1.06.2020, KKP
Polskie teatry operowe przygotowały z okazji Dnia Dziecka rozmaite atrakcje online. Zapraszamy do wspólnego oglądania i zabawy ze swoimi pociechami!
Soliści Opery Śląskiej w Bytomiu proponują “Ptasie radio” Juliana Tuwima. Wystąpili: Anna Noworzyn-Sławińska, Anna Borucka, Kamil Zdebel, Gabriela Gołaszewska oraz Adam Sobierajski ze specjalnym udziałem Amelii Sobierajskiej.
Opera Krakowska zaprasza dziś o 18.30 na siódmą część przygód Profesora Wiolinka, w której na strych przypłynął grający wieloryb. Stwór posiada aż 88 zębów i trzy nogi. Skąd on przybył i jak go okiełznać, wie tylko Profesor Wiolinek. Na szczęście Profesor potrafi nie tylko leczyć instrumenty, ale również czarować i rozmawiać z operowym Duchem! Odczarował wieloryba i wszystkie pływające na strychu ryby. Wraz z młodymi widzami Wiolinek znalazł odpowiedź na zagadki i wykonał stawiane przed nimi zadania. Podczas spektaklu edukacyjnego dzieci poznają m.in. historię i budowę fortepianu oraz postać Fryderyka Chopina. Muzyka, teksty piosenek i reżyseria: Paweł Wójtowicz. W Profesora Wiolinka wcielił się Stanisław Knapik.
Teatr Wielki – Opera Narodowa zaproponował dzieciom warsztaty baletowe, prowadzone przez Olgę Yaroshenko.
Teatr Wielki w Poznaniu zaprasza do pobierania kolorowanek ze Stanisławem Moniuszką i Pegazem.
Opera Wrocławska proponuje spędzenie czasu z Krasnalkiem Wokalkiem. To on w towarzystwie swoich operowych przyjaciół oprowadzi Was po swoim miejscu zamieszkania🏛🎭 Koniecznie weźcie swoje pociechy na kolana i włączcie tę krasnalową opowieść👨👩👧👦 Poznacie nie tylko operowe zakamarki, ale również pewną historię o słoniach z muzycznym tłem🐘🎼🎹
Teatr Wielki w Łodzi otwiera drzwi do wspaniałego Cyfrowego Muzeum. Kierowniczka literacka Iwona Marchewka pisze między innymi:
Opera w swoich dziejach niezbyt często dawała szanse popisów dzieciom, ale jednak tak się zdarzało. Dzieci pojawiają się w tytułach (np. “Dziecko i czary” Ravela), choć wykonawcami są dorośli – są także głównymi bohaterami oper (np. “Cinderella” Rossiniego i “Jaś i Małgosia” Humperdincka) i tymi, którymi kompozytorzy „wzmacniali” wokalnie i uatrakcyjniali wielkie sceny zbiorowe (np. “Cyganeria“ i “Tosca“ Pucciniego, “Mefistofeles Boita). Są w repertuarze operowym i takie wyjątki, kiedy to właśnie dzieci stają się ważnymi bohaterami i chociaż nie wypowiadają na scenie ani jednego słowa, to ich obecność jest bardzo istotna dla fabuły dzieła i zawsze robi na widzach niesamowite wrażenie – pozostając na długo w ich pamięci. Do takich właśnie dzieł należą “Madame Butterfly” Pucciniego i “Norma” Belliniego. Tu obie tytułowe bohaterki, także dzięki udziałowi dzieci, zawdzięczają wielkie owacje publiczności, po wspólnych scenach z dziećmi właśnie. Obie zresztą „śpiewają” o rozstaniu z nimi zamierzając udać się (każda z innych powodów) do „innych wymiarów”. I nie ma co ukrywać i kompozytorzy, i libreciści, i reżyserzy dobrze wiedzieli i wiedzą, że dobre obsadzenie dzieci na scenie gwarantuje sukces u publiczności. A przecież właśnie on dla teatru jest najważniejszy.
Również w spektaklach baletowych dzieci mają swój udział, w niektórych zresztą niemały. Wystarczy wspomnieć choćby “Dziadka do orzechów“ i “Jezioro łabędzie“ Czajkowskiego, “Królewnę Śnieżkę“ Bogdana Pawłowskiego, czy “Lamailę“ Macieja Pawłowskiego. Jednak dzieci występujące w baletach muszą nieźle się napracować. Są to przede wszystkim uczniowie szkół baletowych, gdzie nauka jest trudna i ciężka.
Wszystkie fotografie można obejrzeć TUTAJ.
Teatr Wielki w Łodzi uruchomił również nową platformę edukacyjną na Facebooku.
Chór Dziecięcy Opery Bałtyckiej w Gdańsku przygotował miłą muzyczną niespodziankę i wiersz Jana Brzechwy, zaprezentowany w atrakcyjnej formie.