Uwertury Mozarta w inscenizacji Sartovej

11.06.2021, WOK, KKP

W niedzielę 13 czerwca o godzinie 17.00 w Oranżerii Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie odbędzie się premiera  „Mozart da Capo al Fine – Uwertury Mozarta” w inscenizacji Marii Sartovej, w ramach 30. Festiwalu Mozartowskiego, organizowanego przez Warszawską Operę Kameralną. Sartova jest reżyserem wspaniałych spektakli operowych, operetkowych i musicalowych, więc zapowiada się wydarzenie muzyczno-teatralne na wysokim poziomie.

Niewielu jest kompozytorów, w szczególności wybitnych postaci świata opery, których dzieło żyje w pewnym symbolicznym oderwaniu od całej formy. Mowa o uwerturach, które – jak w wypadku Wolfganga Amadeusza Mozarta – samoistnie przemierzają koncertowe sale, trafiając na afisze najbardziej renomowanych scen świata. Nie dzieje się tak przypadkowo. Salzburski Mistrz jak mało kto, potrafił zawrzeć w uwerturach to wszystko, co za chwilę miało porywać słuchacza, co zachwycało w kolejnych ariach, ansamblach czy chórach.

Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, zespół od dekad specjalizujący się w wykonawstwie na instrumentach dawnych bądź ich wiernych kopiach, zgodnie z duchem epoki z której dzieło pochodzi. W ten sposób mozartowska materia, porywające, wręcz wpisane do katalogu – odwołując się do terminologii showbiznesu – hitów miniaturowe formy, w tej interpretacji zdają się być najbliższe temu, jak słyszał je sam Mozart i jemu współcześni.

Słuchając uwertur do „Don Giovanniego”, „Idomeneo, re di Creta” czy „La clemenza di Tito”, otrzymujemy forpocztę dramatu dzieła, wręcz z trudem pojmując, że uwerturę do opowieści o najsłynniejszym kochanku świata Mozart napisał w noc poprzedzającą premierę.

Cokolwiek napisze się o uwerturze do „Wesela Figara” to i tak nie obejmie fenomenu popularności tej kompozycji, genialności i piękna. Gdyby Mistrz Wolfgang Amadeusz popełnił tylko tych niespełna pięć minut muzyki i nic więcej, i tak stanąłby w szeregu największych geniuszy sztuki w historii ludzkości. Genialny jazzman, multiinstrumentalista znany głównie za sprawą zjawiskowej gry na basie elektrycznym i śpiewu mówi wprost: Całe dzieło Mozarta to wielka nauka dla tych, którzy w muzyce cenią melodyjność, a w szczególności „Wesele Figara” z jego uwerturą, to sztuka tak czysta i klarowna, jak źródlana, krystalicznie czysta woda, jak chodzenie bosymi stopami po porannej rosie. To frazy utkane z miłości i piękna.

Nie inaczej jest z uwerturą do „Uprowadzenia z seraju”, która już pierwszymi nutami zabiera nas do tryskającej złotem i barwami tęczy Orientu, „Così fan tutte” w wielowątkowości motywów zwiastuje miłosne poplątanie zbudowane na fundamencie zdrady, a „Czarodziejski flet” majestatem uwertury  przepowiada niezwykłość i nieoczywistość tego, co odbywać się będzie przez kolejne trzy godziny. Jest światło ale i mrok, jest to wszystko co cenimy w sztuce Mozarta. Na program koncertu złożą się też mniej znane uwertury, co nie oznacza, że w jakikolwiek sposób mniej intrygujące artystycznie od swych słynnych koleżanek. Mozartowskie uwertury, ta taki trochę Mozart w pigułce. Być może to nie tylko gratka dla melomanów i mozartowskich erudytów, ale również dla tych, którzy do tego świata chcą wejść pierwszy raz.

Reżyseria: Maria Sartova
Choreografia: Jarosław Staniek, Katarzyna Zielonka
Scenografia i kostiumy: Anna Chadaj

Wykonawcy: Orkiestra Musicae Antiquae Collegium Varsoviense

Program:

  • „Apollo et Hyacinthus” KV 38
  • „La finta semplice” KV 51
  • „La finta giardiniera” KV 196
  • „Idomeneo, re di Creta” KV 366
  • „Die Entführung aus dem Serail” KV 384
  • „Le nozze di Figaro” KV 492
  • „Don Giovanni” KV 527
  • „Così fan tutte” KV 588
  • „Die Zauberflöte” KV 620

Bilety są w cenie 50 – 80 zł. Szczegóły na stronie WOK.