19.07.2020, Krzysztof Korwin-Piotrowski
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza melomanów do wysłuchania i obejrzenia nowych koncertów, zarejestrowanych w katowickiej sali koncertowej w czerwcu i lipcu 2020 roku.
18 lipca o 19.30 usłyszeliśmy online Orkiestrę Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca. W programie: Marcin Bortnowski – In ictu oculi na orkiestrę kameralną (utwór dedykowany pamięci Andrzeja Chłopeckiego), Marta Śniady – c_ut|e_#1 na zespół, warstwę video i taśmę.

Bywalec ukończył z wyróżnieniem dyrygenturę symfoniczno-operową w klasie prof. J.W.Hawela w Akademii Muzycznej w Katowicach. W latach 2006-2013 był dyrektorem artystycznym Akademickiej Orkiestry Symfonicznej im. K.Szymanowskiego w Katowicach. Współpracował wówczas podczas różnych projektów z tak znanymi dyrygentami jak: G. Chmura, T. Yuasa, A. Tamayo, J.Kaspszyk, K. Penderecki, P.McCreesh. Jest także absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie studiował obój u prof. J. Kotyczki. Jako stypendysta Accademia Musicale Chigiana w Sienie doskonalił swój warsztat dyrygencki w klasie mistrzowskiej G.Gelmettiego (2001) i L.Zagroska (2002 – Diploma di Merito). Jest dyrektorem artystycznym i dyrygentem Orkiestry Muzyki Nowej, którą prowadził podczas różnych festiwali takich jak: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova i Musica Electronica Nova we Wrocławiu, Melos – Ethos w Bratysławie, Aksamitna Kurtyna 2 we Lwowie, Festiwal Muzyki Pawła Szymańskiego w Warszawie, Beijing Modern w Pekinie, Bridges w Wiedniu, Hindsgavl Festival i Klang – Copenhagen Avantgarde Music Festival w Danii. Regularnie współpracuje też z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach. Przygotował ponad 100 światowych i polskich prawykonań. Z OMN dokonał wielu nagrań dla Polskiego Radia, a także zarejestrował materiał dźwiękowy na pierwszą płytę CD, nominowaną do nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2003”. Za płytę monograficzną z muzyką W. Ratusińskiej otrzymał w kwietniu 2009 wraz z OMN i wytwórnią DUX Pizzicato Supersonic Award. Nagranie Trzech pieśni do słów Trakla P. Szymańskiego uzyskało w czerwcu 2007 rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu, zaś wykonane z Sinfonią Varsovią Gemisatos M.Długosz oraz things lost things invisible E.Trębacz otrzymały rekomendację w czerwcu 2009. Wydana wraz z wiolonczelistą J. Kullbergiem płyta CD z koncertami wiolonczelowymi kompozytorów skandynawskich (Nørgård, Nordheim, Saariaho) otrzymała w styczniu 2013 Lyt til Nyt Pris – Nagrodę Radia Duńskiego za rok 2012. W 2016 ukazała się na rynku nagrana dla firmy Decca płyta CD z włoskim klarnecistą Michelle Marellim i OMN.

Kompozytor Marcin Bortnowski jest adiunktem w Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W 1997 ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu w klasie kompozycji Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil (dyplom z wyróżnieniem). W 1996 uczestniczył w II Międzynarodowych Spotkaniach Młodych Kompozytorów w Apeldoorn w Holandii, organizowanych przez Fundację Gaudeamus. W 1997 brał udział w warsztatach muzyki eksperymentalnej i komputerowej na uniwersytecie w Gandawie. Był stypendystą Ministra Kultury i Sztuki, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS, Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni i Ernst von Siemens Musikstiftung oraz Deutschlandfunk. W 2003 uzyskał stopień doktora, zaś w 2012 stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej w zakresie kompozycji. Jest dwukrotnym laureatem Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda: w 1995 otrzymał II nagrodę za Kwartet smyczkowy nr 2 (1995) oraz nagrodę specjalną za Kwartet smyczkowy nr 1 (1994), a w 1997 – II nagrodę za Music for… na dwie perkusje i dwa akordeony (1997). Ponadto zdobył w 1997 III nagrodę na Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim w Gdańsku za Symfonię nr 1 na wielką orkiestrę symfoniczną (1997) oraz w 2000 – I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Pan Accordion za Music in Lent na akordeon i kwartet smyczkowy (2000). Jego utwór Oczekiwanie powstał na zamówienie Orkiestry Muzyki Nowej w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca (2016).

Marta Śniady urodziła się w 1986 roku. Ukończyła z wyróżnieniem kompozycję oraz teorię muzyki na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. W 2015 roku obroniła doktorat w zakresie kompozycji na Akademii Muzycznej w Łodzi i kontynuuje edukację w The Royal Academy of Music w Aarhus (Dania). W 2013 r. zdobyła I nagrodę w XI Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Ochlewskiego w Krakowie. W 2015 r. zadebiutowała na Międzynarodowym Festiwalu Warszawska Jesień utworem aer na klarnet/klarnet basowy i orkiestrę. W 2016 r. Polskie Radio zgłosiło ten utwór na 63. Międzynarodową Trybunę Kompozytorów. Współpracowała m.in. z Kwartludium, ElettroVoce, Spółdzielnią Muzyczna, Orkiestrą Muzyki Nowej. Jej kompozycje były wykonywane w Berlinie, Warszawie, Łodzi i Krakowie. Brała udział w licznych kursach pod kierunkiem takich kompozytorów, jak: Simon Steen-Andersen, Chaya Czernowin, Mark Andre, Rebecca Saunders, Johannes Kreidler, Philippe Manoury i Martijn Padding. Strona internetowa artystki jest dostępna TUTAJ.

W siedzibie NOSPR w Katowicach zagrano dla melomanów 9 koncertów od 11 czerwca do 11 lipca 2020 roku. Można je usłyszeć i obejrzeć o dowolnej porze. Zostały opublikowane na kanale YouTube.
Gioacchino Rossini – Uwertura do opery „Włoszka w Algierze” (oprac. Bill Holcombe, Bill Holcombe Jr.), Wolfgang Amadeus Mozart – Kwintet Es-dur na fortepian i instrumenty dęte KV 452, Igor Strawiński – Święto wiosny (wybór, oprac. Jonathan Russell). Wykonawcy: Maria Grochowska – flet, Piotr Pyc – obój, Roman Widaszek – klarnet, Marek Barański – fagot, Mariusz Ziętek – waltornia, Piotr Sałajczyk – fortepian.
Grażyna Bacewicz – V Kwartet smyczkowy oraz I Kwintet fortepianowy. Wykonawcy: Kwartet Śląski (Szymon Krzeszowiec – I skrzypce, Arkadiusz Kubica – II skrzypce, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela) i Piotr Sałajczyk – fortepian (koncert odbył się w sali kameralnej z udziałem publiczności 11 lipca 2020 roku).
Michaił Glinka – Trio patetyczne d-moll na skrzypce, wiolonczelę i fortepian, Reinhold Glière – 8 utworów na skrzypce i wiolonczelę op. 39 (wybór)12 duetów na 2 skrzypiec op. 49 (wybór), Dmitrij Szostakowicz – 5 utworów na 2 skrzypiec i fortepian, Fryderyk Chopin -Nokturn H-dur op. 9 nr 3. Wykonawcy: Krystyna Kowalska – skrzypce, Małgorzata Bugdoł – skrzypce, Karolina Nowak-Waloszczyk – wiolonczela, Piotr Kopiński – fortepian.
Antonio Vivaldi – Koncert h-moll na 4 skrzypiec i basso continuo RV 580, Giovanni Bottesini – Fantazja na tematy z opery „Purytanie” Vincenza Belliniego na wiolonczelę, kontrabas i orkiestrę smyczkową (oprac. Marek Romanowski), Antonio Vivaldi – Koncert g-moll na 2 wiolonczele i basso continuo RV 531, Franz Josef Reinl – Impresja i Jou-jou” na 2 harfy i orkiestrę smyczkową, Edward Elgar – Serenada e-moll na orkiestrę smyczkową op. 20. Wykonawcy: Rafał Zambrzycki – skrzypce, Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Jacek Gwizdon – wiolonczela, Marek Romanowski – kontrabas, Krzysztof Waloszczyk – harfa, Elżbieta Korelus – harfa, Orkiestra smyczkowa NOSPR.
Krzysztof Penderecki – Fanfara dla Niepodległej, Chaconne z „Polskiego Requiem” na orkiestrę smyczkową, Joseph Haydn – Symfonia fis-moll „Pożegnalna” Hob. I:45. Wykonawcy: NOSPR, Piotr Tarcholik – skrzypce, prowadzenie. Koncert dedykowany pamięci Krzysztofa Pendereckiego z udziałem publiczności odbył się w sali koncertowej NOSPR 26 czerwca 2020 roku. Dyrektor naczelna i programowa NOSPR Ewa Bogusz-Moore tak powitała publiczność: Tym koncertem pragniemy symbolicznie zakończyć ponad 3-miesięczny okres milczenia, spowodowanego pandemią. Przede wszystkim pragniemy jednak złożyć hołd naszemu najdroższemu przyjacielowi i Mistrzowi, prof. Krzysztofowi Pendereckiemu. To bardzo znamienne, że po tej przerwie odrodzimy się dzięki jego muzyce.
Giacomo Puccini – Elegia „Chryzantemy” na kwartet smyczkowy, Maurice Ravel – Kwartet smyczkowy F-dur, Dmitrij Szostakowicz – VIII Kwartet smyczkowy c-moll op. 110. Wykonawcy: Nikola Frankiewicz – skrzypce, Karolina Szefer-Trocha – skrzypce, Dawid Jadamus – altówka, Łukasz Frant – wiolonczela.
George Onslow – XX Kwintet smyczkowy d-moll op. 45, Antonín Dvořák – II Kwintet smyczkowy G-dur op. 77. Wykonawcy: Rafał Zambrzycki – skrzypce, Kinga Tomaszewska – skrzypce, Joanna Tesarczyk – altówka, Natalia Kurzac-Kotula – wiolonczela, Jan Kotula – kontrabas.
Ernő Dohnányi – Serenada C-dur na skrzypce, altówkę i wiolonczelę op. 10, Antonín Dvořák – II Kwintet fortepianowy A-dur op. 81. Wykonawcy: Piotr Tarcholik – skrzypce, Dorota Cieślińska – skrzypce, Agnieszka Podłucka – altówka, Adam Krzeszowiec – wiolonczela, Monika Wilińska-Tarcholik – fortepian.
Wolfgang Amadeus Mozart – Koncert fortepianowy c-moll KV 491 (oprac. na fortepian i kwartet smyczkowy), Józef Wieniawski – Kwartet smyczkowy a-moll op. 32. Wykonawcy: Nikola Frankiewicz – skrzypce, Grzegorz Witek – skrzypce, Beata Raszewska – altówka, Łukasz Tudzierz – wiolonczela, Zbigniew Raubo – fortepian, Aleksander Mazanek – kontrabas.