koncert toruń 26.02

Romantyczne uniesienia na toruńskiej scenie

24.02.2021, Dominika Olender

Data urodzenia Fryderyka Chopina nastręcza pewnych wątpliwości. Sam kompozytor, wraz z rodziną, obchodził je 1 marca, jednak w księdze urodzeń oraz księdze chrztów w kościele parafialnym w Brochowie widnieje data 22 lutego. Ta rozbieżność sprawiła, że urodzinowa fiesta kompozytora trwa cały tydzień. 26 lutego 2021 roku w nastrój epoki solenizanta wprowadzi nas Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Agaty Zając. W programie znajdzie się II koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina w wykonaniu Tymoteusza Biesa oraz VIII Symfonia G-dur op. 88 Antonina Dvořáka. Wydarzenie z udziałem publiczności organizuje Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki.

Fryderyk Chopin, fot. Frères Bisson

II koncert fortepianowy został ukończony wiosną 1830 roku i jest pierwszym z dwóch koncertów Fryderyka Chopina, których numeracja wynika z kolejności publikacji. Koncert f-moll został wydany w 1836 roku z dedykacją dla Delfiny Potockiej, trzy lata po wydrukowaniu koncertu e-moll. Prawykonanie II koncertu miało miejsce 17 marca 1830 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie, podczas którego partię solową wykonał sam kompozytor, a orkiestra wystąpiła pod batutą Karola Kurpińskiego. Druga część utworu, będąca emanacją uczucia do Konstancji Gładkowskiej, ma charakter nokturnu, pełnego onirycznej, marzycielskiej aury. Trudno nie wspomnieć słów Jarosława Iwaszkiewicza o wejściu fortepianu w Larghetto, pięknie oddających słuchowe doznania: brzmi jak otwarcie bramy do jakiegoś przybytku miłości i spokoju

Antonin Dvořák, źródło: Gallica Digital Library

Jesienią 1889 roku Antonin Dvořák ukończył swoją przedostatnią VIII Symfonię G-dur. Napisana przed popularną IX Symfonią, znaną pod nazwą Z nowego świata, mimowolnie stoi w jej cieniu, jednocześnie kontrastując swoją delikatnością z burzliwą, romantyczną VII Symfonią. W utworze słychać wpływ uwielbianej przez Dvořáka muzyki ludowej. Uderza w niej różnorodność pomysłów: imitacja dźwięków natury, pastoralne tematy, fanfary, piękne, długie kantylenowe frazy.

Agata Zając, fot. Zuzanna Special

Orkiestrę poprowadzi młoda dyrygentka Agata Zając — zeszłoroczna absolwentka magisterium na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. W 2018 roku w trakcie Malta International Conducting Masterclass & Competition zdobyła nagrodę specjalną, otrzymując tym samym stanowisko asystentki greckiego dyrygenta Michalisa Economou, co zaowocowało możliwością współpracy z Malta Philharmonic Orchestra oraz Greek Radio Symphony Orchestra. Na przełomie 2019/20, jako asystentka dyrygenta, odbyła z Athens Philharmonia Orchestra trasę koncertową po Chinach, gdzie miała okazję dyrygować jednym z jedenastu odbytych tam koncertów.

Tymoteusz Bies, fot. Bartek Barczyk

Za fortepianem zasiądzie Tymoteusz Bies — absolwent Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie fortepianu prof. Zbigniewa Raubo, uhonorowany przez uczelnię tytułem Primus Inter Pares. Na rynku fonograficznym zadebiutował w 2018 roku, kiedy do sklepów trafił jego debiutancki album z koncertami fortepianowymi W.A. Mozarta oraz F. Chopina. Obecnie pracuje wraz z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia nad trzecią płytą z utworami Karola Szymanowskiego i Witolda Lutosławskiego.

Koncert odbędzie się w ramach programu „Dyrygent — rezydent” finansowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, mającego na celu prezentację i promocję młodych polskich dyrygentów, umożliwienie im debiutu i nabywania praktyki wykonawczej.

Bilety w cenie 40 zł (normalny) i 30 zł (ulgowy) dostępne są w kasie CKK Jordanki czynnej od czwartku do soboty od 13:00 do 19:00 oraz w sprzedaży internetowej.