pleyel premiera

Dźwięki znane Fryderykowi — koncert na odnalezionym fortepianie

1.03.2021, Dominika Olender

Tydzień świętowania urodzin Fryderyka Chopina dobiega końca. Po rozmaitych wydarzeniach towarzyszących nam w ostatnich dniach nachodzi myśl: co może nas jeszcze zaskoczyć i być ukoronowaniem tego wydarzenia? Dzięki Towarzystwu Chopinowskiemu w Hamburgu oraz Polskiemu Radiu Chopin czeka nas nie lada gratka.

Pierwszego marca o godzinie 19:00 odbędzie się transmisja koncertu prof. Huberta Rutkowskiego i Tomasza Rittera, na którym zabrzmi  publicznie po 173 latach, znaleziony w 2007 roku fortepian należący do Chopina.

Fryderyk Chopin, fot. Frères Bisson

Delikatny dźwięk fortepianów Pleyela zachwycał Fryderyka Chopina, a o ich doskonałości zapewniał w listach do przyjaciół. Na fortepianie tej marki kompozytor dał swój pierwszy i ostatni koncert w Paryżu, a z Camille’em Pleyelem, właścicielem wytwórni, połączyła go przyjaźń. Fabryka dostarczała Fryderykowi instrumenty, a on był najlepszym ambasadorem tej marki.

Camille Pleyel, źródło: NIFC

Na fortepianie Pleyela o numerze 13 214 Chopin grał w latach 1847-48. Instrument został odnaleziony w 2007 roku w brytyjskim hrabstwie Surrey, a jego autentyczność potwierdził profesor muzykologii Jean-Jacques Eigeldinger, oparłszy swą ekspertyzę na badaniach numerów seryjnych instrumentów Pleyela. Chopin dawał koncerty na tym fortepianie podczas pobytu na wyspach brytyjskich, a wracając do Francji, nie zabrał go ze sobą. Pleyela kupiła za 80 funtów lady Trotter — matka angielskiej uczennicy Fryderyka, a pod koniec lat 80. XX wieku trafił on w ręce kolekcjonera instrumentów Aleca Cobbe’a za niewielką kwotę dwóch tysięcy funtów. Obecnie znajduje się w muzeum imienia właściciela w Hatchlands. Towarzystwo Chopinowskie w Hamburgu otrzymało propozycję organizacji pierwszego koncertu na tym instrumencie i na tę okazję Pleyel został sprowadzony do Niemiec.

Muzeum Hatchlands Park, źródło: Wikipedia

To drogocenne znalezisko zostało przekazane w ręce znakomitych specjalistów. Hubert Rutkowski, nazwany przez Gramophone Magazine „wrażliwym poetą dźwięku”, to wykonawca, którego interpretacje kształtuje pasja do estetyki wykonawczej starej szkoły XIX wieku. W 2010 roku, w wieku 28 lat, wygrał konkurs na stanowisko profesora w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, zostając jednym z najmłodszych profesorów w Niemczech, a od 2014 roku pełni na tej uczelni funkcję kierownika Katedry Fortepianu. W 2013 roku nagrał płytę z utworami Claude’a Debussy’ego na fortepianie Erarda (1880), a w 2018 r. nagrał dzieła Fryderyka Chopina wykonane na fortepianie Pleyela (1847).

Hubert Rutkowski, fot. Thomas Zydatiss, źródło: strona artysty

Tomasz Ritter to laureat I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Jest absolwentem Wydziału Wykonawstwa Historycznego i Współczesnego moskiewskiego Konserwatorium im. Piotra Czajkowskiego w klasach Marii Uspienskiej i Alexeia Shevchenki  oraz Alexeia Lubimova. Obecnie kontynuuje studia w Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu u Huberta Rutkowskiego.

Tomasz Ritter, fot. Wojciech Grzedzinski/NIFC

Transmisja z wydarzenia będzie dostępna 1 marca o godzinie 19:00 na FB Polskiego Radia Chopin. Koncert odbędzie się dzięki udziałowi Chopin Gesselschaft Hamburg oraz głównego sponsora — Orlen Deutschland.

PROGRAM KONCERTU:

Tomasz Ritter, Pleyel (1847)

Fryderyk Chopin:

Nokturn Es-dur Op. 9 No. 2

Etiuda E-dur Op. 10 No. 3

Walc a-moll Op. 34 No. 2

Nokturn F-dur Op. 15 No. 1

Ballada f-moll Op. 52

Hubert Rutkowski, Pleyel (1847)

Fryderyk Chopin:

Nokturn Des-dur Op. 27 No. 2

Fantazja Impromptu cis-moll Op. 66

Ballada g-moll op. 23

Mazurek B-dur Op. 7 No. 1

Mazurek a-moll Op. 17 No. 4

Mazurek C-dur Op. 24 No. 2

Waltz Des-dur Op. 64 No. 1

Hubert Rutkowski, Tomasz Ritter,Pleyel (1847)

Adolf Gutmann:

Nokturn w As-dur Op. 8 No. 1 na cztery ręce