Warsztaty z kompozycji i aranżacji w Teatrze Wielkim

12.07.2021, TWON, EK

Zapraszamy na dwudniowe warsztaty z kompozycji i aranżacji prowadzone przez Jana Stokłosę z udziałem muzyków Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Czym różni się kompozycja od aranżacji? Czym jest workflow, jakie są techniki komponowania i aranżowania? Jak tworzy się muzykę do filmu, a jak muzykę rozrywkową? Na te pytania odpowiemy podczas warsztatów. Uczestnicy będą mogli poznać również kulisy przemysłu fonograficznego, a następnie przejdą do zajęć praktycznych: będą mogli skomponować prymkę do tekstu, poznają tajniki instrumentacji i będą wiedzieli jak zaaranżować melodię w konkretnym stylu w domu, która następnego dnia zostanie omówiona i wykonana wraz z muzykami.

Warsztaty przeznaczone są dla osób umiejących czytać zapisy nutowe. Będą bowiem miały niepowtarzalną okazję do zaprezentowania własnych aranżacji przedstawionych przez nas zapisów oraz do ich wysłuchania w wykonaniu muzyków Teatru Wielkiego – Opery Narodowej.

Zajęcia prowadzi:
Jan Stokłosa
 – kompozytor, aranżer, dyrygent poruszający się w wielu gatunkach muzycznych, kierownik muzyczny warszawskiego Teatru Rampa, twórca muzyki do spektakli teatralnych, słuchowisk, aranżer koncertów telewizyjnych, producent muzyczny, założyciel Stokłosa Collective Orchestra.

Warsztaty dla młodzieży powyżej 15 roku życia. Wymagana znajomość nut. Limit 15 osób. Obowiązkowo udział w obu dniach. 

Termin zgłoszeń: do 10 września 2021

PROGRAM 

Dzień 1 (sobota), 10.00–17.00 (w tym 1h przerwy)

Wykład:
• Komponowanie, aranżacja, orkiestracja – różnice i podobieństwa • Workflow – technologia komponowania, aranżowania krok po kroku z przykładami • Teatr, film, muzyka klasyczna, muzyka rozrywkowa – różnice i podobieństwa • Narzędzia – dostępne programy muzyczne/notacyjne/produkcyjne, co wybrać? • Fonografia – jak nagrywa się płyty – klasyczne, rozrywkowe, orkiestrowe etc. – technologia • Orkiestra – rola kompozytora, aranżera przy pracy z orkiestrą zespołami • Umowy – na co zwrócić uwagę w umowach kompozytorskich, aranżerskich, licencje etc. • Partytura i zapis nutowy. Dlaczego dobra edycja nut jest ważna?

Część warsztatowa:
• Praca z tekstem, omówienie materiałów • Skomponowanie prymki do zadanego tekst • Aranżacja napisanej piosenki na zadany skład • Opracowanie zadanej melodii w konkretnym stylu • Podstawy instrumentacji • Zapis kłopotliwych instrumentów – zestaw perkusyjny, gitara elektryczna, harfa etc., zapis swobodny.

Zadanie domowe:
aranżacja zadanego utworu na określony skład instrumentalny

Dzień 2 (niedziela), 10.00–17.00 (w tym 1h przerwy)

Omówienie przygotowanych prac • Praca z muzykami Teatru Wielkiego – Opery Narodowej • Wykonanie przygotowanych aranżacji przez muzyków opery • Wnioski, praca nad materiałem • Q&A

Szczegółowe informacje dotyczące zgłoszeń można odnaleźć na stronie internetowej Opery Narodowej.