3.07.2020, Krzysztof Korwin-Piotrowski
Któż z nas nie zna filmu „Pretty Woman” Garry’ego Marshalla z Julią Roberts i Richardem Gere, który ma już 30 lat i zarobił ponad 460 milionów dolarów? Oglądało go kilka pokoleń widzów na całym świecie. To historia początkującej prostytutki, która staje się damą do towarzystwa bogatego biznesmena i zakochuje się w swoim kliencie z wzajemnością. Znakomita obsada sprawiła, że mnóstwo osób wiele razy z przyjemnością oglądało ten film, który jest romantyczną bajką dla dorosłych i stanowi świetną rozrywkę.
Czy tak będzie również z musicalem? W marcu 2018 roku w Oriental Theatre Chicago odbyła się prapremiera „Pretty Woman” w teatralnej wersji. Reżyserem był Jerry Mitchell, który wcześniej dał się poznać między innymi jako choreograf światowej premiery musicalu “Jekyll and Hyde” oraz reżyser i choreograf musicalu “Legalna Blondynka”. Otrzymał Nagrodę Tony za choreografię i nominację do Tony za reżyserię musicalu “Kinky Boots”. “Pretty Woman” od sierpnia 2018 roku przez 12 miesięcy była pokazywana na Broadwayu. W głównych rolach wystąpili Samantha Barks i Andy Karl.
Muzykę skomponował Bryan Adams, którego znamy głównie jako świetnego piosenkarza i gitarzystę. Pamiętam szał, gdy po raz pierwszy pojawił się w Polsce i wystąpił w katowickim „Spodku” w 1996 roku. Moją ulubioną piosenką pozostała „Have You Ever Really Loved a Woman?” nagrana ze słynnym gitarzystą Paco de Lucia do filmu „Don Juan de Marco” i nominowana do Oscara.
Adams stworzył muzykę i słowa piosenek do “Pretty Woman” razem z Jimem Wallance, z którym już wcześniej współpraca układała mu się świetnie.
Moda na przenoszenie do teatrów musicalowych kasowych filmów trwa już w USA od wielu lat. Oto niektóre przykłady: „Amelia”, „Król Lew”, „Piękna i Bestia”… Zdarzało się też oczywiście na odwrót, czyli tworzono filmowe wersje kultowych musicali jak „Grease” czy „Hair”. Z powodzeniem bywało różnie, ale to przenikanie się filmu i musicalu scenicznego będzie z pewnością trwać jeszcze wiele lat.
Sukces „Pretty Woman” w Polsce może być spory. To zależy w dużej mierze od obsady, pomysłu na teatralną inscenizację i lekkości akcji scenicznej. Wyniki castingu, zorganizowanego przez Teatr Muzyczny w Łodzi są imponujące. Udało się zgromadzić do tej produkcji artystów, którzy gwarantują zarówno wysoką jakość, jak i to, że większość z nich – to gorące nazwiska w Polsce, wzbudzające pozytywne emocje miłośników musicalu.
Jak informuje Joanna Karpińska z biura prasowego Teatru Muzycznego w Łodzi, do pierwszego etapu castingu zgłosiło się ponad 200 artystów z całej Polski, a do drugiego – realizowanego w pełnym reżimie sanitarnym – przeszło ponad 100 osób. Spośród nich wybrano obsadę głównych ról i zespół wokalno-aktorski.
W roli Vivian – nieco dziwnej, marzącej o lepszym życiu dziewczyny, pracującej przy Hollywood Boulevard – publiczność zobaczy Malwinę Kusior, która znana jest widzom Teatru ROMA z ról w takich przedstawieniach i widowiskach muzycznych, jak: „Piloci”, „Mamma Mia!”, „Ale musicale!”, „Deszczowa piosenka”,„Les Misérables”, „Najlepsze z ROMY”, „Akademia Pana Kleksa” i „Taniec wampirów”.
Swoją kreację tej roli stworzy też Marta Wiejak. Współpracuje m.in. z Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku („Big Band”, „Skrzypek na dachu”), Teatrem Muzycznym w Poznaniu („Jekyll i Hyde”, „Evita”), Operą na Zamku w Szczecinie („Crazy for You”), Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie („Traviata”). Wystąpiła w polskiej prapremierze musicalu „Rodzina Addamsów” jako Morticia w Gliwickim Teatrze Muzycznym, kreując tę rolę później także w Teatrze Muzycznym w Poznaniu i warszawskim Teatrze Syrena. W latach 2012–2013 występowała gościnnie w londyńskim The Club at The Ivy w towarzystwie jazzowego pianisty Joe Thompsona. W warszawskiej ROMIE występowała między innymi w „Deszczowej piosence”, „Księdze dżungli” i „Alicji w Krainie Czarów”.
Na drodze głównej bohaterki musicalu los stawia przystojnego, zdystansowanego do rzeczywistości i świata biznesmena – Edwarda. W tej roli wystąpi Tomasz Bacajewski, znany zroli Judasza w spektaklu „Jesus Christ Superstar” Andrew Lloyda Webbera w Teatrze Muzycznym w Łodzi. Doświadczenie zawodowe zdobywał jako aktor Teatru Muzycznego im. Danuty Baduszkowej w Gdyni, gdzie wystąpił w ponad dwudziestu musicalowych tytułach. Współpracował też z Och-Teatrem, Teatrem Komedia i Operą na Zamku w Szczecinie przy spektaklach: „The Rocky Horror Show” R. O’Briena, „Boyband” P. Quiltera i „Crazy for You” G. i I. Gershwinów. Wystąpił też w „Doktorze Żywago” L. Simon w reżyserii Jakuba Szydłowskiego na deskach Opery i Filharmonii Podlaskiej, wcielając się w role Paszy Antipowa i Strielnikowa.
Do roli Edwarda wybrano też Marcina Jajkiewicza. Ten wokalista jazzowy i musicalowy, a także piosenkarz to pierwszy odtwórca postaci Georga von Trappa w polskiej realizacji musicalu „Dźwięki muzyki”. Popularność zapewniły mu występy w programie telewizyjnym „Jaka to melodia?” oraz rola Hansa w polskiej wersji językowej superprodukcji Disneya „Kraina lodu”. Jako wokalista zespołu Button Hackers, piosenką „Między nami” wyśpiewał pierwszą nagrodę na Festiwalu Jedynki w Sopocie oraz drugą w konkursie międzynarodowym. Jest również wokalistą w zespole Marcina Wyrostka Tango Corazon Quintet. W Teatrze Muzycznym w Łodzi gra rolę Jeana Valjeana w „Les Misérables”, lwa Aleksa w „Madagaskarze – musicalowej przygodzie” i Johna w „Miss Saigon”.
Po raz pierwszy na deskach Teatru Muzycznego w Łodzi wystąpi Rafał Szatan, trzeci z aktorów, wybrany do głównej roli męskiej. Z musicalem związany od 2009 roku, kiedy to wystąpił w polskiej premierze scenicznej wersji „High School Musical” w Gliwickim Teatrze Muzycznym. W latach 2010–2015 był wokalistą zespołu RH+. Brał udział w programach „The Voice of Poland” i XFactor. Śpiewał gościnnie w teleturnieju TVP1 „Jaka to melodia?” i zajął drugie miejsce w finale dziesiątej edycji programu rozrywkowego Polsatu „Twoja twarz brzmi znajomo”.
W pozostałych rolach publiczność zobaczy: Małgorzatę Chruściel, Olgę Szomańską i Dagmarę Rybak w roli Kit – przyjaciółki Vivian, a także Pawła Erdmana i Tomasza Steciuka w roli Pana Thompsona – sympatycznego menedżera Beverly Wilshire Hotel. Postać wesołego sprzedawcy map – Happy Mana – stworzą Karol Drozd i Maciej Pawlak, bezwzględnego prawnika, biznesowego partnera Edwarda – Phillipa Stuckeya – zagrają Piotr Płuska i Marcin Sosiński, zaś w rolę kontrahenta Edwarda – Jamesa Morse’a wcielą się Andrzej Orechwo i Janusz Skoneczny. Do zespołu wokalno-aktorskiego dostali się między innymi: Anna Gigiel, Barbara Lamprecht, Michał Bronk i soliści Teatru Muzycznego w Łodzi – Aleksandra Drzewicka, Aleksandra Janiszewska, Emilia Klimczak, Agnieszka Gabrysiak, Justyna Kopiszka, Szymon Jędruch, Maciej Markowski, Marek Prusisz.
„Pretty Woman” wyreżyseruje Jakub Szydłowski, dyrektor artystyczny Teatru Muzycznego w Łodzi. Kierownictwo muzyczne nad spektaklem sprawuje Jakub Lubowicz, za scenografię odpowiada Grzegorz Policiński. Kostiumy przygotuje Anna Chadaj, a twórcą choreografii będzie Jarosław Staniek we współpracy z Katarzyną Zielonką. Autorem przekładu tekstu jest Daniel Wyszogrodzki.