Opera_OPERA_RARA_Post_0002_IlBalloDelle-1

Monteverdi na zakończenie Opera Rara

16.02.2021, Dominika Olender

od 18 do 21 lutego o godzinie 19:00 na platformie PLAYKraków można będzie usłyszeć i zobaczyć operę “Balet Pań Niewdzięcznych” Monteverdiego.

„Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy — pogodnie życzliwie”. Słowa Safony stały się mottem tegorocznego festiwalu Opera Rara trwającego od początku lutego. Cytat z twórczości poetki, zdaniem organizatorów, świetnie odzwierciedla naszą rzeczywistość, w której oczy stały się głównym wyrazicielem emocji, przejmując funkcje pełnione dotychczas przez mięśnie mimiczne twarzy. Podczas festiwalu na krakowskiej scenie i w domach internautów zawitały m.in.: Sigismondo Gioacchina Rossiniego, Vanda Antonína Dvořáka, Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella. Spektaklem wieńczącym festiwal będzie utwór Il ballo delle Ingrate Claudia Monteverdiego, uzupełniony kompozycjami Teoniki Rożynek w reżyserii Magdy Szpecht. Na czele Capelli Cracoviensis stanie klawesynista Marcin Świątkiewicz

materiały promocyjne festiwalu Opera Rara

Claudio Monteverdi napisał Il ballo delle Ingrate („Balet Pań Niewdzięcznych”) na uroczystości weselne syna Francesca Gonzagi, Vincenza, wraz z operą L’Ariadna, z której zachował się jedynie lament. Libretto do obydwu pozycji napisał Ottavio Rinuccini. Premiera Baletu Pań Niewdzięcznych odbyła się 4 czerwca 1608 roku z czynnym udziałem tańczących w przedstawieniu Gonzagów, jednak utwór został opublikowany dopiero w VIII księdze madrygałów Madrigali guerrieri, et amorosi Monteverdiego z 1638 roku

Lament Ariadny z opery L’Ariadna C. Monteverdiego w wykonaniu Anny Cateriny Antonacci

Akcja libretta toczy się przy wejściu do zaświatów, gdzie Wenus i Kupidyn skarżą się Plutonowi na mantuańskie kobiety, obojętne na strzały amora. Pan Podziemi ściąga duchy tytułowych Pań Niewdzięcznych, za życia odrzucających miłość, by pokazać, jaki los czeka w Zaświatach niewiasty postępujące tak samo jak one. Po śpiewanym przez Plutona moralitecie zjawy opuszczają scenę i wracają do Hadesu. Jedna z pokutujących odchodząc śpiewa lament, żegnając się ze słońcem.

materiały promocyjne festiwalu Opera Rara

Treść libretta nie przystaje do naszej dzisiejszej rzeczywistości. Pokazane w nim relacje damsko-męskie kłują w oczy swoją nierównością. To kobieta jest „niewdzięczna”, to kobieta cierpi wiekuiste męki w czeluściach piekielnych z powodu braku podporządkowania się miłosnym zachciankom mężczyzn. Z tą zastaną literacką rzeczywistością musiała rozprawić się reżyserka Magda Szpecht, a wyniki jej pracy można zobaczyć podczas spektakli transmitowanych cztery dni z rzędu: od 18 do 21 lutego o godzinie 19:00 na platformie PLAYKraków. Bilety w cenie 10 zł do nabycia dwie godziny przed spektaklem.

Claudio Monteverdi / Teoniki Rożynek

reż. Magda Szpecht

Festival Ensemble
Jolanta Kowalska – sopran, Amor
Ilona Szczepańska – alt, Ingrata
Vincenzo Capezzuto – Wenus
Piotr Windak – tenor
Marek Opaska – baryton, Pluton
Zofia Wojniakiewicz – skrzypce
Beata Nawrocka – skrzypce
Jacek Dumanowski – altówka
Mariusz Grochowski – altówka
Konrad Górka – wiolonczela
Andreas Arend – teorba
Marcin Świątkiewicz – klawesyn

Jan Simon scenografia – kostiumy

Ada Bystrzycka – światło
Magdalena Piotrowska – dźwięk