don_carlos_powitanie_gwiazd TWŁ.kor.fot.Joanna-Miklaszewska

Don Carlos w gwiazdorskiej obsadzie

17.03.2021, Bartosz Jakóbczak

Gwiazdorska obsada, inscenizacja Michała Znanieckiego, oprawa scenograficzna z wykorzystaniem obrazów Wojciecha Siudmaka, oprawa multimedialna Karoliny Jacewicz, choreografia Diany Theocharidis, dwupoziomowa scena, balet oraz chór i orkiestra (podzielona na dwie grupy) pod batutą maestro Vladimira Kiradjieva!

Już 19 marca na scenie Teatru Wielkiego w Łodzi wystąpią światowej sławy soliści: Aleksandra Kurzak (Elżbieta), Roberto Alagna (Don Carlos), Rafał Siwek (Filip II), Andrzej Dobber (Posa) i Monika Ledzion-Porczyńska (Eboli).

Wydarzenie zostało objęte patronatem Fundacji ORFEO im. Bogusława Kaczyńskiego.

Próby do Don Carlosa Verdiego, fot. Joanna Miklaszewska, Teatr Wielki w Łodzi

W sobotnim przedstawieniu 20 marca w rolach głównych mieliśmy usłyszeć znakomitych solistów łódzkiego teatru: Monikę Cichocką (Elżbieta), Dominika Sutowicza (Don Carlos), Grzegorza Szostaka (Filip II), Bernadettę Grabias (Eboli) i Łukasza Motkowicza (Posa). Niestety z powodu obostrzeń, związanych z pandemią koronawirusa sobotni spektakl został odwołany.

Próby do Don Carlosa Verdiego, fot. Joanna Miklaszewska, Teatr Wielki w Łodzi

Don Carlos jest doprowadzonym do perfekcji dramatem muzycznym, w którym muzyka mocno charakteryzuje poszczególne postaci, efektowne sceny zbiorowe nie pojawiają się wyłącznie „same dla siebie”, a są integralną częścią scenicznej akcji, podkreślają ją, komentują i dynamizują. Każda aria i ansamble to nie tylko wokalne popisy, ale przede wszystkim emocje i charakterystyka charakterologiczna poszczególnych postaci, zawsze trafna i zawsze robiąca wrażenie! Zawiłości uczuć, przyjacielskie zawody, intrygi polityczne i walka o władzę, to wszystko jest w dramacie Schillera. Jeszcze bardziej uwidocznione – bo „opisane” wyborną muzyką – jest w operze Verdiego. Słuchając jej uciekamy od codziennej gonitwy, choć ona nie bardzo chce nas opuścić. Warto więc zasłuchać się, oderwać myślami i spróbować zapomnieć o „tu i teraz”. Tym bardziej, że w tym inscenizowanym wykonaniu koncertowym twórcy gwarantują mistrzowską interpretację muzyczną i wokalną w wykonaniu gwiazd.

Więcej można przeczytać w artykule Krzysztofa Korwina-Piotrowskiego.

Próby do Don Carlosa Verdiego, fot. Joanna Miklaszewska, Teatr Wielki w Łodzi

W Teatrze Wielkim w Łodzi będzie to trzecie spotkanie z Verdiowskim  Don Carlosem  – po pełnej inscenizacji w 1979 roku i koncertowym wykonaniu w 1991.

Wydarzenie zostanie zarejestrowane przez TVP Kultura.

Giuseppe Verdi, Don Carlos
opera w czterech aktach
libretto – Joesph Méry i Camille du Locla wg Friedricha Schillera
spektakl w wersji koncertowej – inscenizowanej we włoskiej wersji językowej

Próby do Don Carlosa Verdiego, fot. Joanna Miklaszewska, Teatr Wielki w Łodzi

REALIZATORZY:

KIEROWNICTWO MUZYCZNE: Vladimir Kiradjiev
INSCENIZACJA: Michał Znaniecki; oprawa scenograficzna spektaklu zrealizowana z wykorzystaniem obrazów Wojciecha Siudmaka według koncepcji autora.
CHOREOGRAFIA: Diana Theocharidis
OPRAWA MULTIMEDIALNA: Karolina Jacewicz
PRZYGOTOWANIE CHÓRU: Maciej Salski

OBSADA:

Filip II: Rafał Siwek, Grzegorz Szostak
Don Carlos: Roberto Alagna, Dominik Sutowicz
Posa: Andrzej Dobber, Łukasz Motkowicz
Wielki Inkwizytor: Robert Ulatowski, Mateusz Drozda, Arkadiusz Jakus
Elżbieta: Aleksandra Kurzak, Monika Cichocka, Anna Wierzbicka
Eboli: Monika Ledzion-Porczyńska, Bernadetta Grabias, Agnieszka Makówka
Mnich: Arkadiusz Jakus, Rafał Pikała
Tybalt: Aleksandra Borkiewicz, Hanna Okońska
Lerma: Michał Jan Barański, Mariusz Budkowski, Przemysław Cierzniewski
Głos z nieba: Hanna Okońska, Aleksandra Borkiewicz
Posłowie Flandryjscy: Piotr Chłopicki, Wojciech Dzwonkowski, Szymon Raczkowski, Kamil Gruszczyński, Adam Janicki, Marcel Orłowski

Więcej informacji można znaleźć na stronie Teatru Wielkiego w Łodzi.

Próby do Don Carlosa Verdiego, fot. Joanna Miklaszewska, Teatr Wielki w Łodzi

Zdjęcie u góry: Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna i Dariusz Stachura – dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi, fot. Joanna Miklaszewska