cyrulik-sewilski-proba-13-03-2019-fot-r-14

„Cyrulik sewilski” Stuhra na Play Kraków

6.05.2021, materiał prasowy Opery Krakowskiej

Jedno z najważniejszych i najchętniej wykonywanych dzieł Gioacchina Rossiniego w historii. Cyrulik sewilski, dwuaktowa opera buffa, skomponowana do komedii Pierre’a Beaumarchais’go, w reżyserii Jerzego Stuhra i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka będzie dostępna online od 8 maja na Play Kraków. Spektakl zarejestrowano podczas premiery w 2019 roku w Operze Krakowskiej.

Cyrulik sewilski to ponadczasowa opowieść o miłosnych intrygach, namiętnościach i żądzach. Na operę składają się piękna muzyka, świetny scenariusz i niewyczerpane zasoby teatralnego humoru, jak pisze Piotr Kamiński w książce Tysiąc i jedna opera. Rossini skomponował tę operę, kiedy miał niespełna 24 lata, a zajęło mu to zaledwie trzy tygodnie. Libretto napisał dla niego Cesare Sterbini, czerpiąc inspirację z komedii Pierre’a Beaumarchais’go o tym samym tytule. Dzieło rozsławiły piękne arie, m.in. przeznaczona na mezzosopran koloraturowy Cavatina Rozyny, jeden z popisowych utworów Marii Callas, czy finałowa partia Almavivy. O wielkiej popularności dzieła zaświadcza stała obecność w repertuarach koncertowych oraz szeroka eksploracja w przestrzeni popkultury – fragmenty opery zostały wykorzystane jako oprawa kultowych produkcji filmowych wytwórni Warner Bross.

Cyrulik sewilski, fot. Ryszard Kornecki, Opera Krakowska

Realizacja Jerzego Stuhra podkreśla teatralność opowieści. Jak podaje reżyser: cytuję rzeczywistość poprzez teatr, poprzez fikcję. Wtedy droga do gry z konwencją jest otwarta. Spektakl cechuje także wyważenie środków, które mają służyć klarowności i zrozumiałości przekazu. Wyrywam tę operę z epoki. Nie interesowała mnie inscenizacja osadzona w czasach Rossiniego, ani też uwspółcześnienie. (…) Moją intencją było zawieszenie interpretacji gdzieś pomiędzy. – Jerzy Stuhr

Premiera spektaklu odbyła się w 2019 roku i odniosła wielki sukces. Krytycy dostrzegli w niej sceniczną prawdę, wysokiej klasy żart, umiejętną zabawę z konwencją. Jak podaje Jacek Marczyński: na krakowskiej scenie realizm łączy się z inteligentnie podanym absurdem, zabytkowa architektura Sewilli z nowoczesnym zakładem fryzjerskim tytułowego cyrulika. Współczesne stroje są swoistą zabawą z konwencjami mody, stanowiąc dowód plastycznego smaku.

Cyrulik sewilski, fot. Ryszard Kornecki, Opera Krakowska

Kostiumy do spektaklu przygotowała Joanna Klimas, znana i ceniona projektantka mody, tworząca dla takich reżyserów, jak m.in. Mariusz Treliński czy Tomasz Konina. Za reżyserię światła odpowiadała Katarzyna Łuszczyk, stała asystentka Krzysztofa Warlikowskiego.

Cyrulik sewilski, reż. Jerzy Stuhr, kier. muz. Tomasz Tokarczyk
VOD dostępne od 8 maja o 18:30 przez 24 godziny na Play Kraków

Bilety w cenie 10 zł dostępne pod linkiem “Cyrulik sewilski” opera komiczna w dwóch aktach – PLAY KRAKÓW (playkrakow.com)

Realizatorzy

Scenografia: Natalia Kitamikado
Kostiumy: Joanna Klimas
Projekty fryzur: Jaga Hupało
Przygotowanie chóru: Jacek Mentel
Ruch sceniczny: Katarzyna Aleksander-Kmieć
Reżyseria światła: Katarzyna Łuszczyk 

Asystent kierownika muzycznego: Mieczysław Unger
Asystentki reżysera: Bożena Walczyk-Skrzypczak, Anna Popiel
Asystentka kierownika chóru: Joanna Wójtowicz
Asystentka scenografa: Anna Łyszcz
Inspicjenci: Agnieszka Sztencel, Mateusz Makselon
Suflerki: Dorota Sawka, Maria Mitkowska
Korepetytorzy solistów: Kristina Kutnik, Katarzyna Starzycka, Olga Tsymbaluk, Joachim Kołpanowicz
Akompaniatorka chóru: Olga Piotrowska-Cender
Tłumaczenie tekstu na tablicę świetlną: Dorota Sawka

Cyrulik sewilski, fot. Ryszard Kornecki, Opera Krakowska

Obsada

Hrabia Almaviva | Pablo Martinez
Bartolo | Robert Gierlach
Rozyna | Monika Korybalska
Figaro | Sławomir Kowalewski
Don Basilio | Wołodymyr Pańkiw
Fiorello | Krzysztof Kozarek
Berta | Agnieszka Cząstka-Niezgódka
Ambroży | Stanisław Knapik
Oficer | Jan Migała, Jarosław Dijuk
Notariusz | Jacek Wróbel

Orkiestra i Chór Opery Krakowskiej

Dyrygent Tomasz Tokarczyk