(od lewej) Dariusz Stachura i Małgorzata Walewska, fot. Piotr Droździk

II etap Konkursu im. Ady Sari w Nowym Sączu i pierwsze nagrody

2.09.2021, Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, KKP

PATRONAT PORTALU MUZYCZNEGO ORFEO I FUNDACJI ORFEO IM. BOGUSŁAWA KACZYŃSKIEGO W WARSZAWIE

31 sierpnia w II etapie XIX Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu jury przesłuchało 26 śpiewaków. Artyści z towarzyszeniem fortepianu prezentowali po 3 lub 4 utwory, wybrane przez jury z podanego przez nich programu. Występ każdego śpiewaka trwał około 15 minut.

Sporą trudnością tego etapu jest różnorodność prezentowanych utworów. Trzeba także wybrać i wykonać utwór współczesny kompozytora urodzonego po 1950 roku. I to, jakiego wyboru dokonują uczestnicy Konkursu, wiele nam o nich mówi – tłumaczył Wojciech Maciejowski, sekretarz jury. Poziom Konkursu jest bardzo wysoki. Dobrze, że odbyły się eliminacje, bo nie ma w Konkursie osób przypadkowych – dodał. (Do udziału zgłosiło się około 200 osób, a w konkursowych zmaganiach wystąpiło 46 młodych artystów.)

godz. 10.00 

  1. FOLTAK Jakub /kontratenor/
  2. JANICKI Michał /baryton/
  3. KOPEL Esther /sopran/
  4. KOWALSKI Wiktor /baryton/

godz. 11.00 

  1. LEVYTSKA Kateryna /sopran/
  2. MOLONFALEAN Avram Benjamin /bas/
  3. NALEWAJEK Zuzanna /mezzosopran/
  4. NAPIERAŁA Stanisław /tenor/

godz. 12.00 

  1. PETROVA Zoya /sopran/
  2. PLUTA Magdalena /mezzosopran/
  3. POLAŃSKA Maria /mezzosopran
  4. ROY David /baryton/

godz. 15.00 

  1. SKIBA Maksymilian /baryton/
  2. SKWARA Karol /bas/
  3. STEFAŃSKA Dominika /mezzosopran/
  4. SZMIDT Jakub /bas/

godz. 16.00

  1. SZYMKOWIAK Katarzyna /mezzosopran/
  2. WIŚNIEWSKA Andżelika /mezzosopran/
  3. ZIÓŁKOWSKA Sylwia /sopran/
  4. ZUO Chaoran /tenor/

godz. 17.00

  1. BÁNASOVÁ Adriana /sopran/
  2. BLUJ Justyna /sopran/
  3. CHUNTISHVILI Ketevan /sopran/
  4. COHEN Shira /sopran/
  5. DOMARECKI Adrian /tenor/
  6. DYADIV Olga /sopran/
Wiktor Kowalski, fot. Piotr Droździk

Co najtrudniejsze jest dla uczestników Konkursu? Do tej pory I etap, a dokładnie zaprezentowanie utworu Mozarta. Musiałem się pozbyć emocji, bo Mozart wymaga skrupulatności i precyzji. To było dla mnie trudne – mówił po zejściu ze sceny Wiktor Kowalski, baryton, absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Michał Janicki, fot. Piotr Droździk

W II etapie najtrudniejsza dla mnie była różnorodność prezentowanego repertuaru. Przestawienie się na inny styl w bardzo krótkim czasie jest dość kłopotliwe. Te trzy utwory, które prezentowałem, to były trzy różne światy – mówił Michał Janicki, baryton, absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W dobie epidemii Konkurs «na żywo» jest niezwykle cenny. Można zaprezentować się przed jury. A dzięki randze Konkursu informacja o mnie zapewne dotrze do wielu osób – tłumaczył.

Ważną rolę w Konkursie odgrywają pianiści-akompaniatorzy. To oni stanowią oparcie dla młodych wokalistów. Akompaniatorami Konkursu są: Anna Marchwińska, Dominika Peszko i Aleksander Teliga. To właśnie ich profesjonalizmowi wielu artystów zawdzięcza poczucie bezpieczeństwa na scenie. Akompaniowanie na konkursie nie jest łatwe. Nie tylko dlatego, że trzeba wykonać wiele różnych stylistycznie utworów, ale dlatego, że trzeba udźwignąć emocje własne i śpiewaka. Rolę pianisty w konkursie wokalnym rozumiem jako wsparcie śpiewaka i stworzenie mu jak najlepszych warunków występu – podkreślała Dominika Peszko. Najtrudniejsze dla mnie jest zawsze szybkie dostosowanie się do typu i charakteru głosu – mówiła.

W środę 1 września, w ramach II etapu, odbył się konkurs pieśni, do którego przystąpiło 13 osób.

godz. 10.00

  1. JANICKI Michał /baryton/
  2. KOWALSKI Wiktor /baryton/
  3. LEVYTSKA Kateryna /sopran/
  4. PETROVA Zoya /sopran/

godz. 11.00

  1. ROY David /baryton/
  2. SKWARA Karol /bas/
  3. SZMIDT Jakub /bas/

godz. 15.00

  1. WIŚNIEWSKA Andżelika /mezzosopran/
  2. BÁNASOVÁ Adriana /sopran/
  3. CHUNTISHVILI Ketevan /sopran/

godz. 16.00

  1. COHEN Shira /sopran/
  2. DOMARECKI Adrian /tenor/
Od lewej: Wojciech Maciejowski, Małgorzata Walewska, Paweł Zółciński

SZCZĘŚLIWA TRZYNASTKA ZAKWALIFIKOWANA DO III ETAPU

Jury pod przewodnictwem Małgorzaty Walewskiej zadecydowało wieczorem 1 września o tym, że 13 śpiewaków, 8 kobiet i 5 mężczyzn, w tym 11 Polaków i po jednej artystce z Gruzji i Ukrainy wystąpi w finale XIX Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Finał rozegra się w piątek, 3 września, w sali Lucjana Lipińskiego w Małopolskim Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu i będzie transmitowany – podobnie jak wszystkie inne etapy Konkursu – w internecie.

Znaleźliście się w II etapie, ponieważ chcieliśmy was usłyszeć ponownie – mówiła Małgorzata Walewska, przewodnicząca jury, dyrektor artystyczna Konkursu. Za chwilę dowiecie się kogo chcielibyśmy posłuchać po raz trzeci, a kogo już nie chcemy słuchać i te dwa razy nam wystarczy – podkreślała, a jej słowa wywołały salwę śmiechu uczestników, którzy w dużym napięciu czekali na ogłoszenie listy finalistów.

O laury w finale Konkursu będą walczyli: Justyna BLUJ – sopran, Polska; Ketevan CHUNTISHVILI – sopran, Gruzja; Olga DYADIV – sopran, Ukraina; Zuzanna NALEWAJEK – mezzosopran, Polska; Stanisław NAPIERAŁA – tenor, Polska; Maria POLAŃSKA –mezzosopran, Polska; David ROY – baryton, Polska; Maksymilian SKIBA – baryton, Polska; Karol SKWARA – bas, Polska; Dominika STEFAŃSKA – mezzosopran, Polska; Jakub SZMIDT – bas, Polska; Andżelika WIŚNIEWSKA – mezzosopran, Polska; Sylwia ZIÓŁKOWSKA, sopran, Polska.

Wrażenie jest ogromne. Byłam pewna, że odpadłam. Sądziłam, iż lista finalistów jest przedstawiona alfabetycznie i skoro na początku nie ma litery „B”, to znaczy, że dla mnie to koniec. A tymczasem lista finalistów została przedstawiona w kolejności występowania w II etapie – mówiła Justyna Bluj. Potrzebuję czasu, aby to wszystko do mnie dotarło. To dla mnie ogromna radość i jeszcze większe wyzwanie. Zobaczymy, czy podołam – podkreślała.

Jury przyznało już kilka nagród.

Zoya Petrova, fot. Krzysztof Korwin-Piotrowski

Za najlepsze wykonanie pieśni nagrodę otrzymała Zoya PETROVA – sopran, Rosja (za pieśni Rachmaninowa). Zaś za najlepsze wykonanie utworu kompozytora urodzonego po 1 stycznia 1950 roku nagroda trafiła do Michała JANICKIEGO, barytona (za utwór „Lament Adama” Marcina Piotra Łopackiego do słów Michała Janickiego).

Michał Janicki (z prawej) i uczestnicy konkursu, fot. Piotr Droździk

W tym roku ze względu na pandemię śpiewacy w finale wystąpią z towarzyszeniem fortepianu, a nie jak zazwyczaj – orkiestry. Finał, podobnie jak sobotni Koncert Laureatów, będzie transmitowany na kanale YouTube Małopolskiego Centrum Kultury SOKÓŁ w Nowym Sączu, organizatora Konkursu oraz na stronie www.adasari.pl.

Co istotne, po transmisjach konkursowych nagrania pozostają w sieci i będzie można do nich wracać. Na stronie także znajdują się w ramach Studia Konkursowego wywiady z uczestnikami, jurorami i akompaniatorami, przeprowadzone przez Karola Szafrańca.

Wielkim atutem Konkursu są fachowe recenzje z występu każdego uczestnika, przygotowane przez Barbarę Zamek, śpiewaczkę operową, obecnie menedżera kultury. Recenzje są dostępne na stronie www.adasari.pl w cyklu „Konkursowy szpieg”.

Na zdjęciu u góry: jurorzy Małgorzata Walewska (przewodnicząca) i Dariusz Stachura, dyrektor Teatru Wielkiego w Łodzi, fot. Piotr Droździk