Stabat Mater Pergolesiego w Wielki Piątek

1.04.2021, Dominika Olender

„Najdoskonalszy i najbardziej wzruszajacy duet, jaki wyszedł spod pióra jakiegokolwiek kompozytora” — tak o otwierającym Stabat Mater Giovanniego Battisty Pergolesiego numerze pisał Jean-Jacques Rousseau. Dzięki Polskiej Operze Królewskiej właśnie ten utwór wprowadzi nas w nastrój Wielkiego Piątku, upamiętniającego śmierć Jezusa na krzyżu. 2 kwietnia 2021 roku o godzinie 19:00 na kanale YouTube opery odbędzie się transmisja koncertu nagranego na Zamku Królewskim w Warszawie w wykonaniu Marii Boberskiej, Kacpra Szelążka oraz Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.

Maria Boberska, fot. Sz. Łaszewski, materiały promocyjne Polskiej Opery Królewskiej

Sekwencja Stabat mater dolorosa (Stała Matka boleściwa) jest jedną z najbardziej lubianych i najpopularniejszych melodii chorałowych. Świadczy o tym nie tylko zainteresowanie nią kompozytorów, ale jej historia. W drugiej połowie XVI w. Sobór Trydencki, ograniczając ilość sekwencji wykorzystywanych w liturgii, zakazał śpiewania Stabat Mater. Jednak została ocalona od zapomnienia, ciesząc się popularnością wśród wiernych. Dzięki temu w 1727 roku papież Benedykt XIII uchylił decyzję Soboru. Tekst Stabat Mater przedstawia obraz opłakującej śmierć Chrystusa Matki Boskiej. Opisana wizja od wieków działa na wyobraźnię kompozytorów, jak i twórców sztuk plastycznych.

Kacper Szelążek, fot. Anita Wąsik, materiały promocyjne Opery Narodowej

Giovanni Battista Pergolesi żył niespełna 26 lat i pozostawiona przez niego spuścizna przepełnia nas niedosytem. Najpopularniejszym dziełem kompozytora jest niewątpliwie intermezzo La serva padrona (Służąca Panią) — lapidarne, żartobliwe i wciąż pojawiające się na afiszach teatrów. Utwór ten był przedmiotem bitwy Querelle de Bouffons, która rozgorzała po wystawieniu intermezza w 1752 roku w Paryżu. Francuzi uznali dzieło za reprezentanta całej opery buffa i przeciwstawili je wyrafinowanej, francuskiej tragédie lyrique. Spór toczył się na płaszczyźnie literackiej oraz towarzyskiej. Co ciekawe, w czasie spektakli przeciwnicy grupowali się razem w teatrze: obrońcy opery francuskiej stacjonowali pod lożą króla, a opery włoskiej — pod lożą królowej Marii Leszczyńskiej.

Krzysztof Garstka, fot. materiały promocyjne Polskiej Opery Królewskiej

W rankingu popularności zaraz za intermezzem znajduje się, napisane kilka miesięcy przed śmiercią kompozytora, Stabat Mater. Pergolesi skomponował je na zamówienie neapolitańskiego bractwa Cavalieri della Vergine dei Dolori, ubiegającego się o nowe opracowanie tekstu sekwencji w miejsce dzieła Alessandra Scarlattiego. Pergolesi wykorzystał niewielką obsadę: sopran, alt, dwoje skrzypiec i basso continuo, jednak mimo tego stworzył utwór przepełniony patosem, z którego wyłaniają się przepiękne melodie, okraszane efektownymi pasażami. 

Koncert, dostępny za darmo, będzie transmitowany 2 kwietnia 2021 r. o godz. 19:00 na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.