Zazdrość, miłość i zemsta – „Otello” w Operze Krakowskiej

02.07.2021, OK, EK

Już w najbliższy weekend na deskach Opery Krakowskiej ponownie zagości koncertowa wersja Otella – niekwestionowanego arcydzieła opery seria G. Verdiego na podstawie sztuki W. SzekspiraSpektakl w reżyserii Laco Adamika i pod kierownictwem muzycznym Tomasza Tokarczyka odbędzie się 2 i 4 lipca o 18.30. Operowa scena będzie miejscem starcia chorobliwej zazdrości (Otello – Tomasz Kuk), niewinnej miłości (Desdemona – Agnieszka Kuk) i uciekającej się do intryg żądzy zemsty (Jago – Leszek Skrla). Która z tych sił odniesie zwycięstwo?

Autor plakatu: Piotr Suchodolski

Arcydzieło opery tragicznej i tryumf 74-letniego kompozytora, który po sukcesie Aidy na 16. lat wycofał się z operowej areny przekonany, że w tym gatunku nie ma już nic nowego do powiedzenia. Wielki come back Verdiego na scenę mediolańskiej La Scali w 1887 roku świat muzyki zawdzięcza w głównej mierze Arrigowi Boito, kompozytorowi Mefistofelesa i jednocześnie znakomitemu libreciście. Jego propozycji stworzenia opery według Otella Szekspira Verdi nie tylko nie odrzucił, ale nawet nadzorował każdą scenę powstającego materiału literackiego. Boito zagęścił akcję, uwydatnił motywy działań postaci nie gubiąc sensu szekspirowskiego dzieła – dramatu wielkich namiętności: unicestwionej miłości przez chorobliwą zazdrość, podsycaną intrygami i kłamstwem, powodowanymi obsesją zemsty i żądzą władzy. Verdi napisał znakomitą muzykę, w której dał dowód niebywałej wyobraźni i warsztatowej wirtuozerii. Stworzył dzieło oryginalne, nowatorskie. Zamiast uwertury zaproponował takty szalejącej burzy określające z góry temperaturę zdarzeń i uczuć,  wprowadził monologi o charakterze deklamacyjnym, które nie są ani arią, ani recytatywem pozostając wierne tradycji belcanta. Wykorzystał odkrywczo instrumenty, zwłaszcza dęte.

Otello, fot. Magdalena Woch, Opera Krakowska

Utwory Giuseppe Verdiego nie schodziły przez dziesięciolecia z afisza Opery Krakowskiej, od premiery Rigoletta  otwierającego działalność teatru  w 1954 roku. Potem Rigoletto miało jeszcze cztery realizacje (1964, 1983, 1989, 2004), Traviata została wystawiona pięciokrotnie (1961, 1973, 1980, 1986, 2011). W repertuarze znalazły się także: Don Carlos (1972), Nabucco (1992), Bal maskowy (1996), Makbet (2001), Aida (2003), Trubadur (2013) oraz wykonanie Requiem (2010). Otello jest pierwszą realizacją tego dzieła w dziejach naszej sceny.

Otello, fot. Magdalena Woch, Opera Krakowska

Inscenizację przygotowuje Laco Adamik, mający w bogatym dorobku reżysera operowego realizacje dzieł Giuseppe Verdiego, by przypomnieć Makbeta, Aidę, Nabucco czy Trubadura. Towarzyszy mu niezmiennie jako scenograf Barbara Kędzierska. Niezwykle wymagającą stronę muzyczną utworu wziął na siebie Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny krakowskiej sceny. W tytułowej partii wystąpią dwaj cenieni  tenorzy, znani publiczności z występów na największych polskich scenach operowych: Tomasz Kuk, należący do zespołu Opery Krakowskiej i gościnnie Dominik Sutowicz, który na naszej scenie kreował partię Manrica w Trubadurze i partię Hoffmanna w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha.

Otello, fot. Magdalena Woch, Opera Krakowska

Realizatorzy:

Laco Adamik

Maria Balcerek

Barbara Kędzierska

Dariusz Pawelec

Tomasz Tokarczyk

Przygotowanie chóru: Janusz Wierzgacz, Joanna Wójtowicz

Asystent reżysera: Agnieszka Sztencel

Inspicjenci: Justyna Jarocka-Lejzak, Mateusz Makselon

Otello, fot. Magdalena Woch, Opera Krakowska

Obsada:

OTELLO | Tomasz Kuk

JAGO | Leszek Skrla

DESDEMONA | Agnieszka Kuk

EMILIA | Agnieszka Cząstka-Niezgódka

CASSIO | Jarosław Bielecki

LODOVICO | Wołodymyr Pańkiw

RODERIGO | Krzysztof Kozarek

MONTANO | Sebastian Marszałowicz

HEROLD | Michał Kutnik

Chór i Orkiestra Opery Krakowskiej pod dyrekcją Tomasza Tokarczyka