciniak, fot. Ewa Ryszkowska

Również od 1 stycznia 2022 roku następuje zmiana na stanowisku zastępcy dyrektora ds. produkcji Teatru Wielkiego w Łodzi. Tę funkcję objął Krzysztof Marciniak, który od września 2017 do lipca 2019 roku pełnił obowiązki dyrektora Teatru Wielkiego w Łodzi, a następnie – po powołaniu na stanowisko dyrektora Dariusza Stachury – był jego zastępcą ds. artystycznych do końca 2021 roku. Krzysztof Marciniak ukończył Wydział Wokalno – Aktorski Akademii Muzycznej w Łodzi. Był solistą Opery i Operetki w Szczecinie, Teatru Wielkiego w Poznaniu, pierwszym tenorem Teatru Muzycznego w Łodzi i solistą Teatru Wielkiego w Łodzi. Występował na najważniejszych scenach Europy, m.in. w Berlinie, Frankfurcie nad Menem, Stuttgarcie, Monachium, Zurychu, Salzburgu, Brukseli, Amsterdamie, Rotterdamie, Hadze. Współpracował m.in. z: Operą Krakowską, Operą Bałtycką i Operą Nova w Bydgoszczy, Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem Muzycznym w Lublinie oraz filharmoniami w Łodzi, Rzeszowie, Zielonej Górze, Lublinie i Wrocławiu. Jest także nauczycielem śpiewu w Polskim Instytucie Muzycznym w Łodzi.

Marciniak pracuje w Teatrze Wielkim w Łodzi od 27 lat, więc zna tę instytucję i zespół doskonale. Podczas jego dyrekcji w latach 2017-2019 odbyły się na scenie TWŁ bardzo ciekawe premiery, m.in.: “Tramwaj zwany pożądaniem” Previna (Teatralne Nagrody Muzyczne im. Jana Kiepury w kategoriach : najlepszy spektakl muzyczny w Polsce, najlepszy reżyser – Maciej Prus, najlepszy dyrygent Tadeusz Kozłowski, najlepsza śpiewaczka operowa Joanna Woś, Złote Maski – najlepszy spektakl i najlepsza śpiewaczka Joanna Woś ), “Człowiek z Manufaktury” Rafała Janiaka (Nadzwyczajna Złota Maska, prapremiera w reż. Waldemara Zawodzińskiego, projekt rozpoczęty za dyrekcji Pawła Gabary), “Samson i Dalila” Saint-Saënsa, “Zemsta nietoperza” Straussa. Z pewnością na nowym stanowisku – jako osoba odpowiedzialna za produkowanie widowisk artystycznych – również się sprawdzi.